Luister naar

‘Denk bij het bouwen al aan de trillingen’

Nieuws
Nieuwe woningen langs het spoor moeten beter worden gewapend tegen trillingen van treinverkeer. Spoorbeheerder ProRail dringt bij gemeenten en projectontwikkelaars aan op maatregelen. ‘Maar het wordt niet overal gewaardeerd als wij ons vingertje opsteken.’
Bart Dirks redactie vk
maandag 15 oktober 2018 om 19:00
Een bouwlocatie bij het vernieuwde station Delft. Op de plaats die vrijkwam door het aanleggen van de spoortunnel worden de komende jaren duizend tot vijftienhonderd woningen gebouwd.
Een bouwlocatie bij het vernieuwde station Delft. Op de plaats die vrijkwam door het aanleggen van de spoortunnel worden de komende jaren duizend tot vijftienhonderd woningen gebouwd. Freek van den Bergh en prorail

Delft

Rammelende koffiekopjes, muren met scheuren: omwonenden langs het spoor klagen regelmatig over voorbij denderende treinen. Trillingshinder leidt al bij 270.000 ­mensen tot ergernis en slaapgebrek. Soms klagen omwonenden zelfs over scheuren in de muren.

ProRail wil zulke problemen voorkomen bij nieuwe bouwprojecten langs het spoor. De spoorwegbeheerder heeft er daarom de afgelopen jaren bij tientallen gemeenten voor gepleit dat ze eisen stellen aan nieuwe huizen, aldus president-directeur Pier Eringa van ProRail.

Waarom verwacht u meer trillingshinder?

‘Het spoor zal de komende jaren intensiever worden bereden. Trillingen worden meestal veroorzaakt door zware goederentreinen. Maar in de toekomst ook vaker door passagierstreinen, als die geen 140, maar 160 of 180 kilometer per uur gaan rijden. Tegelijk wordt er veel gebouwd langs het spoor, het gaat om vele tienduizenden woningen. Omwonenden vinden ons plezierige buren als ze zelf vaak de trein nemen, maar anders ervaren ze eerder last van ons.

Meer bebouwing langs het spoor en een drukker gebruik van het spoor, die combinatie zal dus leiden tot meer trillings- en geluidsoverlast bij bestaande en nieuwe buren. Dat is een lastige puzzel.’

Waarom zouden gemeenten en ­bouwers moeten opdraaien voor trillingen die het spoor veroorzaakt?

‘Het is niet onze keuze om te gaan bouwen langs het spoor, je kunt ook een groenstrook aanleggen. Vergeleken met het wegverkeer zijn wij al zuinig met hoeveel ruimte we gebruiken: een spoorbaan heeft de ­capaciteit van een vierbaans autosnelweg. Dus ik zou zeggen: houd desnoods wat meer ruimte vrij. Maar ook met aanpassingen in de fundering van woningen kun je veel doen. Voorkomen is beter dan genezen.’

Nu al wordt op verschillende plekken geklaagd over trillingen. Zoals in dorpen langs de Betuwelijn, of in gemeenten als Oosterhout en ­Rosmalen. Die omwonenden voelen zich lang niet altijd serieus genomen door ProRail.

‘Ik krijg ook brieven van mensen die de koffiekopjes op tafel zien rammelen als er een goederentrein voorbijkomt. Maar daarmee staat niet automatisch vast dat de scheuren in hun muur ook door het spoor worden veroorzaakt. Het probleem is dat we te weinig weten van trillingen. Een oplossing moet ook écht helpen, of we nou een potje geld hebben klaarstaan of niet. Als vast komt te staan dat wij de schade veroorzaken, dan moeten we daar de volle verantwoordelijkheid voor nemen. ProRail moet geen tweede NAM worden.’

Waarom is trillingshinder hard­nekkiger dan geluidsoverlast?

‘Over geluid weten we veel meer. We kunnen het al bij de bron bestrijden: dankzij superronde wielen en goed onderhouden spoorstaven kunnen treinen behoorlijk stil zijn. Geluidswallen zijn minder populair, want bewoners ervaren ze als een Berlijnse muur. Gelukkig zijn er tegenwoordig geluidswallen die minder hoog zijn, maar toch effectief. We zijn minder goed in het bij de bron aanpakken van trillingsnarigheid, bij de trein zelf. Trillingen verplaatsen zich niet door de lucht, maar in de bodem. Je moet dus maatregelen in de grond treffen. Maar of bijvoorbeeld matten van rubber onder het spoor helpen, hangt af van de bodemgesteldheid. Op dit punt kan ik omwonenden dus niet altijd verzekeren: geen zorgen. We hebben geen afdoende wapen tegen trillingen gevonden en we kunnen geen harde beloften doen.’

Hoe reageren gemeenten als u bij nieuwbouwplannen bij het spoor waarschuwt voor ­trillingsrisico?

‘Het wordt niet overal gewaardeerd als wij ons vingertje opsteken. Men is bang dat de bouw duurder uitvalt of dat de grond minder aantrekkelijk wordt. Ons doel is niet om plannen te saboteren, maar om te waarschuwen. Alle begrip voor de noodzaak om huizen te bouwen, de druk op de huizenmarkt is zó groot. Maar er mag later geen misverstand over ­bestaan wat ProRail ervan vindt.’ <

wonen op de spoortunnel in Nieuw Delft

Tot enkele jaren geleden denderden er per etmaal 350 treinen over een viaduct door Delft. Nu is er een tunnel van 2,3 kilometer. Het levert bovengronds een zee van ruimte op, waar de komende jaren duizend tot vijftienhonderd woningen worden gebouwd. ProRail heeft in januari 2018 bij de gemeente aangedrongen op eisen of maatregelen in het bestemmingsplan voor ‘Nieuw Delft’, die bouwers verplichten rekening te houden met trillingen. In augustus heeft ProRail daar nogmaals op aangedrongen, omdat de gemeente zei geen goede mogelijkheden te zien om de regels aan te passen. ‘We hebben met ProRail het effect onderzocht van het spoorverkeer en trillingen in de tunnel op de toekomstige belendende bebouwing’, reageert een gemeentewoordvoerder. ‘Ook hebben we, na eerder onderzoek van ingenieursbureau ABT, aan kopers handreikingen gedaan voor maatregelen. Of en zo ja welke maatregelen genomen worden, is aan de kavelkopers.’ De gemeente benadrukt dat trillingshinder subjectief is. ‘Het is als een druppelende kraan. De een heeft er last van, de ander niet.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Duikers plaatsen koraal in het grote aquarium van Burgers' Ocean in Arnhem.

Burgers' Ocean vangt bedreigd koraal op in aquarium en gaat bouwen aan 'reservepopulatie'

Hoe stop je de verwachte verdwijning van belangrijke koraalriffen aan het eind van deze eeuw? Stop ze in grote aquaria wereldwijd, is de gedachte achter het project World Coral Conservatory (WCC).

Een kind wordt gevaccineerd tegen onder meer mazelen. De vaccinatiegraad daalt in Nederland steeds verder.

Hoe bezorgd moeten we zijn over toename van mazelen? 'Nog geen epidemie, wel waakzaam zijn'

Nederland kampt met een opleving van mazelen. Het RIVM heeft een team van deskundigen samengesteld als dijkwacht voor deze besmettelijke ziekte. Hoe bezorgd moeten we zijn en hoe hangt de vlag er bij jou in de buurt bji?

Afgeschermde en bewaakte Israëlische ambassade in Den Haag.

Koranverbrandingen en oorlog Israël-Hamas vergroten kans op terroristische aanslag in Nederland

De kans op een jihadistische aanslag in Nederland is afgelopen jaar toegenomen, schrijft inlichtingendienst AIVD. Actuele gebeurtenissen als koranvernielingen en de oorlog tussen Israël en Hamas spelen daarbij een belangrijke rol.

Bernd Damme arriveert bij de rechtbank van Amsterdam.

Mondkapjesdeal-compagnon: tijd om dit met elkaar af te sluiten

Bernd Damme, die samen met Sywert van Lienden en Camille van Gestel de omstreden mondkapjesdeal met de overheid sloot, zei maandag in de rechtbank Amsterdam dat het tijd is om deze kwestie gezamenlijk af te sluiten.

Vaccinatie tegen onder meer mazelen in Utrecht. Het OMT waarschuwt voor een uitbraak van mazelen op middelbare scholen.

Nederland kan binnen enkele jaren een mazelengolf verwachten, zo waarschuwen experts van het OMT

Nederland moet zich voorbereiden op een mazelengolf. Over een paar jaar dienen zich meer ongevaccineerde kinderen aan op middelbare scholen in strenggelovige gemeenten.

Vrijwilligers van de Voedselbank in Den Haag zijn voedselpaketten aan het inpakken. In 2023 deden vrijwilligers vaker incidenteel (af en toe of eenmalig) vrijwilligerswerk dan in 2022.

Meer mensen deden in 2023 vrijwilligerswerk. 'Voelt beter dan een bijbaan'

Het aantal vrijwilligers is het afgelopen jaar flink toegenomen. Anne van Velsen (16) en Nova van de Velde (19) vertellen waarom zij vrijwilliger zijn. ‘Het is een leuke manier om uit mijn studentenbubbel te stappen.’