Norris verdiend gewonnen
"Daar was dan eindelijk de langverwachte eerste overwinning in de Formule 1 van Lando Norris. Verdiend gewonnen zeg ik, want natuurlijk had hij geluk met de safetycar en de pitstop die hij kon maken zonder tijd te verliezen, maar door slim te rijden wist hij die situatie voor zichzelf te creëren."
"In het begin van de race was hij vrijwel onzichtbaar en spaarde hij zijn banden. Aan het einde van zijn eerste stint kon hij daarvan de vruchten plukken. Waar anderen stopten, kon hij doorrijden en zelfs het tempo goed opvoeren. Omdat hij zo goed op zijn banden had gelet, kon hij dus wachten op een eventuele safetycar of virtual safetycar, zonder echt tijd te verliezen. Toen de safetycar daadwerkelijk kwam na de aanrijding tussen Kevin Magnussen en Logan Sargeant, kon hij daar optimaal van profiteren."
"Zonder ook maar één auto op de baan in te halen lag hij plots aan de leiding van de race, met ook nog eens banden die zes rondes nieuwer waren dan die van nummer twee Max Verstappen. Op zo'n moment weet je dat hij bij een normaal verloop van de race de wedstrijd niet meer uit handen geeft en dat deed hij dus ook niet."
"Wel zet ik een vraagteken bij de safetycar en vooral de manier hoe plots deze de baan op werd gestuurd. Het gebeurt vaker dat de safetycar niet de leider van de race oppikt, maar dat komt dan meestal doordat de race per direct en urgent geneutraliseerd moet worden. In dit geval stond Sargeant naast de baan in de zogeheten tecpro barrier. Er was geen sprake van een medisch noodgeval of brokstukken direct op het circuit."
"Ik begrijp dat er een safetycar moest komen, want de afzetting moest gerepareerd worden, maar ik begrijp niet zo goed waarom die met zoveel haast naar buiten gestuurd moest worden. Verstappen had op dat moment een achterstand van 11,5 seconden op Norris en was dus net wel of net niet voor hem de baan opgekomen. Was Verstappen wél voor Norris gekomen, dan had dat na de safetycar een heel ander verloop van de race gegeven."
Versoepelde parc fermé-regels sleutel tot overwinning McLaren
"Op vrijdag in de sprintkwalificatie had McLaren met Norris de snelste auto en reed hij in Q2 zelfs de snelste tijd van de gehele kwalificatie. Dat deed hij nota bene op mediumbanden, maar door foutjes wist hij dat niet om te zetten in een poleposition. We zullen nooit weten hoe het in de sprintrace zou zijn, omdat hij in de eerste bocht al een aanrijding had."
"Maar het viel in de kwalificatie later in de middag op dat de McLaren veel topsnelheid had ingeleverd, wat duidt op meer downforce. Dat betaalt zich meestal niet direct terug over één ronde, omdat je dan met nieuwe banden en weinig brandstof rijdt. Dat is dan juist vaak een handicap. De beide McLaren's waren dan ook zeker niet zo competitief over één ronde als de dag ervoor. Maar die extra downforce zorgde er wel voor dat Norris zijn banden supergoed wist te managen in de race, wat uiteindelijk dus de sleutel bleek te zijn voor de strategie en zijn overwinning."
"Dat McLaren de afstelling van de auto na de sprintrace nog kon veranderen, komt omdat de parc fermé-regels rond sprintraces dit jaar zijn versoepeld. We zagen daar teams in China al enigszins van profiteren en nu met Norris en McLaren in Miami dus al helemaal."
"Charles Leclerc mag overigens ook wel genoemd worden. Die had namelijk nog eens vier rondes oudere banden dan Verstappen op het moment van de safetycar. Desondanks wist hij op slechts 2,3 seconden van hem te finishen op de derde plek. Dat is weleens anders geweest."
Zeldzaam foutje van Verstappen leidde tot schade
"Na de race verklaarde Red Bull-teambaas Christian Horner dat Verstappen schade had aan de vloer van zijn auto. Dat werd toegeschreven aan het paaltje dat Verstappen raakte in de chicane, nadat hij daar een zeldzaam foutje had gemaakt. Het was volgens mij niet zozeer het paaltje dat de boosdoener was, want die ging via zijn voorvleugel en voorwielophanging over zijn auto heen."
"Dat zo'n paaltje loskomt bij contact is vrij normaal, zoals nu gebeurde. Het zit bevestigd aan een zwart rubberen voetstuk, dat op zijn beurt weer echt in het asfalt verankerd zit. Toen de auto van de kerbstone afstuiterde, landde de linkerachterkant van de vloer van de auto daar precies op, vlak voor het achterwiel. Dat heeft waarschijnlijk de schade veroorzaakt."
"Verstappen worstelde al de hele race met de grip en vooral de balans van de auto. Dan is een foutje natuurlijk makkelijker gemaakt. Normaal gesproken had ik ook verwacht dat hij verder weg zou rijden na de start, vooral in dergelijk warme omstandigheden waar schone lucht als je vooraan rijdt een groot voordeel is."
"Verstappen klaagde vooral de hele race over onderstuur. Wat er dan gebeurt is dat je ook sneller last krijgt van plots overstuur, omdat je een grotere stuurhoek maakt omdat je auto niet wil draaien. Al met al had Red Bull duidelijk niet de auto, balans en snelheid die ze dit seizoen tot nu toe hebben gehad. Daar wist de concurrentie in Miami optimaal van te profiteren."