© Getty Images

Rennersvakbond uit kritiek op koppige Giro-organisatie: “Hun aanpak is niet de oplossing om gezondheid van renners te waarborgen”

De zestiende etappe in de Giro blijft nazinderen. Niet omwille van het zoveelste nummertje dat Tadej Pogacar opvoerde, wel door de houding van de Giro-organisatie met betrekking tot het barslechte weer en het al dan niet inkorten van de rit.

Maxime Caeyman

De (besneeuwde) Stelvio was vorige week al uit het parcours gehaald, maar ook diens vervanger de Umbrailpas werd geteisterd door winterse weersomstandigheden. Sneeuw en zeer lage temperaturen zorgden ervoor dat de ploegen pas in de vallei na de Umbrailpas wilden starten, maar de Giro-organisatie had daar (in eerste instantie) geen oren naar. Na een urenlange discussie kregen de renners toch hun zin, maar de Giro-organisatie was voor velen toch kop van jut nadat ze hardnekkig probeerden vast te houden aan het oorspronkelijke parcours.

Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond CPA, doet op X zijn verhaal over de veelbesproken inkorting van de rit.

Op de rustdag heeft de CPA eerst contact opgenomen met alle betrokkenen om een akkoord te bereiken op basis van de weersverwachting voor etappe 16. Het was duidelijk dat de omstandigheden op de Umbrailpas van die aard waren dat er een beroep zou moeten gedaan worden op het extreme weather protocol van de UCI en de renners stelden voor om de Umbrailpas te schrappen zodat ze in sneeuw en twee graden geen lange afdaling zouden moeten doen. De bedoeling van de renners was om een volledige wedstrijd af te werken zonder te moeten stoppen en herstarten vanwege extreem weer.

Er was eensgezindheid over deze beslissing bij de renners en die beslissing werd dan ook gecommuniceerd om de ernst van hun standpunt te laten zien. Na vele uren onderhandelen op de ochtend van de wedstrijd deed de CPA zijn best om de ernst van de renners over te brengen om de situatie zoals ze zich heeft voorgedaan deze ochtend (dinsdagochtend, red.) te vermijden.”

Uiteindelijk is duidelijk geworden dat er niet gereden had kunnen worden op de Umbrailpas omdat de lokale autoriteiten de pas hadden afgesloten door te veel sneeuw. Als de renners er toch hadden gekoerst, zoals de belanghebbenden (de Giro-organisatie RCS, red.) wilden, zou de koers gestopt zijn op de Umbrailpas. Vergeet niet dat het altijd de bedoeling van de renners was om van punt A naar B te koersen en een show op te voeren, precies zoals ze hebben gedaan en hoe een wedstrijd ook hoort te zijn.

Uiteindelijk kon het oorspronkelijke parcours niet worden afgelegd vanwege het weer. Voor de koers op gang was geschoten was het nul graden en aan het sneeuwen. Als dat het extreme weather protocol niet in gang brengt, wat dan wel?

Het is 2024; we moeten een duidelijk protocol hebben dat alle belanghebbenden begrijpen en accepteren om het goede imago van de wielersport te behouden. Een ‘laten we zien hoe het gaat’- aanpak, vooral vandaag, zou hebben geleid tot renners langs de kant van de weg, verspreid over de klim, op zoek naar beschutting in de sneeuw. Dit is niet de oplossing om de gezondheid van de renners te waarborgen.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De barre weersomstandigheden.© Getty Images

De barre weersomstandigheden.© Getty Images

De barre weersomstandigheden.© Getty Images

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen