Direct naar artikelinhoud
NIeuwssocial media

Facebook-reddingsboei Instagram opent met IGTV aanval op YouTube

Instagram, de populaire dienst van Facebook, opent de aanval op YouTube, van Google: het komt met een nieuwe app voor lange video’s. Waar het ‘gewone’ Instagram nog een limiet van maximaal één minuut stelde, daar gaat Instagram TV tot een uur.
 

Instagram-baas Kevin Systrom beantwoordt vragen over IGTV tijdens de persconferentie.Beeld REUTERS

IGTV werd woensdag op een evenement in San Francisco gepresenteerd. Het is een losse app, maar wordt ook geïntegreerd in de bestaande Instagram-app. IGTV draait puur op video. Hiermee moet de dienst, die inmiddels een miljard gebruikers heeft, concurreren met YouTube, dat net als Instagram zelf mateloos populair is bij jongeren.

Een ander verschil met de Instagram-app is dat IGTV puur draait om beeld. Video’s worden direct fullscreen getoond, in verticaal formaat. Logisch, want tablet of computer spelen geen rol meer in de wereld van Instagram. De navigatie is simpel gehouden; gebruikers kunnen kiezen uit een paar opties, waaronder ‘Populair’ of de kanalen die al gevolgd worden. 

In de gloednieuwe app is het overigens nog met een vergrootglas zoeken naar video's die langer zijn dan een paar minuten, constateert Michaël Opgenhaffen, docent nieuwe media aan de Katholieke Universiteit van Leuven en de Universiteit Leiden. ‘Maar als het aanbod groter wordt, is het een logische zet. Video wordt steeds belangrijker, zeker bij jongeren.’ Opgenhaffen ziet niet alleen YouTube als doelwit van Instagram, maar ook Netflix, waar steeds meer tijd wordt doorgebracht. 

Ook Netflix 

Hoe sterk YouTube en Netflix ook zijn, toch liggen hier kansen, denkt de hoogleraar. ‘YouTube en Netflix zijn geen sociale netwerken. Instagram wel. Als ze lange video weten te verbinden met het sociale aspect, dan is dat wat extra's.’ Eenvoudig is deze strijd niet: ‘Ook Facebook zelf probeert al langer te concurreren met tv door langere video’s te promoten. Lang niet altijd met succes. Hetzelfde geldt voor Apple.’

Op hetzelfde evenement werd ook bekendgemaakt dat Instagram nu de grens van een miljard gebruikers is gepasseerd. Toen Facebook  Instagram in 2012 voor 1 miljard dollar inlijfde, had de toen twee jaar oude dienst nog slechts dertig miljoen gebruikers. Het blijkt dus een gouden greep te zijn geweest van Mark Zuckerberg, zeker omdat het moederschip het zelf moeilijk heeft. Niet alleen vanwege alle privacyschandalen van dit jaar, maar vooral omdat tieners afhaken.

Tieners

Volgens een studie van vorige maand van het Amerikaanse Pew Research Center zijn Snapchat, Instagram en YouTube de drie meest gebruikte apps onder Amerikaanse tieners tussen 13 en 17 jaar. Facebook wordt inmiddels nog maar door 51 procent van hen gebruikt. Nog steeds veel, maar wie weet dat dit percentage nog maar drie jaar geleden op ruim 70 procent lag, ziet hoe hard het de verkeerde kant op gaat. In dezelfde periode steeg het gebruik van Instagram juist van 52 naar 72 procent. Snapchat maakte een vergelijkbare stijging door.

Opgenhaffen vindt het hierom ook logisch dat Facebook, nog altijd met afstand het grootste sociale netwerk, ervoor kiest om Instagram naar voren te schuiven als platform waar ook lange video’s kunnen worden gekeken. ‘Instagram heeft niet alleen een heel sterk imago onder tieners, het is ook niet besmet door alle schandalen rondom nepnieuws en Russische trollen. Voor Facebook wordt Instagram steeds meer het kip met de gouden eieren.’ 

De koers van Facebook steeg na de bekendmaking direct al met 2,3 procent, wat Zuckerberg in één klap 1,7 miljard dollar rijker maakte. Op papier dan. De topman is nu goed voor 77 miljard dollar. Instagram-oprichter Systrom moet het doen met een kleine 1,7 miljard. 

Kevin Systrom, is blij met de mijlpaal van een miljard Instagram-gebruikersBeeld AP