Disney-CEO Bob Iger kon uitpakken met mooie cijfers, maar beleggers wilden niet mee.
2017 Getty Images

Mooie resultaten bij Disney, maar toch stevige tik op de beurs: wat baart beleggers zoveel zorgen?

Entertainmentreus Disney pakte gisteren bij de resultaten van het tweede kwartaal zowaar uit met winst bij zijn streamingplatformen Disney+ en Hulu. Een opsteker voor beleggers, zou je denken. Maar dat toonde het aandeel helemaal niet. Wat is daar aan de hand?

"Eigenlijk deden de resultaten van Disney exact wat ze moesten doen", knikt Tom Simonts, financieel econoom bij KBC. "De grote strubbelingen lijken achter de rug te zijn: ze zijn weer back to basics gegaan na alle strategische beslissingen van de laatste maanden en jaren, tijd voor execution, het uitvoeren van de plannen."

Het waren inderdaad niet de meest vrolijke tijden voor 'The Mouse House'. Disney gaf eind 2022 CEO Bob Chapek de bons, om de "mythische" oude rot Bob Iger opnieuw aan het hoofd te zetten. Chapek kon na de coronacrisis al bij al povere resultaten voorleggen en raakte bovendien betrokken bij een politieke discussie met de conservatieve gouverneur van Florida, Ron DeSantis. 

Iger ging daarop met de grove borstel door het bedrijf. Zijn doel: de afkalvende lineaire tv-business counteren met sterke resultaten in de andere divisies, waaronder pretparken en - uitdagender - streaming.

Toch kon die hernieuwde focus op de cijfers niet altijd voor kalmte in de keet zorgen. Zo voerden recent nog activistische beleggers, onder leiding van de miljardair Nelson Peltz, een grootschalige campagne om zitjes in de raad van bestuur te bemachtigen, een coup die uiteindelijk mislukte.

Winst bij Disney+

Tegen die achtergrond was de eerste, voorzichtige winst op de streamingplatformen Disney+ en Hulu gisteren ronduit verrassend: 47 miljoen dollar. Geen vetpot op een omzet van 5,6 miljard dollar, maar wel een enorme ommekeer als je vergelijkt met het half miljard verlies van een jaar eerder. Door de mindere prestaties van de sportpoot ESPN+ zit de volledige streamingactiviteit van Disney wel nog nipt (18 miljoen dollar) in het rood.

De winst op Disney+, een belangrijke prioriteit voor Iger, komt er ook sneller dan verhoopt: eind dit jaar was de oorspronkelijke deadline. De CEO stelt bovendien dat hij nu verwacht dat streaming ook de toekomstige groei van het bedrijf zal stuwen, al geeft hij ook toe dat dat eerder met vallen en opstaan zal gebeuren. Zo kijkt Disney nadrukkelijk naar het voorbeeld van Netflix als het gaat over het aanpakken van wachtwoordfraude. Dat heeft die streamingdienst veel geld opgebracht.

De winst op Disney+, een prioriteit voor CEO Bob Iger, komt er sneller dan verhoopt.
Foto: Getty

Geen feestje op de beurs

Tot zover het goede nieuws, want de beleggers reageerden opvallend tegendraads op de cijfers. Het aandeel van Disney kreeg een klap van zo'n 10 procent op de beurs, de grootste achteruitgang in zowat anderhalf jaar. 

De koersreactie staat in elk geval haaks op de cijfers

Tom Simonts, financieel econoom bij KBC

Over waarom dat gebeurde, zijn beurskenners het niet eens. De ene wijst naar de voorzichtige prognoses op vlak van de pretparken van Disney, de andere naar het tragere tempo waarop de entertainmentreus wil uitpakken met nieuwe Marvel-films.

"Het is moeilijk er de vinger op te leggen", geeft ook Simonts toe. "De koersreactie staat in elk geval haaks op de cijfers. Alsof er, ondanks de eerste winst bij Disney+, nu een sentiment heerst dat de weg vooruit vanaf nu moeilijker zal zijn: concurrent Netflix blijft sterk presteren, de kosten blijven wegen, de sportpoot doet het minder goed."

Winst nemen

Simonts voelt dat "sfeertje" momenteel wel op de markt. "Het is een moeilijk klimaat: een CEO moet maar 1 negatief punt aanhalen in zijn speech om de koers te doen dalen. Dat een bedrijf voorzichtig is in zijn vooruitzichten: wat verwacht je anders in deze tijden?"

Daar komt nog eens bovenop dat, met de vele geautomatiseerde beleggingsbots op de aandelenmarkten, de eerste koersreactie de toon kan zetten. "Als die negatief is, volgen ze plots allemaal."

Of misschien wilden beleggers gewoon de winst nemen die Disney het laatste half jaar heeft geboekt, speculeert Simonts. Zelfs met de koersdaling van gisteren ligt het aandeel Disney nog 20 procent hoger dan 6 maanden geleden. "Je ziet dat de laatste tijd nog gebeuren. Softwarebedrijf Datadog kwam gisteren bijvoorbeeld met schitterende resultaten, maar ook daar ging de koers onverwacht achteruit."

Meest gelezen