Autosector

Tesla sust beleggers met nieuw model

Elon Musk bij de opening van de Tesla-fabriek nabij Berlijn, foto uit 2022.© getty

Het aandeel Tesla ging fors omhoog na tegenvallende kwartaalresultaten. De belofte dat er al volgend jaar een nieuw goedkoop model op de markt komt, overtuigt de beleggers dat er beterschap op komst is.

Stijn Decock

Beleggers kijken liever vooruit dan achteruit. Die beurswijsheid werd nog eens onderstreept door de koersreactie van het aandeel Tesla. Het won 11,8 procent na barslechte eerstekwartaalresultaten. De omzet zakte met 9 procent tot 21,3 miljard dollar. De nettowinst halveerde tot 1,13 miljard en tijdens het eerste kwartaal verbrandde Tesla door de vele investeringen meer cash dan het binnenkreeg. Het was sinds 2020 geleden dat het autobedrijf in die situatie verzeild was geraakt. Die slechte cijfers waren niet helemaal een verrassing, aangezien Tesla al eerder slechte verkoopcijfers had gepubliceerd. Tesla verkocht 8 procent minder auto’s in het eerste kwartaal, omdat de klad in de verkoop van elektrische auto’s zit en de concurrentie uit China oprukt. Dat slechte nieuws zat al verwerkt in de beurskoers.

Beleggers hadden vooral interesse in de vooruitzichten. Er waren de laatste weken heel wat twijfels gerezen over de groeistrategie van Tesla. Elon Musk had gezegd dat Tesla zich moest toeleggen op de Robotaxi, een zelfrijdende auto, en veel minder op de goedkope ‘Model 2’. Nochtans rekende de markt net op het model van 25.000 dollar voor een nieuwe groeispurt.

Eerder dan verwacht

Ceo Elon Musk verzekerde nu dat die auto er wel komt en zelfs eerder dan verwacht: medio volgend jaar zou een goedkope Tesla van de band moeten rollen. De autobouwer wijzigt wel zijn plannen. Initieel wilde Tesla de wagen op nieuwe productielijnen bouwen die revolutionair anders in elkaar steken. Daarvan ziet Tesla voorlopig af. Het zal de Model 2 op de bestaande lijnen bouwen, waardoor de auto’s eerder de markt op kunnen en een betere bezetting van de bestaande assemblagelijnen in de vier fabrieken bereikt wordt. Die kunnen theoretisch 3 miljoen wagens per jaar bouwen. Tesla maakt zich sterk dat het op deze manier 50 procent meer wagens kan produceren, zonder dat het in nieuwe dure fabrieken moet investeren.

Op die manier lijkt Tesla weer wat meer op klassieke autobouwers, die ook meerdere modellen op dezelfde lijn bouwen. Nadeel van zo’n flexibele lijn is dat die meer mankracht vraagt. In de oorspronkelijke plannen van Musk moest die goedkope auto op een nieuwe, extreem geautomatiseerde lijn gebouwd worden.

Musk herhaalde wel zijn overtuiging dat Tesla als eerste de code voor zelfrijdende auto’s zal kraken. Artificiële intelligentie zou de vele data van de rondrijdende Tesla’s omzetten in een besturingssysteem. Wie niet gelooft dat Tesla de eerste zal zijn, investeert beter niet in het aandeel, zei de ceo tijdens een conference call.