Onze man zag Bart Kaëll en Luc Appermont samen bezig op het podium: “Een theekransje om u tegen te zeggen”

© Guy Puttemans

Alle woordspelingen rond ‘neef en nicht’, ‘blaasinstrument’ en ‘uit de kast komen’ moeten eraan geloven, maar Bart & Luc Intiem is meer dan een met knipogen volgepropt theekransje van twee zingende heren op leeftijd.

Tom de Leur

Oosters tapijtje op de vloer, twee rode stoelen stijl Louis XV, twee witte kopjes die op hun thee staan te wachten: als Bart Kaëll (58) en Luc Appermont (68) op het podium intimiteit beloven, dan maken ze dat met hun decor alvast waar. Twee kroonluchters hangen er ook, wellicht hoogstpersoonlijk afgestoft door Appermont, die dat als kleine jongen ook al deed toen hij kranten over zijn thuis opgebaarde grootvader legde om de neerdwarrelende spinnenwebben op te vangen. Onder die twee luchters: een huisorkest vijf man sterk, dat meteen Early Bird Satellite van de Belgische toetsenist André Brasseur inzette.

“Gepaste muziek voor een fossiel als ik”, zei Appermont: om de wereldhit met het riedeltje op het Hammondorgel uit 1965 te herkennen, moet je inderdaad wat kilometers op de teller hebben. Zaterdagavond was dat alvast geen probleem voor de zaal in Herent, waar de gemiddelde leeftijd aan de hoge kant was.

(lees verder onder de foto)

© Guy Puttemans

Ongeleid projectiel

Op basis van de eerste tien minuten leek het alsof Bart en Luc hun voorstelling gingen volstouwen met geforceerde een-tweetjes in de homo-erotische sfeer (Luc: “Is dat kamillethee?” - Bart: “Nee, gember” - Bart, tegen het publiek: “Dat is goed voor zijn potentie”). ­Appermonts gespeelde verontwaardiging bij de uitspraken van zijn tien jaar jongere ongeleide projectiel zijn niet meer dan een gimmick, maar het zou zonde zijn de voorstelling daar op af te rekenen. De heren ­deden niet voor niets een beroep op Stefan Staes, al jaren tourmanager van K3 en een man die weet hoe je een goede show in elkaar moet steken. Aan het einde van het hoogst vermakelijke Bart & Luc Intiem moest je vaststellen dat het slim gedaan is: de liedjes van Kaëll haken perfect in op de talloze anekdotes uit zijn leven en dat van zijn partner.

Luc Appermont kan tijdens de vele muzikale intermezzo’s van Bart Kaëll niet veel meer doen dan de bewonderende echt­genoot uithangen vanuit zijn stoel, maar iedereen mag in deze voorstelling de broek dragen: Luc zette een niet onaardige imitatie neer van tv-legende Tony Corsari en zijn liedje Waarom Zijn de Bananen Krom?, Bart deed nog beter door de broer van de Egyptisch-Franse zangeres Dalida na te bootsen die hem in zijn bed wilde lokken door hem auditie te laten doen op zijn appartement mét vleugelpiano in Parijs.

(lees verder onder de foto)

© Guy Puttemans

Relatie bijna kopje-onder

Nadat Kaëll verteld had dat een producer zijn grootste hit De Marie-Louise zonder een greintje ambitie in elkaar had geflanst omdat er nog een twaalfde liedje op zijn langspeelplaat ontbrak, kreeg hij de zaal met sprekend gemak aan het kapseizen op zijn grootste hit. Appermont slikte dan weer een krop in de keel door toen hij over de dementie van zijn moeder begon. Hoe langer de voorstelling duurde, hoe meer de getelefoneerde een-tweetjes naar de achtergrond verdwenen en de echtheid de bovenhand nam. Slimme apotheose ook: Bart en Luc die het bekende verhaal van hun eerste ontmoeting uit de doeken deden, maar ook teruggingen naar de reden waarom hun relatie bijna kopje-onder ging; een anekdote die zelfs de biografie van Luc niet haalde.

INFO

‘Bart & Luc Intiem’, gezien in GC De Wildeman in Herent. Nu op tournee door Vlaanderen. Info: www.bartkaell.be

rating@4

Lees meer

Hoofdpunten

Keuze van de redactie

Video