De toekomst van het spoor volgens NMBS: minder conducteurs, goedkopere treinritten

© BART DEWAELE

Treinen zonder conducteur, lagere tarieven buiten de spits en misschien een stopplaats voor de Eurostar in Antwerpen: dat zijn de opmerkelijkste punten in de voorlopige versie van het nieuwe beheerscontract van de NMBS, waar De Morgen zaterdag over bericht.

evdg

De vorige beheersovereenkomst van de NMBS liep zes jaar geleden al af, maar de nieuwe versie werd steeds uitgesteld door wissels binnen de regering en de spoortop. Nu het nieuwe beheerscontract er is, wordt het al maanden afgeschermd. In die toekomstvisie staan dan ook heel wat opvallende punten. Zo zal het binnenkort wel eens goed kunnen dat u minder kaartjesknippers op de trein ziet. Het is een maatregel die de efficiëntie van de NMBS moet verhogen. Ook aan de loketten zal er minder personeel zitten. Hoeft u dan geen kaartje meer te kopen? Toch wel, maar dat zal via alternatieve verkoopkanalen moeten gebeuren.

Lagere tarieven

Ook opvallend: de vervoersmaatschappij streeft naar lagere tarieven buiten de spitsuren. Die variabele ticketprijzen moet de NMBS in staat stellen om meer reizigers aan te trekken en tegelijk haar opbrengsten te verhogen. Het moet ook eenvoudiger, want vandaag is er een arsenaal aan mogelijkheden waardoor de reiziger eigenlijk vooral verward geraakt en er amper in slaagt het meest gepaste ticket (en dus meest voordelige tarief) te vinden.

Nog in het beheerscontract:de sluiting van een stopplaats of station is niet langer een taboe. Om tegemoet te komen aan de ruimtelijke ordening en het verplaatsingsgedrag dat continue verandert, is het goed mogelijk dat er stations gesloten worden om elders nieuwe te openen. Daarnaast moet de NMBS binnen de zes maanden onderzoeken of Antwerpen een stopplaats kan krijgen voor de Eurostar.

Hogere perrons

Terwijl veel perrons maar 28 centimeter boven de grond steken, ligt de instap van de trein op 76 cm. NMBS wil in de toekomst fors inzetten op het comfort van àlle passagiers en zal daarom zo veel mogelijk perrons verhogen. Zo vormt het ook voor rolstoelen, buggy’s en fietsen makkelijker om de trein in te geraken.

Over compensatievergoedingen bij vertragingen moet de regering volgens De Morgen de knoop nog doorhakken. In de voorlopige versie is sprake van een teruggeschroefde versie waarin kleine schades - onder de 2,5 of 4 euro - niet worden vergoed. Als alles goed gaat, vallen de beslissingen volgende week op de ministerraad.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen