Verdwijnt Jupiler van de markt?
Het bekendste pilsmerk van België, Jupiler, verdwijnt vanaf begin maart uit het straatbeeld. Dat heeft onze redactie uit goede bron vernomen. Bij AB InBev België wil men het nieuws voorlopig niet bevestigen.
"Geen commentaar. Dinsdag geven we meer uitleg op een persconferentie." Tot daar de bondige commentaar van de woordvoerster van AB InBev België op de vraag welke plannen de brouwer koestert met Jupiler. Volgens insiders werkt de brouwer aan een ingrijpend plan voor het bekendste pilsmerk van ons land. Het staat vast dat de merknaam ‘Jupiler’ vanaf volgende maand geleidelijk uit het straatbeeld zal verdwijnen. Sinds vorige week zijn aan de brouwerij in Jupille alle verwijzingen naar het merk al van de gevel verdwenen, zo blijkt uit foto’s die op onze redactie zijn beland.
Voorlopig merken klanten nog niets van het verdwijnen van het merk. Online maakt AB InBev nog volop publiciteit voor het merk. Ook in de winkels vinden de klanten nog steeds hun vertrouwde gele bak Jupiler.
Marktaandeel van 55%
En toch broeit er iets. Naar de reden is het voorlopig gissen. De kans lijkt klein dat AB InBev België zou raken aan zijn meest populair bier. Jupiler is met een marktaandeel van 55% in de Belgische pilsmarkt de absolute nummer één en het merk is voor één op de drie Belgen het favoriete bier. Vorig jaar heeft Jupiler ook zijn alcoholvrije versie gelanceerd, en dat is meteen een voltreffer gebleken. Recent werd Jupiler 0.0 nog uitgeroepen tot het product van het jaar in zijn categorie. Ook in Nederland valt het bier steeds meer in de smaak.
Dus rijst de vraag: wat is AB InBev van plan met Jupiler? Broedt de brouwer op een naamsverandering? Dat zou opmerkelijk zijn omdat Jupiler een erg vertrouwde naam is in het Belgisch bierlandschap, en een naamsbekendheid van meer dan 95% geniet bij 18-plussers. Net die naamsbekendheid is voor AB InBev essentieel om een merk verder uit te bouwen en daarrond campagnes op te zetten. Zo is Jupiler al decennia de partner van de Belgische voetbalbond en sponsor van de Rode Duivels. Past het verdwijnen van de naam Jupiler eerder in een groots opgezette campagne? Morgen geeft topman Jean-Jacques Velkeniers meer uitleg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
CO2-uitstoot Belgische industrie nooit zo laag, met dank aan financiële crisis
-
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
In de lente en zomer brengen we veel meer tijd door in onze tuin. Het is dan ook de periode waarin ergernissen kunnen opduiken. Want wat met overhangende takken, of buren die nieuwe bomen planten? En mag je op zondag je gras maaien of op je appartement barbecueën? Bouwsite Livios vroeg het aan advocate Astrid Clabots. -
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
Je zit achter je computer, klaar om die belangrijke e-mail te versturen. Maar dan slaat de twijfel toe: welke begroeting moet je gebruiken? En hoe formeel of informeel dien je te zijn? In deze gids geeft Jobat.be je alle antwoorden die je nodig hebt. -
-
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Michel Doukeris, baas van AB InBev: “Overheid zou kleine cafés beter ondersteunen”
Geruime tijd had hij andere kopzorgen - een pandemie, energiecrisis en de inflatie - maar nu maakt Michel Doukeris (51) zich op voor de moeder aller sportzomers, waarin de biermerken van AB InBev in het zog van atleten mee in de spotlights staan. In een exclusief gesprek vertelt de Braziliaanse CEO van ’s werelds grootste bierbrouwer over de Belgische roots van zijn bedrijf, de groeiende populariteit van alcoholvrij bier en waarom overheden niet aan de zijlijn mogen toekijken wanneer cafés massaal de deuren sluiten. “Waar zullen onze zestienjarigen anders hun eerste job vinden om wat geld te verdienen?” -
17
Russisch staatsgasbedrijf Gazprom maakt voor het eerst in 25 jaar verlies
Gazprom heeft vorig jaar voor het eerst sinds 1999 een verlies geleden. Na de grootschalige inval van Rusland in Oekraïne verkocht het Russische staatsgasbedrijf steeds minder gas aan Europa, waarmee een lucratieve exportmarkt is weggevallen. -
13
OESO wil houdbaarheid van Belgische overheidsfinanciën verzekeren met een gecoördineerd plan
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
PREMIUM56
Lidl breidt supermarktoorlog uit naar de versrayon: zijn groenten en fruit er écht het goedkoopst?
De supermarktoorlog heeft zich naar een nieuwe rayon verplaatst: die van groenten en fruit. Lidl toetert sinds kort: “Elke dag vers, aan de laagste marktprijs.” Maar de concurrentie steigert: “Niet correct en mogelijk zelfs misleidend voor de klant.” Wat is er aan de hand? Waar zijn groenten en fruit echt het voordeligst? En is Lidl enkel op dinsdag de goedkoopste, zoals sommigen beweren? -
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
Spaargids.be
AXA Bank verdwijnt volgende maand definitief: hoe gebeurt de overname door Crelan concreet?