YouTube wil gebruikers 'frustreren' zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
YouTube voert het aantal advertenties tussen muziekvideo's op om gebruikers naar een betalend abonnement te lokken. Dat abonnement is er nu nog niet, maar YouTube-moederbedrijf Google is het wel intern aan het testen.
De reclamevrije abonnement krijgt gecureerde playlists en exclusieve video's, met bijvoorbeeld materiaal van artiesten achter de schermen. Door aan de ene kant gebruikers met advertenties te frustreren en hen aan de andere kant te verleiden met die extra functies en video's, wil YouTube veel mensen overtuigen, zegt YouTube-topman Lyor Cohen aan Bloomberg. "Je gaat niet happy zijn als je Stairway to Heaven erdoor jaagt en meteen daarna een advertentie krijgt", aldus Cohen op het SXSW-muziekfestival.
Met de dienst mikt YouTube op mensen die nu playlists van video's maken en die op de achtergrond aanzetten als muziek. Ook gaat de dienst de concurrentie aan met muziekstreamers Spotify, Deezer en Apple Music. Het grote verschil daarbij is dat YouTube naast audio ook beeld laat zien.
YouTube biedt al abonnementen aan, namelijk Red voor video en YouTube TV voor livetelevisie, maar het nieuwe abonnement focust op muziek. Google zelf heeft al langer een streamingdienst in de vorm van Play Music. Cohen heeft niet gezegd vanaf wanneer de nieuwe streamingdienst beschikbaar zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Update
Bedrijf achter Facebook en Instagram gaat vaker AI-content labelen in plaats van verwijderen
-
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
Muziek van sterren als Billie Eilish en Harry Styles terug op TikTok na deal met muzieklabel UMG
Muziek van Taylor Swift was al terug te horen op TikTok, maar liedjes van andere grote namen als The Weeknd, U2 en Billie Eilish bleven weg nadat onderhandelingen tussen het sociaal netwerk en muzieklabel Universal Media Group (UMG) eind januari afsprongen. Donderdag kondigen beide bedrijven aan dat ze een nieuwe overeenkomst hebben gesloten. -
-
Kinderen starten later met sociale media, maar krijgen eerder een smartphone
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
Van de isolatie van het dak en de muren tot constructiehout: diverse oude bouwmaterialen kregen een nieuw leven in de unieke kaswoning van Dirk en Sally. Ze kozen voor gezonde materialen en een creatief interieur met veel kleur. Kijk mee binnen met Ecobouwers en bouwsite Livios. -
News Corp sluit deal met OpenAI over gebruik mediapublicaties
Het Amerikaanse mediabedrijf News Corp heeft een overeenkomst gesloten met OpenAI, laat de mediagigant weten. Volgens de deal mag OpenAI, de maker van ChatGPT, diverse publicaties van News Corp in zijn producten gebruiken. -
Unesco: “AI-toepassingen komen te seksistisch uit de hoek”
-
Rechter verwerpt klacht van Elon Musk tegen organisatie die online haatzaaien bestrijdt
-
5
Nieuw videoplatform van Amazon moet alternatief worden voor TikTok
Streamingdienst Twitch van Amazon heeft een nieuw videoplatform onder de naam Discovery Feed gelanceerd. Discovery Feed moet uitgroeien tot een alternatief voor TikTok, dat verboden dreigt te worden in de VS. Net als op TikTok kunnen gebruikers op Discovery Feed korte video’s delen. -
update37
Forse stijging klachten bij Ombudsdienst telecom met annus horribilis voor Telenet
Het aantal klachten bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie is vorig jaar met 65 procent gestegen tegenover 2022. Deze stijging betreft alle operatoren, maar was meer uitgesproken voor Telenet. Het aantal klachten over dat bedrijf verdrievoudigde. De Ombudsdienst noemt het een ‘annus horribilis’ voor Telenet. De telecomoperator maakt zich in reactie sterk dat het ergste achter de rug is. -
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLore Kluwer
Patrick Weyers
jorg de clerck
Kelly Verlinden
Geert Vaelen