Luister naar

De rechtsstaat is kwetsbaar

Nieuws
Gerard de Korte
dinsdag 22 augustus 2017 om 03:00
Jan de Quay, van 1959 tot 1963 premier, behoorde tot de honderden mensen die door de Duitsers als gijzelaar werden vastgehouden.
Jan de Quay, van 1959 tot 1963 premier, behoorde tot de honderden mensen die door de Duitsers als gijzelaar werden vastgehouden. anp / Dick Coersen

De afgelopen maand werd ik als bisschop van ’s-Hertogenbosch verschillende keren indringend geconfronteerd met de Tweede Wereldoorlog.

Eind juli was ik te gast bij de karmelieten van Nijmegen. Zij herdachten dat in 1942, nu dus precies 75 jaar geleden, hun beroemd geworden ordegenoot Titus Brandsma in Dachau om het leven kwam. Pater Titus werd gehaat door de Duitse bezetter omdat hij, namens de bisschoppen, de katholieke media voor nationaal-socialistische invloed wilde behoeden. Uiteindelijk bracht hem dat de dood.

gijzelaars

Nog recent vierde ik op het landgoed De Hiersenhof van de familie De Quay in Beers de eucharistie. In datzelfde jaar 1942 behoorde professor Jan de Quay, de latere premier, tot de honderden mensen die de Duitse bezetter als gijzelaars vasthield in Sint Michielsgestel. De gijzelaars moesten met hun leven instaan voor de rust in bezet Nederland. Na een aanslag door het verzet begin augustus 1942 in Rotterdam, wilden de Duitsers minstens twintig gijzelaars doden en De Quay stond op de dodenlijst. Uiteindelijk werden er maar vijf gijzelaars gefusilleerd en ontsprong Jan de Quay de dodendans.

liefdeloos

Deze twee gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog scherpten mij weer in om nuchter te denken over ons mensen. Als schepselen van God zijn wij geroepen lief te hebben en te dienen, maar steeds opnieuw wordt duidelijk dat wij daarin falen. Mensen kunnen intens liefdeloos zijn en intens gaan haten. Dat geldt voor ieder van ons, maar dat gold zeker in de tijd van het nationaalsocialisme. Toen de nazi’s de macht in Duitsland en een groot deel van Europa hadden veroverd, zat het anti-evangelie stevig op de troon. Niet de naastenliefde en het recht van de zwakke bepaalden het beleid, maar het recht van de sterkste. Miljoenen mensen, onder wie alleen al zes miljoen Joden, zijn op een fabrieksmatige wijze uitgeroeid. Het is een van de vreselijkste dieptepunten uit de menselijke geschiedenis.

In 1945 kwam er een einde aan de nationaalsocialistische terreur. Na een periode van vreselijke duisternis ging het licht weer schijnen. De herdenking van pater Titus en de viering op het landgoed van de familie De Quay maakten mij duidelijk, hoe intens dankbaar wij mogen zijn om te leven in een democratische rechtsstaat. Wij hoeven niet bang te zijn dat de politie ons zonder duidelijke reden ons huis uit sleurt. Wij hoeven ook niet te vrezen zonder fatsoenlijk proces lange tijd in de gevangenis te belanden of, erger, te worden gedood.

Tegelijk weten wij ook dat een rechtsstaat geen vanzelfsprekendheid vormt. Van de huidige bijna tweehonderd natiestaten in onze wereld voldoet, zo schat ik in, een groot deel niet aan de criteria om rechtsstaat te heten.

populistische tendensen

Een en ander moet ons te denken geven. De Nederlandse rechtsstaat is het product van een langdurig historisch proces. De rechtsstaat blijft altijd kwetsbaar. Dat legt grote verantwoordelijkheid op de schouders van degenen die tot politieke verantwoordelijkheid zijn geroepen. Juist in een tijd van onbehagen en allerlei populistische en nationalistische tendensen is het goed extra alert te zijn en onze kostbare rechtsstaat te beschermen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.

CU-leider Mirjam Bikker en minister Carola Schouten van Armoedebestrijding op uitslagenavond van de laatste Tweede Kamerverkiezingen.

ChristenUnie peilt de geest van de tijd onvoldoende: kiezer ziet niet waar de partij verschil kan maken

Zijn er thema’s waarvan de Nederlander zegt ‘dat is typisch de ChristenUnie’? Nee, stellen drie partijgangers uit zuid-Nederland. Zij analyseren de tegenvallende verkiezingsuitslag.

Afbeelding

Twee vrome protestanten die goed waren in de oorlog? Het was een kerkgemeenschap die Joden redde

Israëls president Isaac Herzog noemde bij de opening van het Nationaal Holocaust Museum Kees en Amanda Vissers-van der Linden uit Bussum. George Harinck zocht uit hoe zij Joden hadden gered.