Beeldverhaal

Foto van Palestijnse vrouw die haar dode nichtje omhelst wint World Press Photo van het Jaar

© Mohammed Salem/reuters

De Palestijnse fotograaf Mohammed Salem heeft de World Press Photo van het Jaar gewonnen met een aangrijpend beeld van een Palestijnse vrouw die haar gedode nichtje omhelst in het mortuarium van het Nasser-ziekenhuis.

Nick Somers

Mohammed Salem maakte het beeld op 17 oktober 2023. We zien de 36-jarige Inas Abu Maaram met haar vijfjarige nichtje Saly in Khan Younis. Eerder op de dag werd het huis van de familie gebombardeerd door het Israëlische leger. Toen ze geen familieleden tussen het puin kon vinden, haastte ze zich naar het Nasser-ziekenhuis en daar vond ze Saly tussen de slachtoffers van de aanval. Salem, die enkele dagen ervoor zelf vader was geworden, legde het tafereel vast.

Inas Abu Maamar en Saly.© Mohammed Salem/reuters

Het is niet de eerste keer dat Mohammed Salem door de World Press Photo gelauwerd wordt voor zijn beelden van Israëlische aanvallen op de Palestijnse bevolking. In 2010 werd zijn beeld van een Israëlische witte fosforbom die boven Gaza-Stad gedropt werd, geselecteerd. Het beeld van Inas Abu Maaram haalde trouwens ook de cover van het fotojaaroverzicht van het Weekblad van De Standaard.

In de categorie Verhaal van het jaar won de Zuid-Afrikaanse Lee-Ann Olwage met een intiem verhaal rond ouderenzorg en het gebrek aan bewustzijn rond dementie in Madagascar. In haar beelden zien we de 93-jarige ‘Dada Paul’ die al elf jaar met dementie leeft en bij zijn dochter Fara en haar dochter inwoont. Lange tijd dachten zijn kinderen dat hun vader gewoon gek was geworden of dat jaren van alcohol drinken hun tol hadden geëist. Het was Fara die als eerste merkte dat er meer aan de hand was en zich ontfermde over haar vader.

Dada Paul en zijn kleindochter maken zich klaar om naar een zondagse misdienst te gaan.© Lee-Ann Olwage

Fara en haar vader Dada Paul.© Lee-Ann Olwage

Fara en haar dochter op het bed dat ze samen met Dada Paul delen.© Lee-Ann Olwage

De winnaar in de categorie Long-term project was de Venezolaanse Alejandro Cerraga, die sinds 2019 het lot van migranten aan de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten in beeld brengt. Cerraga was in 2017 zelf een van de vele Venezolanen die hun thuisland ontvluchtten op zoek naar een beter leven. Eens aangekomen in Mexico, besloot hij zijn lotgenoten in beeld te brengen om hun verhaal te delen met de wereld.

Een migrant wandelt over de wagons van een vrachttrein, bekend als ‘The beast’, die veel gebruikt wordt door mensen die de grens over willen.© Alejandro Cegarra

Een familie aan boord van ‘The beast’.© Alejandro Cegarra

Migranten proberen de grensmuur tussen Mexico en de Verenigde Staten over te klimmen.© Alejandro Cegarra

Ever Sosa (centraal), met zijn dochter op zijn schouders, probeert samen met een karavaan vluchtelingen die van Guatemala naar Mexico trekt, de Suchiate-rivier over te steken.© Alejandro Cegarra

De prijs in de categorie Open format, waar fotografie gecombineerd kan worden met andere manieren van storytelling, ging naar het project War is personal van Julia Kochetova. Kochetova wou het verhaal van de aanhoudende oorlog in Oekraïne brengen op een manier die verder gaat dan de verslaggeving in het nieuws, waar de focus vaak ligt op anonieme cijfers en statistieken. Het eindresultaat is een interactieve website die fotojournalistiek combineert met onder meer geluidsfragmenten, poëzie, persoonlijke berichten enzovoort. Zo wordt het een persoonlijk dagboek van wie de oorlog noodgedwongen meemaakt.

Een soldaat in opleiding in Donetsk.© Julia Kochetova/Der Spiegel

Een gewonde soldaat in een hospitaal nabij Bachmoet.© Julia Kochetova/Der Spiegel

Een zelfportret van Julia Kochetova in Kramatorsk.© Julia Kochetova/Der Spiegel