Ruzie met Mark Zuckerberg, chaos bij Facebook: oprichters Instagram stappen op met slaande deuren

Het is chaos aan de top bij moederbedrijf Facebook. De twee oprichters van Instagram vertrekken na “interne strubbelingen”. Kevin Systrom en Mike Krieger laten zo het sociale medium dat vooral dient om foto’s te delen, achter omdat ze het niet meer eens zijn met de groeistrategie van Facebook-topman Mike Zuckerberg. Dat schrijft The New York Times.

mrra

Maandag stapten de twee naar het beleid van moederbedrijf Facebook dat zowel het gelijknamige sociale medium als Instagram onder haar vleugels heeft. De strubbelingen en felle discussies sleepten immers al een tijdje aan. Topmannen Systrom en Krieger konden jarenlang hun eigen ding doen, totdat Facebook hun bedrijf overnam.

Nu Facebook het voorbije jaar zelf te kampen kreeg met een dalende omzet en schandalen rond privacyschendingen, leek Instagram haar reddingsboei. En dat zorgde er dan weer voor dat CEO Mark Zuckerberg zich steeds meer ging mengen in het reilen en zeilen van de fotodeelapp. Het zijn die “bemoeienissen” die Systrom en Krieger in het verkeerde keelgat schoten. De strategische visies van de topmannen van Instagram enerzijds, en van Facebook anderzijds lijken niet te verenigen.

Wat nu?

Daarom hebben zowel Systrom en Krieger besloten om de handdoek in de ring te gooien, zo laten ze weten via Instagram Press. Wie er nu de rol van algemeen directeur van Systrom overneemt, of wie er in de voetstappen treedt van technisch directeur Krieger is nog niet bekend.

Maar dat de heren hun dromen op het vlak van sociale media niet willen opgeven is wel duidelijk. “We zijn van plan om wat tijd vrij te nemen om opnieuw te werken aan onze nieuwsgierigheid en creativiteit. Het bouwen van nieuwe dingen vereist dat we een stap terugzetten, begrijpen wat ons inspireert en dat aanpassen met wat de wereld nodig heeft; dat is wat we van plan zijn te doen”, schreef Systrom op zijn eigen blog.

Afscheid van oprichters

Samen stonden Systrom en Krieger aan de bakermat van het sociale medium dat bekend staat voor haar prachtige foto’s, veelvuldig gebruik van hashtags en Insta Stories. Van bij het prille begin op 6 oktober 2010 stonden de twee er prat op om creativiteit te laten winnen, zowel in hun werkstrategie als in hun sociale medium zelf.

En dat legde hen geen windeieren, de foto- en video-app groeide in een mum van tijd op tot een bedrijf dat volgens analisten van Bloomberg ondertussen 100 miljard dollar waard is en maandelijks een miljard actieve gebruikers aantrekt.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen