© BELGIAN_FREELANCE

Geluidshinder rond Brussels Airport nadert niveau van voor corona

Samen met het verdere herstel van het vliegverkeer na de coronacrisis is ook de geluidshinder rond Brussels Airport in 2023 opnieuw toegenomen. In totaal hadden 13.432 omwonenden vorig jaar “potentieel sterke hinder” van de opstijgende en landende vliegtuigen. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie naar de geluidsimpact van de luchthaven.

mts
Bron: BELGA

Er waren vorig jaar 192.257 vliegbewegingen op de luchthaven, een verder herstel na drie door de coronacrisis geïmpacteerde jaren. Maar vergeleken met 2019, voor de coronapandemie, lag het aantal vliegbewegingen nog 18 procent lager. 

De geluidshinder in de gemeenten rond de luchthaven ligt wel weer dichter bij het niveau van 2019. Luchtvaartconsultant To70 België berekende dat er vorig jaar 89.215 mensen woonden in een zone met een geluidsbelasting van minstens 55 decibel, nog 8 procent minder dan in 2019. 

Niet iedereen ervaart een bepaald geluidsniveau als hinderlijk. Via een complexe formule wordt daarom telkens het aantal “potentieel sterk gehinderden” berekend. In 2023 waren dat er 13.432, ruim 14 procent meer dan in 2022 en nog 7,2 procent minder dan in 2019. 

De geluidsimpact is geconcentreerd over vijf gemeenten: Machelen (met 2.825 “potentieel sterk gehinderde” inwoners), Zaventem (2.225), Brussel-stad (1.830), Steenokkerzeel (1.725) en Evere (1.542). Samen herbergen ze driekwart van alle “potentieel sterk gehinderden”. 

Stillere landingstechnieken

In vergelijking met 2019 is de geluidsimpact in de meeste gemeenten rond Brussels Airport gedaald. Grimbergen en Sint-Lambrechts-Woluwe zijn zelfs volledig buiten het gebied met een geluidsbelasting van minstens 55 decibel gevallen en tellen geen potentieel sterk gehinderde inwoners meer. Er zijn daarentegen meer potentieel sterk gehinderden dan in 2019 in de gemeenten onder de landingsroute naar baan 01 (aanvliegen vanuit het zuiden): Kraainem, Wezembeek-Oppem en Sint-Pieters-Woluwe. Dat komt omdat baan 01 door weersomstandigheden vaker werd gebruikt. Ook in Steenokkerzeel en Kampenhout, onder de landingsroute naar baan 25R (vanuit het oosten), zijn er meer potentieel sterk gehinderden dan in 2019. “De geluidsbelasting kent er een lichte toename”, zeggen de onderzoekers. 

Brussels Airport verwacht dat de geluidsimpact rond de luchthaven de komende jaren zal verminderen, ondanks de verwachte groei van passagiers en cargo, en van het aantal omwonenden. Tegen 2032 zou het aantal potentieel sterk gehinderden 12 procent lager liggen dan in 2019, wat overeenkomt met zowat 12.700. Dat is mogelijk omdat steeds meer vluchten zullen worden uitgevoerd met de “modernste en meest geluidsefficiënte toestellen” en dankzij het gebruik van stillere landingstechnieken, zo zei de luchthaven onlangs.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER