Direct naar artikelinhoud
Economie

Bancontact en Payconiq lanceren nieuwe app: is de mobiele betaalrevolutie in zicht?

Bancontact en Payconiq lanceren een nieuwe app voor mobiele betalingen.Beeld BELGA

Bancontact en Payconiq brengen een nieuwe app uit voor mobiele betalingen, Payconiq by Bancontact. Is dit het duwtje in de rug dat smartphonebetalen in ons land nodig heeft? Of houden we toch liever vast aan onze bankkaart?

Betaalapps en de Belgen: het huwelijk lijkt nog niet helemaal voltrokken. Maar misschien brengt een nieuwe app daar verandering in. Bancontact, dat in België zo’n 16 miljoen bankkaarten in omloop heeft, lanceert samen met Payconiq een nieuwe betaalapp. Met die app is het bijvoorbeeld mogelijk in een winkel boodschappen te betalen of je schuld af te lossen bij vrienden.

Dat er een nieuwe app zou komen voor beide betaalsystemen, was te verwachten. Door een fusie vorig jaar behoren ze nu tot hetzelfde bedrijf. “Twee verschillende mobiele toepassingen voor een bedrijf is natuurlijk te veel”, zegt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company. “Daarom hebben we de voordelen van de twee applicaties samengebracht. De app wordt ondersteund door twintig banken en zal in dit land meteen 290.000 contactpunten hebben.” 

‘Als de kaarthouders mobiele betalers worden, creëert dat zeker grote mogelijkheden voor de app’
Wouter Martens, applicatiebouwer icapps

Koudwatervrees

Met de app lijken de banken achter het bedrijf een vuist te maken tegen grote internationale spelers als Google en Apple, die elk hun betaalsystemen op de markt hebben gebracht. Omdat Bancontact-kaarten in ons land zo wijdverspreid zijn, heeft de nieuwe app wel potentieel, denkt Wouter Martens van applicatiebouwer icapps. Het systeem is niet alleen populair bij consumenten, ook veel winkeliers laten het als betaalmiddel toe. “Bancontact heeft in België een enorm grote gebruikersgroep”, zegt hij. “Als de kaarthouders mobiele betalers worden, creëert dat zeker grote mogelijkheden voor de app.” 

Icapps, een bedrijf dat ook onderzoek doet naar digitalisering, heeft berekend dat in 2017 slechts een Belg op de vier zijn smartphone bovenhaalde om een betaling te doen. Sindsdien is het aantal mobiele betalingen wel verdubbeld. Ander onderzoek toont een stijging van 15 miljoen in 2017 naar 34 miljoen vorig jaar. 

Nieuwe app en nu?

De gebruikers van de Bancontact-app krijgen in de komende dagen een uitnodiging om hun app te updaten naar de Payconiq by Bancontact-app. De gebruikers van de Payconiq-app kunnen hun bestaande Payconiq-account in de nieuwe app activeren, nadat ze de Payconiq by Bancontact-app hebben gedownload. 

Waarom hebben Belgen nog wat koudwatervrees als het op betalen met de smartphone aankomt. Martens ziet verscheidene redenen. “Er is een heel arsenaal aan apps, die allemaal anders werken”, zegt hij. “En daardoor is het soms moeilijk om door het bos de bomen te zien. Veel Belgen vertrouwen mobiel betalen bovendien nog niet helemaal, of zijn er te weinig over geïnformeerd.”

Handelaars 

Vooral winkeliers lijken goede zaken te doen met de nieuwe app. Momenteel kun je in veel winkels met Bancontact betalen, maar de kosten daarvoor lopen zeker voor kleine handelaars flink op. Ze staan bijvoorbeeld in voor de transactiekosten, daarnaast moeten ze een terminal kopen of huren. 

“Met 6 eurocent per transactie is Payconiq maar half zo duur als Bancontact”, zegt Lieven Cloots van Unizo. “Maar Payconiq heeft niet zoveel gebruikers en is alleen goed bekend bij jongeren. Nu wordt het goedkopere systeem automatisch verdeeld over veel meer mensen. Vandaar dat we het sterk steunen.”