16 juli 2018 om 03:00
Luister naar

Held van onze tijd: hulpverlener Pietro Bartolo

In de Europese Unie en dus ook Nederland zouden David, Mozes en Jozef, Maria en baby Jezus als vluchteling zijn beschouwd en asiel hebben gekregen. Maar Abraham, Isaak en Jakob nadrukkelijk niet. Het Vluchtelingenverdrag van 1951 bepaalt dat je alleen vluchteling bent als je op goede gronden vreest dat je in eigen land vervolgd zult worden op basis van je ras, geloof, nationaliteit en dergelijke. Dat was bij Abraham, Isaak en Jakob niet het geval. Zij klopten om economische reden aan (Genesis 12:10; 26:1; 42:1-2). Oké, hongersnood is niet plezierig. Maar we kunnen toch niet iedereen opvangen?

Ik las dat maar 9 procent van de Nederlanders mensen welkom wil heten die hier niet heenkomen vanwege oorlog of vervolging. EU-commissaris Frans Timmermans zegt dat 60 procent van alle mensen die naar Europa trekken, hun land om economische redenen verlaten. ‘Zij moeten snel worden teruggestuurd.’

zwermen vluchtelingen

Passen wij onze terminologie daarop aan? In dat geval hebben we het over economische migranten, gelukzoekers, testosteronbommen en een tsunami aan vluchtelingen. Dat klinkt nogal negatief. Dat geldt trouwens ook voor typeringen als ‘stromen’, ‘golven’ en ‘zwermen vluchtelingen’. Zulke termen associëren we namelijk met overstromingen en insectenplagen. Mijn advies: Lees Tranen en Troost van arts en hulpverlener Pietro Bartolo op Lampedusa eens. Of bekijk diens documentaire Fuocoammare (Vuur op zee).

Bartolo is niet uit op sensatie. Maar hij constateert wel dat de ellende rond de Middellandse Zee ‘de grootste humanitaire crisis van onze tijd’ is. Bij Bartolo geen verontwaardigd gepreek over westerse onmenselijkheid. Maar hij heeft het wel over ‘morele schande’. Bartolo komt niet aanzetten met al te gemakkelijke politieke oplossingen. Maar hij wordt wel boos als in talkshows te simpel onderscheiden wordt tussen vluchtelingen en economische migranten. Hoezo geen vluchteling als een moeder in eigen land haar kinderen van honger ziet sterven?

Bartolo is sinds 2000 actief op Lampedusa en hoort wat mij betreft bij de helden van onze tijd. Je maag draait om bij het lijden dat hij ziet. Na het zinken van hun bootje zwemt een vader op zijn rug omdat hij zo zijn negen maanden oude zoontje onder zijn trui boven het water kan houden. Aan zijn ene hand trekt hij zijn vrouw mee, met de andere zijn zoontje van drie. Maar de golven worden hoger, de stroom steeds sterker. Het gaat niet meer. Hij moet beslissen: of alle vier verdrinken of … Hij laat zijn zoontje van drie los. Op Lampedusa aangespoeld, huilt hij aan één stuk door.

Misschien denken we uit zelfbescherming dat ‘die mensen’ gelukkig een andere instelling hebben dan wij: minder kwetsbaar, gehard tegen lijden en dood. O ja? Zou de Nigeriaanse vrouw die in een Libische cel keer op keer verkracht wordt, minder pijn voelen? Zouden de jonge mannen die door mensensmokkelaars moedwillig in een donker ruim door verstikking vermoord werden, geen doodsangst hebben gekend? Zou de kleuter die zijn moeder zag verdrinken, geen trauma hebben opgelopen? Vergeet al je relativeringen maar.

kunstmatig onderscheid

Zou het Vluchtelingenverdrag niet herschreven moeten worden? De zware offers die veel zogenaamde economische vluchtelingen brengen, tonen dat het onderscheid met politieke asielzoekers vaak kunstmatig is. Niemand ontkent dat de problematiek ingewikkeld is. Maar urgenter dan Nederlandse schaamte over vroeger kolonialisme is bekering van huidig egoïsme.

