Stormloop op Limburgse schoenenwinkels: 20.000 paar aan halve prijs

Het loopt vandaag storm in 26 lokale Limburgse schoenenwinkels. Om de concurrentie tegen de online verkoop tegen te gaan, pakken ze vandaag en de rest van het weekend uit met kortingen van minstens 50 procent op de lente-en zomercollectie van vorig jaar. En dat weet u duidelijk te waarderen.

TJ/LiCl/DaPa

“Of het hier druk is? Het is niet te doen, meneer.” Luc Auwerx van Auwerx Schoenen in Diepenbeek is nog maar anderhalf uurtje open als we hem spreken, maar dan al is duidelijk dat dit een bijzonder geslaagd weekend wordt. “Ik had het niet verwacht, maar om 9 uur was het hier al meteen volle bak. We hebben ook banners buitengezet, om reclame te maken. En het weer zit uiteraard ook mee. De meeste klanten komen wel speciaal voor de afgeprijsde schoenen, maar ik merk toch dat er ook sommige zijn die uiteindelijk een exemplaar uit de nieuwe collectie kopen.”

Hetzelfde verhaal bij Schoenen Lorenz in Heusden-Zolder, waar de eerste klanten al voor openingstijd arriveerden, en Schoenen Lea in Lanaken. “De collectie van vorige zomer verkoop ik aan halve prijs”, zegt Lea Comhair van Schoenen Lea. “Een heel beperkt aantal is nog ouder, en daar zijn kortingen op van 60 of zelfs 70 procent. Lager kan ik echt niet gaan (lacht).”

Karine Valy van schoenwinkel La Bottega in Hasselt: “We werken samen met verschillende lokale collega’s om op de boksen tegen de concurrentie. Vooral van online winkels ondervinden we veel rivaliteit. Zij kunnen schoenen tegen zeer lage prijzen te verkopen. Ook de overstock wordt vaak online verkocht. Dankzij deze actie raken we van onze ‘oude stock’ af. We hebben nog ongeveer duizend paar schoenen. Voor elk wat wils.”

Online verkoop

Volgens retailexpert Jorg Snoeck is zo’n koopweekend een bijzonder goed idee. “Het is de enige manier om te kunnen winnen”, zegt Snoeck. “Winkels die vroeger concurrenten waren van elkaar, moeten nu bondgenoten worden. En met dergelijke acties kunnen ze ook samen promotie maken.”

Dat grote kortingen veel mensen naar buiten lokken, is geen verrassing. Toch is dat volgens Snoeck niet het enige waar de consument van wakker ligt. “De human touch, het menselijke aspect, is iets wat veel klanten missen in een wereld die sterk evolueert naar het digitale”, aldus Snoeck. “Een mens van vlees en bloed straalt nog altijd veel meer betrouwbaarheid uit. Dat heb je niet als je online koopt. Het onderscheid tussen online en offline is dan ook helemaal aan het vervagen. Ik denk dan aan fysieke winkels met daarin digitale kiosken. Zo combineer je de uitgebreide online catalogi met het menselijke aspect.”

En de klanten? Die vinden het natuurlijk prima. “Ik kreeg 60% korting, dat is super”, zegt één van hen. “De actie lokt mensen naar de winkel. Zelf koop ik nooit online. Ik ga liever naar de winkel, dan kan ik passen.”

Nog het hele weekend kan u koopjes doen. De 26 lokale Limburgse winkels die meedoen vindt u hier.