Direct naar artikelinhoud
Laughing Man Coffee

Zeg niet alweer een acteur als gezicht van een koffiemerk. Hugh Jackman doet het anders

Zeg niet alweer een acteur als gezicht van een koffiemerk. Hugh Jackman doet het anders
Beeld Getty Images for Laughing Man Coffee

Hugh Jackman plakt zijn beeltenis op Laughing Man Coffee, een koffiemerk dat alle winst aan goede doelen schenkt. De Australische acteur, vooral bekend als Wolverine in X-Men, gaat zo wijlen Paul Newman achterna.

Paul Newman startte in 1982 met Newman's Own Salad Dressing, nadat hij merkte dat zijn zelfgemaakte dressing aansloeg bij zijn vrienden. Toen Newman merkte dat de verkoop goed liep, besloot hij de winst aan goede doelen te schenken. Door de jaren heen werden er steeds meer producten aan het assortiment toegevoegd: pastasaus, limonade, noem maar op. En dat dus allemaal met het gezicht van Paul Newman op het etiket. Volgens de website van Newman's Own heeft het bedrijf tot op vandaag al rond de 400 miljoen euro aan goede doelen geschonken.

Hugh Jackman houdt van koffie, maar hij wil wel dat zijn koffie op een verantwoordelijke manier gemaakt wordt. Daarom bezocht hij in 2009 een koffieplantage in Ethiopië. Tijdens die reis besloot Jackman om zijn schouders onder een project te zetten dat, net als Newman's Own, alle winst aan goede doelen schenkt: Laughing Man Coffee.

Op elk pakje koffie is een knielende Hugh Jackman te zien, naast de Ethiopische boer Dukale

In de beginjaren (van 2011 tot 2017) werd de winst aan World Vision geschonken, een organisatie die vooral het welzijn van kinderen in nood ambieert. Nu heeft Laughing Man zelf een stichting opgericht: de Laughing Man Foundation. Op die manier beheren ze zelf in grotere mate wat er juist met het verdiende geld gebeurt. Zo gaat het geld dit jaar naar Huila in Colombia, waar het gebruikt wordt om de levenskwaliteit van de werknemers van de lokale koffieplantage te verbeteren. Het gaat dan om het (ver)bouwen van huizen en de educatie van de kinderen.

Op elk pakje koffie is een knielende Hugh Jackman te zien, naast de Ethiopische boer Dukale. Op die manier gaat hij opnieuw Paul Newman achterna, met het verschil dat Jackman zelf geen hand heeft in het product zelf – de koffie. 

Zeg niet alweer een acteur als gezicht van een koffiemerk. Hugh Jackman doet het anders
Beeld rv

Aan de foodblog Delish vertelt Hugh Jackman dat het niet makkelijk was om een koffiemerk op te richten. "Wat ik bizar vind: er zijn weinig koffiemerken die iets teruggeven", aldus de acteur. "Er zijn ook mensen die ons willen tegenwerken, maar je moet toch al een echte cynicus zijn om dat te willen doen."

In 2015 werd Laughing Man Coffee overgekocht door Keurig Green Mountain, een Amerikaans bedrijf dat allerhande voedselmerken onder de paraplu heeft, waaronder Dr. Pepper. "Op die manier hebben we op een snelle manier een platform gekregen om onze koffie op te verdelen, en via hen kunnen we onze koffie ook in capsules verkopen, wat de afzetmarkt vergroot", zegt Jackman.

'Je moet al een echte cynicus zijn om ons te willen tegenwerken'
Hugh Jackman

"Mensen zijn gewoontedieren, het is moeilijk om die gewoontes te veranderen", zegt Jackman. "Hopelijk zien de mensen in dat onze koffie veel teruggeeft aan de boeren die hem maken, zodat ze het toch eens proberen."

Laughing Man Coffee heeft twee koffiezaken in het centrum van New York, en is in de VS ook te verkrijgen in verschillende winkels. Voorlopig is het niet beschikbaar in ons land.