"Directie Ryanair zet personeel onder druk over staking"
Volgens de christelijke bediendebond valt de directie van Ryanair het personeel lastig, sinds de aankondiging van twee stakingsdagen eind juli in verschillende Europese landen, waaronder België. De bond waarschuwt de directie in een brief dat ze "niet alleen de Belgische wetgeving inzake stalking met de voeten treedt, maar ook alle internationale normen over het recht op staken".
Vakbonden uit vier Europese landen, waaronder België, kondigden vorige week een gecoördineerde staking aan. Op 25 en 26 juli zullen stewardessen en stewards van Ryanair het werk neerleggen in België, Portugal en Spanje. Italië doet ook mee op 25 juli. Ze willen betere arbeidsvoorwaarden en vragen erkenning van de vakbonden.
Het cabinepersoneel wordt sinds de aankondiging onder zware druk gezet door de directie, klaagt LBC/CNE aan. Zo zou ze een memo hebben gestuurd met richtlijnen over hoe te reageren op de vakbonden. "Een klein aantal bemanningen denkt dat hun comfort voor dat van de passagiers komt. Maar het comfort van de passagiers komt altijd eerst", schrijft ze bijvoorbeeld.
De christelijke bediendebond, die volop bezig is de werknemers te informeren over de stakingsplannen, benadrukt dat volgens de Belgische wetgeving de vakbond "alle recht heeft om collectieve acties te organiseren, tot staking toe, op eender welk moment en voor onbepaalde duur".
Ondertussen worden de Ierse piloten van Ryanair opgeroepen om ook op 20 en 24 juli het werk neer te leggen. Dat meldt de pilotenvakbond IALPA. Vandaag werd er al gestaakt door een aantal piloten; er werden toen 30 van de 290 geplande vluchten geschrapt.
Volgens de vakbond was er woensdag enige vooruitgang in de gesprekken met de directie, maar kwam het niet tot een akkoord. Daarom worden de nieuwe stakingsdagen aangekondigd. Het conflict draait onder meer over de manier waarop piloten over de andere Europese bases verdeelt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM75
Prijsexplosie in supermarkt is voorbij: deze producten werden zelfs goedkoper
-
PREMIUM3
Geen enkel bedrijf doet het momenteel beter op de Europese beurs dan H&M: een goed moment om te beleggen?
Het aandeel van de Zweedse modeketen H&M plaatste deze week een stevige demarrage. Nadat het bedrijf winstgevender bleek dan verwacht, schoot het op de beurs van Stockholm van 154,40 Zweedse kroon (13,41 euro) naar koersen boven 170 kroon (14,77 euro). Raden beursanalisten nu aan om te investeren in dit aandeel? -
Delven van bitcoins versnelt nu halvering van productiebeloning nadert
De hoeveelheid computerkracht die wordt gebruikt om cryptomunten te maken is momenteel groter dan ooit. De productie, ‘minen’ (delven) genoemd, lijkt een vlucht te nemen in aanloop naar de zogeheten halvering van de bitcoin op of rond 20 april. Dan zal de beloning voor ondernemingen die deze cryptomunt delven worden gehalveerd. -
-
Werkloosheidsgraad eurozone blijft stabiel op historisch laag niveau
-
PREMIUM143
Voor koopkracht een zegen, voor concurrentie een vloek: experts pleiten voor aanpassing van automatische loonindexering
Voor de ene een zegen, voor de ander een vloek. De automatische loonindexering zorgt ervoor dat de lonen, uitkeringen en pensioenen in ons land automatisch de inflatie volgen. Maar is dat wel zo’n goed idee? Professor en econoom Gert Peersman (UGent) pleit voor een afschaffing van het huidige systeem. Maar hoe? Wij bespreken drie alternatieven. -
DPG Media zet “stabiel financieel jaar” neer, maar vreest impact wegvallen krantensubsidies
DPG Media - uitgever van onder meer ‘Het Laatste Nieuws’, ‘De Morgen’ en tal van magazines - heeft vorig jaar iets minder omzet en winst geboekt. Het mediabedrijf zette naar eigen zeggen “een financieel stabiel jaar” neer, maar vreest volgend jaar een stevige impact van de hogere kosten voor de bedeling van kranten en tijdschriften. -
9
Aandeel Tesla neemt duik op de beurs: aanzienlijk minder auto’s geleverd én grotere concurrentie
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
PREMIUM92
Zo staat jouw koopkracht ervoor na vijf jaar Vivaldi: terwijl de ene groep het leven duurder zag worden, werd de andere zelfs overgecompenseerd
Op vijf jaar tijd werd het leven in ons land met méér dan een vijfde duurder. Wat in 2020 gemiddeld 100 euro kostte, daar betaal je nu ruim 120 euro voor. En dat heeft meer impact op de ene dan op de andere Belg. Toch kunnen we over het algemeen steeds meer doen met onze centen, zo blijkt uit onze analyse. Hoe komt het dan dat zoveel mensen dat andersom ervaren? “Er speelt een bekend fenomeen.” -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Benzine tanken wordt wat duurder: prijzen stijgen tot iets meer dan 2 euro per liter
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDanny Boom
dominique castelein
Jan Verstrepen
Jef Denijs
Marc Macharis