Luchtverkeersleiders staken opnieuw: hinder op Brussels Airport en Charleroi, “schade loopt in de miljoenen”
Nieuwe acties van de luchtverkeersleiders bij Skeyes zorgen vandaag opnieuw voor vertragingen van het luchtverkeer in ons land. Met name op de luchthaven Brussels Airport en op Charleroi is er hinder, al zeker tot in de late namiddag. Het precieze kostenplaatje van de stakingen moet nog worden berekend, maar de schade loopt zeker in de miljoenen, zegt de federatie Belgian Air Transport Association (BATA).
De acties in het luchtverkeersleidingscentrum Canac2 startten vanochtend om 8 uur en zouden al zeker tot 16 uur duren. Zowel aankomende als vertrekkende vluchten op Brussels Airport hebben vertraging.
Onzekerheid
Bij Brussels Airlines zijn acht op de tien vluchten getroffen, met vertragingen tussen 1 uur en 1 uur 20 minuten. “Vooral tijdens de ochtendpiek was er hinder. Rond de middag is de situatie wat beter, maar we verwachten binnen enkele uren een nieuwe piek”, waarschuwt woordvoerster Kim Daenen. Voor de luchtvaartmaatschappij is het alle hens aan dek, door de onzekerheid is het moeilijk vooruit plannen.
Op de luchthaven van Charleroi zijn er vandaag ook vertragingen, maar zelden meer dan een uur, aldus de woordvoerster. Ze wijst er ook op dat het niet duidelijk is of die het gevolg zijn van operationele problemen, dan wel van de acties bij Skeyes. In Luik, waar vooral vrachtvluchten plaatsvinden, zou het vliegverkeer normaal verlopen.
Werkdruk en personeelstekort
De acties komen er op initiatief van de christelijke vakbond ACV-Transcom. Die heeft een stakingsaanzegging lopen tegen onder meer de hoge werkdruk en het personeelstekort. De directie van Skeyes sloot afgelopen vrijdag een akkoord met de socialistische vakbond, maar dat akkoord kan niet op de goedkeuring rekenen van de andere bonden.
Ook vorige week waren er al herhaaldelijk acties. Brussels Airlines moest toen een tiental vluchten annuleren. Verschillende nachten was er gedurende meerdere uren zelfs helemaal geen vliegverkeer mogelijk, met vooral hinder voor het vrachtverkeer.
Morgen in de namiddag wordt opnieuw onderhandeld, in een poging om uit het sociaal conflict te geraken. De directie is van plan het akkoord dat vorige week al werd goedgekeurd door het ACOD “opnieuw punt per punt te overlopen”, klinkt het. Daarnaast komt ook de problematiek van bijvoorbeeld de uurroosters voor de luchtverkeersleiders aan bod.
Dit alles kost ons handenvol geld. De situatie is stilaan onwerkbaar
Economische schade
Het precieze kostenplaatje van de stakingen moet nog berekend worden, maar de schade loopt zeker in de miljoenen, zegt de federatie Belgian Air Transport Association (BATA).
“Soms moeten passagiers worden omgeboekt naar een vlucht van een andere maatschappij, op onze kosten”, legt Kim Daenen van Brussels Airlines uit. Daarnaast hebben de passagiers recht op maaltijden en een overnachting bij lange vertragingen, ook op kosten van de luchtvaartmaatschappij. Het personeel moet vaak overuren presteren, om de problemen op te vangen. En dan zijn er nog de reputatieschade en klachten van reizigers. “Dit alles kost ons handenvol geld. De situatie is stilaan onwerkbaar”, zegt Daenen.
Imagoschade
“Er zal tijd nodig zijn om het vertrouwen van de passagiers terug te winnen”, vreest men bij de BATA. De reiziger maakt immers geen onderscheid. Als zijn vlucht vertraging heeft of afgelast wordt, houdt hij zijn luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk, ook al zijn de problemen het gevolg van acties buiten het bedrijf. De aanhoudende sociale onrust dreigt de boekingen voor de volgende maanden te hypothekeren.
