YouTube wil gebruikers 'frustreren' zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
YouTube voert het aantal advertenties tussen muziekvideo's op om gebruikers naar een betalend abonnement te lokken. Dat abonnement is er nu nog niet, maar YouTube-moederbedrijf Google is het wel intern aan het testen.
De reclamevrije abonnement krijgt gecureerde playlists en exclusieve video's, met bijvoorbeeld materiaal van artiesten achter de schermen. Door aan de ene kant gebruikers met advertenties te frustreren en hen aan de andere kant te verleiden met die extra functies en video's, wil YouTube veel mensen overtuigen, zegt YouTube-topman Lyor Cohen aan Bloomberg. "Je gaat niet happy zijn als je Stairway to Heaven erdoor jaagt en meteen daarna een advertentie krijgt", aldus Cohen op het SXSW-muziekfestival.
Met de dienst mikt YouTube op mensen die nu playlists van video's maken en die op de achtergrond aanzetten als muziek. Ook gaat de dienst de concurrentie aan met muziekstreamers Spotify, Deezer en Apple Music. Het grote verschil daarbij is dat YouTube naast audio ook beeld laat zien.
YouTube biedt al abonnementen aan, namelijk Red voor video en YouTube TV voor livetelevisie, maar het nieuwe abonnement focust op muziek. Google zelf heeft al langer een streamingdienst in de vorm van Play Music. Cohen heeft niet gezegd vanaf wanneer de nieuwe streamingdienst beschikbaar zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Datalek bij vakantieparkconcern EuroParcs, omvang nog onbekend
-
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
Gemiddeld spenderen mensen dagelijks 2 uur en 23 minuten op sociale media. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zit de doorsnee Belg met 1 uur en 35 minuten onder dat wereldwijde gemiddelde. Toch blijft het best een hoog cijfer, waar ook een hoog dataverbruik bij komt kijken. Independer.be legt uit hoe je dankzij het juiste gsm-abonnement een financiële kater voorkomt. -
Update
New York Times klaagt OpenAI en Microsoft aan om gebruik teksten door chatbots: “Miljarden dollars schade”
‘The New York Times’ klaagt OpenAI en Microsoft aan omdat artikelen zonder toestemming zijn gebruikt om chatbots te trainen. Volgens het Amerikaanse dagblad wordt daarmee het auteursrecht geschonden. De aanklacht werd woensdag ingediend. -
-
Scholierenkoepel doet oproep om AI toe te laten in klas
-
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
10
Illegale producten te koop op AliExpress? Europese Commissie opent onderzoek
Op de Chinese webwinkel AliExpress zijn mogelijk illegale producten te koop. Daarom opent de Europese Commissie een officieel onderzoek. Het zou gaan om namaakgeneesmiddelen, illegale voeding en dieetsupplementen die niet toegestaan zijn. Het is het derde onderzoek dat geopend wordt sinds de invoering van de Digital Services Act (DSA). -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
Mijnenergie
Meeste energieoverstappen in anderhalf jaar door lage prijzen: waarom een switch ook voor jou nu de moeite kan zijn
-
Meta bereid reclamevrij Facebook en Instagram goedkoper te maken
Meta Platforms heeft Brussel aangeboden om de maandelijkse abonnementskosten voor een reclamevrij Facebook en Instagram bijna te halveren van 9,99 euro naar 5,99 euro. Op die manier wil het Amerikaanse socialemediabedrijf zorgen rond privacy en eerlijke concurrentie wegnemen, heeft een advocaat van Meta gezegd tijdens een hoorzitting bij de Europese Commissie. -
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
De rapper 21 Savage speelt een gokspel met Adin Ross tijdens een livestream op Kick. Daarbij halen ze om de beurt een kaart uit een hoop, de hoogste kaart wint. Maar wanneer Adin even wegkijkt, is te zien hoe een kompaan van de rapper een kaart aanwijst. En dat gaat uiteraard niet onopgemerkt voorbij voor de honderdduizend kijkers die de stream op dat moment volgen. -
"X ontsloeg meer dan 1.200 werknemers die content modereerden”
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLore Kluwer
Patrick Weyers
jorg de clerck
Kelly Verlinden
Geert Vaelen