Facebook verdiende dit jaar al ruim 250 miljoen dollar aan politieke advertenties
Facebook heeft de voorbije zes maanden in de Verenigde Staten 256 miljoen euro inkomsten uit politieke advertenties gehaald. Dat deelt het sociale netwerk vandaag mee.
Met de 256 miljoen dollar zijn ongeveer 1,7 miljoen advertenties betaald om een kandidaat te steunen bij de verkiezingen, steun te verwerven voor een maatregel die ter stemming voorligt, of een "problematiek van nationaal belang" aan te snijden, zegt Facebook.
Het is het eerste rapport van Facebook over het onderwerp. De kwestie ligt gevoelig sinds aan het licht kwam dat de presidentsverkiezingen via sociale netwerken gemanipuleerd zijn.
Archief
Facebook had beloofd om een tool ter beschikking te stellen waarmee de archieven van verschillende politieke advertenties kunnen teruggevonden worden die in de VS op Facebook en Instagram zijn gepubliceerd. Wekelijks wordt die geüpdatet.
Een steuncomité van de Democratische parlementariër Beto O'Rourke ('Beto for Texas') heeft het hoogste bedrag uitgegeven: 5,4 miljoen dollar voor 6.024 advertenties. O'Rourke neemt het in Texas tijdens de halftijdse verkiezingen op tegen Republikein Ted Cruz.
Trump tweede plaats
Op de tweede plaats staat het steuncomité van president Donald Trump 'Make America Great Again', met 3,1 miljoen dollar uitgaven voor 50.148 berichten. Trump komt nog eens terug op de tiende plaats, met het steuncomité 'Donald J. Trump for president', deze keer voor 1,6 miljoen dollar en 55.998 advertenties. De twee comités kochten met dat geld samen dus ruim 100.000 advertenties in zes maanden tijd, ruim meer dan eender wie.
Ter vergelijking: Facebook behaalde in het tweede kwartaal wereldwijd 13 miljard dollar inkomsten aan advertenties.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
10
Verslavend en schadelijke inhoud? Europa opent onderzoek naar TikTok
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
BeReal in de problemen? Groei in aantal gebruikers zou stagneren en geld blijkt op te geraken
Tijdens de pandemie ontplofte BeReal in populariteit onder jongeren, maar die hoogdagen lijken achter de rug. Met de Franse app post je foto’s zonder ze te bewerken op gezette tijden. Maar de groei van het aantal gebruikers zou stokken en het bedrijf uit Parijs blijkt op zoek naar vers geld. -
-
PREMIUMShowbizz
Facebookgenie Mark Zuckerberg: van wereldwijde weldoener tot gevaarlijke antiheld
-
Facebook vraagt banken om klantinformatie over transacties en rekeningsaldo's
Facebook heeft verscheidene Amerikaanse banken gevraagd om klantinformatie zoals transacties en saldo's op rekeningen. Dat schrijft de Amerikaanse krant The Wall Street Journal op basis van bronnen. Het techbedrijf zou de vraag onder meer hebben neergelegd bij JPMorgan Chase, Wells Fargo, Citigroup en US Bancorp. -
facebook
Advertentie met fake news op Facebook zetten blijkt nog altijd poepsimpel
‘De stembureaus zijn dicht, mensen kunnen geen stem uitbrengen’. Die verzonnen boodschap wist de redactie van het Nederlandse KRO-NCRV-televisieprogramma Brandpunt+ in advertenties op Facebook te krijgen. -
CD&V eist 100.000 euro van ex-adviseur voor Indiase likes
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Nepaccounts op Facebook steeds moeilijker te onderscheiden
De makers van valse Facebookprofielen maken het steeds moeilijker om hen te traceren en identificeren. Volgens experts in cyberveiligheid wordt een steeds grotere uitdaging om te vermijden dat het platform gebruikt wordt voor de verspreiding van politieke misinformatie. -
Unesco: “AI-toepassingen komen te seksistisch uit de hoek”
De meest gebruikte AI-toepassingen worden aangedreven door programma’s die vooroordelen vertonen tegenover vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van Unesco. De VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur vreest dat de stigmatiserende resultaten voor meer ongelijkheid in de wereld zullen zorgen. -
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerMark Broeckx