Luister naar

Publieke omroep zonder reclame

Nieuws
Er zijn al diverse pogingen gedaan de publieke omroep weer te vrijwaren van reclame, ook uit de omroepwereld zelf. Het wachten is op de spontane verdwijning.
Wilbert Schreurs
dinsdag 22 augustus 2017 om 03:00
STER-reclame is nooit als een ideale oplossing beschouwd. Maar het 25-jarig jubileum is al weer lang geleden.
STER-reclame is nooit als een ideale oplossing beschouwd. Maar het 25-jarig jubileum is al weer lang geleden. anp

Ik heb er weinig last van. Met mijn tv-abonnement kijk ik de programma’s van de publieke omroep liefst iets later. Dan kun je de reclameblokken doorspoelen. Het is een strijd die in heel wat huiskamers elke dag opnieuw wordt gevoerd. Tv-reclame wil ons betrappen, onze tijd en aandacht stelen en wij doen ons best daaraan te ontkomen.

Tv-reclame is een vorm van aanprijzing met een hoog voet-tussen-de-deurgehalte. Voor adverteerders is het prettiger als ze de juiste consument op het juiste moment met het juiste aanbod weten te bereiken. Maar dat blijft een lastige opgave. En dus schieten bedrijven met hagel in de vorm van tv-commercials. Er kijkt altijd wel iemand die tot jouw doelgroep hoort.

Sinds de oprichting van de Stichting Ether Reclame (STER) in 1965 is men er zich ook in Den Haag en Hilversum van bewust dat tv-reclame geen ideale oplossing is. Niet voor niets is er jarenlang gebakkeleid voordat het instituut werd opgericht. In de jaren vijftig waren ook de omroepen fel tegenstander van tv-reclame. De KRO zag het als ‘een bron van gevaar voor de samenleving’. De VARA vreesde dat, met de komst van tv-reclame, de Nederlandse kijker zou worden overstelpt met tv-programma’s die van de commerciële geest doordrongen waren: vol met geweld, seks en plat vermaak. Dat de STER er kwam, had één heel simpele reden: geld. Zo kwam er meer budget beschikbaar om de tv-zendtijd te vullen.

In de jaren daarna is er regelmatig gepleit voor afschaffing van de tv-reclame. In 1975 dienden Joop Voogd (PvdA) en Jan Nico Scholten (ARP) daartoe een motie in. Het ging de twee parlementariërs vooral om het in hun ogen moreel verwerpelijke karakter van tv-reclame. Tv-commercials zouden de consumptiemaatschappij verheerlijken en rolbevestigend werken. Het voorstel haalde het niet.

kinderzieltjes

Wel slaagden Voogd en Scholten erin het journaal van 19.00 uur te vrijwaren van reclameblokken. Dan werden de kinderzieltjes niet blootgesteld aan de schadelijke invloed van de reclame.

In 1994 klonk de oproep opnieuw. Vijf jaar daarvoor was in Nederland de commerciële televisie van start gegaan. Dat leidde tot een enorme groei aan tv-reclame. Niet alleen bij de commerciëlen, maar ook bij de publieken die zich de kaas niet van het brood wilden laten eten.

Ditmaal pleitte de VPRO voor ‘programma’s zonder reclame voor inlegkruisjes’. Geen complete afschaffing, maar een nieuwe indeling, waarbij een deel van de publieke tv- en radiostations reclameloos zou moeten worden.

Nu zijn we opnieuw zo’n twee decennia verder en is het NTR-directeur Paul Römer die in De Telegraaf de afschaffing van tv-reclame op de publieke zenders aan de orde stelt (ND 14 augustus). ‘Je doet de kijker een plezier en we krijgen er 12 procent aan zendtijd bij.’

verschuiving

Televisiereclame zal in zijn huidige vorm vanzelf verdwijnen. Met de versmelting van televisie en internet bepalen we zelf waar we naar kijken. Opdringerige, eindeloze reclameblokken horen daar niet bij.

Daar komt bij dat het kijkerspubliek van de publieke omroep vergrijst. Niet voor niets verschuiven adverteerders een steeds groter deel van hun budget naar online. Zij willen daar zijn waar hun doelgroep zich bevindt. De vraag is nu alleen of de politiek dat proces wil versnellen. In de jaren zeventig ging toenmalig STER-directeur Chris Smeekes de Tweede Kamer-fracties langs vanwege het voorstel voor afschaffing van ‘zijn’ STER. ‘Ik heb tegen iedereen hetzelfde verhaal gehouden’, zei hij later. ‘Kunnen jullie een laatje opentrekken waar je zo 200 miljoen gulden uit haalt? Maar dat konden ze niet.’

De guldens zijn euro’s geworden. En op moralisme over de consumptiemaatschappij hoeven we bij de komende regering niet te rekenen. Dus wordt het wachten tot de STER, net als de vlekken uit de wasmiddelenreclames van weleer, vanzelf verdwijnt. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Blijkbaar ziet president Biden de noodzaak om islamistische terroristen te bestrijden nu minder dan in 2016 als vicepresident.

Biden is met zijn weigering wapens te leveren gezwicht voor een terreurorganisatie

Het beleid van president Bidem om geen wapens te leveren aan Israël is niet alleen moreel verkeerd; het is ook strategisch onverstandig, betoogt Alexander Zwagerman.

Afbeelding

Wie studenten de les wil lezen, moet eerst ontsnappen aan eigen zwart-witdenken

Door te insinueren dat demonstranten niets geven om het lot van de gijzelaars, wordt volgens Rozemarijn van 't Einde en Remco van Mulligen meegegaan in het zwart-witdenken waarvan het ND-commentaar studenten beticht.

Op 20 december 2019 bevestigde de Hoge Raad dat de Staat verplicht is de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Urgenda-directeur Marjan Minnesma (rechts) wordt door haar dochter omhelsd vanwege de uitspraak.

Rechter op de stoel van de politiek? Hoe de macht in Nederland evenwichtig verdeeld wordt

Belangenorganisaties dwingen via de rechter af dat de overheid haar beleid wijzigt. Deugt dat wel? En pleit de SGP terecht voor onderzoek vanwege deze gang van zaken? Oud-rechter Verheij geeft antwoord.

'Ik zou wensen dat Europa weer bestuurd zou worden vanuit het geloof in God.'

Stemmen op een christelijke partij in Europa? 'Het gaat om wat mensen doen, niet wat ze belijden'

Neemt het belang van de Europese verkiezingen voor u toe nu CU en SGP misschien beide geen zetel bemachtigen? Welke overwegingen maken acht ND-lezers als ze gaan stemmen?

In de rubriek 'Van de redactie' schrijft een lid van de hoofdredactie over de journalistieke keuzes van het Nederlands Dagblad.

De verhalen van Daphne Wesdorp maken ons tot getuigen van oorlog

Daphne Wesdorp is 26 jaar oud, maar heeft meer oorlog gezien dan de meeste mensen. In de afgelopen paar jaar reisde ze voor het Nederlands Dagblad naar landen als Oekraïne, Irak en Ethiopië.

Vaak zitten in verhalen over religieverlating ook complexe onderhandelingen met de tradities en gemeenschappen waar je vandaan komt.

Reken af met luie en oneerlijke vooroordelen over mensen die hun religie verlaten

Veel religieverlaters gaan niet over één nacht ijs. Het is vaak een pijnlijk proces waarbij er veel op het spel staat: je geloof, familie, werk en vriendschappen. Luister eerlijk naar hen, schrijft Nella van den Brandt.