En ook voor de economie is er schade. “De sector stelt rechtstreeks en onrechtstreeks 63.000 mensen te werk. Heel wat toeleveranciers zijn getroffen”, vreest Herman Carpentier van BATA. Daarnaast zouden luchtvaartmaatschappijen door de aanhoudende problemen kunnen beslissen om (een deel van) hun activiteiten te verhuizen naar het buitenland, of aarzelen om te investeren in ons land.
De sector stelt rechtstreeks en onrechtstreeks 63.000 mensen te werk. Heel wat toeleveranciers zijn getroffen
Onvoorspelbaarheid
Voor de luchtvaartmaatschappijen is vooral de onvoorspelbaarheid van de acties bij Skeyes problematisch. Vaak weet men pas enkele uren op voorhand of er voldoende luchtverkeersleiders zijn. Vooruitplannen is dus quasi onmogelijk. “Men kan bijna geen voorzorgsmaatregelen nemen. Ook voor cargo is dat een groot probleem”, aldus nog Carpentier.
BATA stuurde vorige week een brief naar minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Daarin wordt aangedrongen dat de regering zou tussenkomen, “om de stabiliteit van de luchtvaartactiviteit te garanderen”. De federatie pleit voor de invoering van een servicecontract, met performantieverplichtingen voor Skeyes en eventueel schadevergoedingen als ze die niet haalt.
BATA dringt ook aan op de invoering van een minimumdienstverlening, zoals bij de NMBS.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
12
Over bijna alle energieleveranciers minder klachten, maar fors meer problemen bij Engie
-
Topman Skeyes over acties luchtverkeersleiders: “Het zijn enkelingen die ons gijzelen”
De topman van skeyes, gedelegeerd bestuurder Johan Decuyper, reageert zondag in een interview met Het Nieuwsblad voor het eerst op aanhoudende problemen bij luchtverkeersleiders. "De stilzwijgende meerderheid zijn plichtbewuste mensen. Het zijn enkelingen die ons gijzelen", zegt hij. -
3
KIJK. Broodjesverkoper probeert Belgische toerist op te lichten: “Hij vroeg tien keer de normale prijs”
Een broodjesverkoper uit Sri Lanka die dacht een extra cent te verdienen door een Belgische toerist op te lichten, heeft die poging als een boemerang in zijn gezicht teruggekregen. Hij ging volledig de mist in, waardoor hij nu te kijk staat als oplichter. “Hij vroeg tien keer de normale prijs.” -
-
PREMIUM
Eerste reactie van Dennis ‘Black Magic’ na veroordeling: “Ik zou haar 2 keer verkracht hebben, terwijl ik 4 keer seks met haar had”
-
Brussels minister Maron in beroep tegen nieuwe omgevingsvergunning Brussels Airport, Sven Gatz (Open Vld) is niet akkoord
Brussels minister voor Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) kondigt aan in beroep te gaan tegen de nieuwe omgevingsvergunning die het Vlaams Gewest heeft afgeleverd voor Brussels Airport. “Na analyse door onze advocaten, blijken er elementen te bestaan die een beroep tegen de vergunning rechtvaardigen”, verklaarde hij aan Belga. Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) is het niet eens met zijn Ecolo-collega van Leefmilieu Alain Maron -
201
De Stem van Melissa Depraetere: “Iemand met dertien chique villa’s moet een stuk meer belastingen betalen”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Melissa Depraetere, partijvoorzitster van Vooruit, doet mee aan de grootste stemtest van het land. In de video hierboven ontdek je hoe zij antwoordt op enkele heikele maatschappelijke dilemma’s. -
Persoon die besmettingen met varkenslintworm in Lier veroorzaakte is geïdentificeerd
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
PREMIUM
Hoe opwarming van de stratosfeer ervoor zorgt dat koele periode nog een tijdje zal duren
De aprilse grillen hebben zich duidelijk laten voelen de afgelopen dagen. Wind, regen, en lage temperaturen domineerden ons weerbeeld. Waarom is het weer zo plots omgeslagen? En hoelang zal deze koele periode nog aanhouden? Wat voorspellen de weermodellen voor de laatste weken van april? “Er lijkt alvast één iets te gaan veranderen.” -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageervictor vandesande
Dirk Tuymans
Franciscus Vander Elst
Willy Haesendoncks
Jean-Pierre Vercruysse