Bartolo is gelovig. Hem wordt nogal eens de vraag gesteld waarom God al dat leed toelaat. ‘Wat heeft God hiermee te maken?’, antwoordt hij. ‘De oorzaak ligt bij mensen.’ Zo is het. In het groot en in het klein. Wat bezielt de EU met het op afstand houden van vertrapte medemensen? Hoezo heeft Wilders ‘niet altijd ongelijk’? ‘Geld is als een duivel’, zegt Bartolo. Laat ik dan in de eerste plaats mezelf maar kritisch bevragen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan Willem Wits

Als je de twee minuten stilte moet afdwingen, kun je er net zo goed mee stoppen

Direct na de Dodenherdenking bij het Nationaal Monument op de Dam schreven de media over een ‘waardig’ verloop. Toen Jan-Willem Wits dat las, kon hij zijn ogen niet geloven.

Gerjanne van Lagen

Onze oppas heeft maar één wens: met mensen werken. Van betekenis zijn. Maar dat mag ze niet

De oppas van Gerjanne van Lagen kan niet goed schrijven en doet daarom schoonmaakwerk. 'Ik kijk haar aan, zie een schuw musje, met de potentie van een adelaar.'

nd

In elk nieuw huis komt ruimte voor huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen; idee van Hugo De Jonge

Een gouden idee van minister Hugo de Jonge: elk huis dat vanaf nu nieuw wordt gebouwd, móet ruimte bieden aan huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen.

Hans Werkman

Hoe ik dankzij Google achter een snipper van het leven van Sietje Bauling-Kuiper kwam

Het boekje lag onder de adem van de Amersfoortse Joriskerk op een oud vlooienmarkttapijt. Hans Werkmans vrouw kon het daar niet laten liggen. Daarna begon voor hem de zoektocht naar ‘S. Bauling. Kuiper’.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Als je op dit moment helemaal in orde bent, dan is je medemenselijkheid dat niet

Wat Lysanne van de Kamp raakt is dat de hele wereld toekijkt, vastlegt en deelt hoe tienduizenden onschuldige burgers op de meest verschrikkelijke manieren vermoord worden, maar er toch nog steeds geen einde aan komt.

Feniks de la Fosse

Hun omgeving heeft moeite met het leeftijdsverschil. 'Mijn familie denkt dat ik in een midlifecrisis zit'

Vanaf het eerste moment was het goed, zegt een stel tegen Feniks de la Fosse. Toch krijgen ze bezwaar vanuit hun omgeving vanwege het leeftijdsverschil. 'Mijn ouders zien me als hun kleine meid die ze willen beschermen.'

Julia ter Beek is journalist en werkzaam in de ouderenzorg.

Een ontevreden en zieke man leerde mij iets waar ik nog bijna elke dag aan moet denken

Hij leidt een pijnlijk en oncomfortabel leven, is afhankelijk van zorg. Echt léven zat er voor hem niet meer in, was zijn idee. Aan Julia ter Beek vertelt hij dat hij van dode bloemen houdt.

Het tuinleven begint: laat de barbecue of vuurkorf niet roken als je om je buren geeft

TV-programma's over burenruzies houden ons een spiegel voor. Het is een wonder dat er nog vrede te vinden is op aarde, schrijft Reina Wiskerke. Begin met vrede stichten in je eigen tuin.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Een dodelijk ongeluk en een schietpartij moet je niet dichtmetselen met vlugge christelijke oneliners

Een dodelijk scooterongeluk en een schietpartij lieten Alblasserdam in verbijstering achter. 'Alle zorgvuldig gekozen zinnen waren niet bij machte ons hart te verzachten', schrijft Annemarie van Heijningen.