Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM36
2.000 Belgen zien vakantie in het water vallen na faillissement van touroperator: “We hadden onze koffers al ingepakt, dit is echt balen”
-
HLN Shop
Voor minder dan 300 euro genieten van een zomer in de ‘Provence’? Met deze essentials leid je iedereen om de tuin
Wie droomt er niet van een zomer in de Provence? Het enige vervelende is dat het Franse vakantieparadijs dik duizend kilometer hiervandaan ligt. En dat, indien je besluit de afstand te overbruggen, je de regio overspoeld door toeristen aantreft, die óók allemaal dromen van een godenleven. Daar bestaat gelukkig een slimme oplossing voor: je eigen tuin inrichten als luilekkeroord. HLN Shop vertelt hoe je dat aanpakt met een beperkt budget. -
Jobat
Huwelijk, ziek kind, verkiezingen: waarvoor mag je (geen) klein verlet aanvragen bij je werkgever?
Is er een niet-alledaagse gebeurtenis in je familie? In bepaalde gevallen kun je daar klein verlet voor aanvragen bij je werkgever. Wanneer kan het wel en wanneer niet? En wat met de nakende verkiezingen? Jobat.be kreeg antwoorden op zes van de door werknemers meest gestelde vragen van Anneleen Verstraeten, juridisch adviseur bij hr-specialist SD Worx. -
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Independer
Bescherm je kwetsbare nabestaanden: waarom een uitvaartverzekering op élke leeftijd zin heeft
Eerder vandaag lazen we dat liefst 61 procent van de door de FOD Economie gecheckte begrafenisondernemers onvoldoende duidelijkheid schept over hoeveel ze aanrekenen voor hun diensten. Naast een emotioneel proces van rouwverwerking wordt wie achterblijft na een overlijden ook financieel met de neus op de feiten gedrukt. Iemand moet de uitvaart immers regelen én betalen. Precies daarom is een uitvaartverzekering een slimme investering, zo weet Independer.be. -
Sandra en Hugo verliezen zoon Robin (26) en krijgen nieuwe schok wanneer ze factuur begrafenis ontvangen
Zes op de tien begrafenisondernemers zijn niet duidelijk over hun prijzen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Economische Inspectie dat HLN-consumentenexperte Safia Yachou in primeur kon inkijken. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Livios
“De buitenkant mag dan opvallend zijn, binnen is het interieur sober en warm”: de aanbouw van Hasan en Lut springt in het oog
-
Voor 482,5 miljoen euro ingeschreven op nieuwe staatsbons
Op de nieuwe staatsbons is in totaal voor 482.495.800 miljoen euro ingeschreven. Het Federaal Agentschap van de Schuld maakte de eindbalans bekend. -
Spaargids.be
Tussenkomst bedraagt soms dik 200 euro: op deze steun heb je recht bij de aankoop van een (zonne)bril
Heb je een (zonne)bril nodig? Dan kan je onder bepaalde voorwaarden een financiële tussenkomst van de sociale zekerheid krijgen. Sinds 1 mei 2024 zijn die voorwaarden trouwens versoepeld. Maar ook als je daar niet voor in aanmerking komt, moet je mogelijk niet alle kosten zelf dragen. Spaargids.be zet de verschillende tegemoetkomingen van de ziekenfondsen op een rij. -
Spaargids.be
Grootbanken geven amper info over hun termijnrekeningen: “Ze bewaren je centen liever op een spaarrekening”