Hydraulische pers plet muziekinstrumenten, boxen, verfpotten en andere voorwerpen.
Foto: Apple

Apple verontschuldigt zich na kritiek op reclamespot nieuwe iPad Pro

Technologiegigant Apple biedt zijn excuses aan voor de reclamespot van de nieuwe iPad Pro. In het filmpje worden verschillende muziekinstrumenten en andere culturele objecten geplet door een hydraulische pers. Apple wil daarmee duidelijk maken dat de iPad alles kan vervangen, maar veel mensen in de culturele sector zijn niet te spreken over de advertentie.

Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple biedt zijn excuses aan voor een reclamespot voor de nieuwe iPad Pro. In die reclamespot worden muziekinstrumenten, verfpotten, muziekboxen en andere voorwerpen geplet met een hydraulische pers. De video is bedoeld om te laten zien hoe creativiteit is samengeperst tot de nieuwe iPad, maar de boodschap werd door sommigen op een andere manier geïnterpreteerd.

Acteur Hugh Grant en andere grote namen uit de culturele sector zijn niet te vinden voor de video die Apple lanceerde. Uit hun commentaren blijkt dat ze het spotje zien als een metafoor voor de manier waarop de grote technologiebedrijven hun kunst en ambacht steeds meer beperken en hun werk kunnen overnemen. Grant zei dat de reclamespot "een vernietiging van de menselijke ervaring" promoot. Nog andere critici beweren dat het techbedrijf elke vorm van creativiteit de grond in wil drukken. 

Het technologiebedrijf erkent dat het "de bal heeft misgeslagen", maar trekt de reclame niet in. Wel zou de spot niet meer op televisie komen. Apple wilde met de reclame juist heel wat anders benadrukken.

"Ons doel was om te laten zien dat je met de nieuwe iPad Pro ook heel creatief kan zijn. We hebben met deze video de bal misgeslagen en het spijt ons", zei Tor Myhren, vicepresident marketingcommunicatie van het bedrijf, aan het tijdschrift AdAge.

Uitzonderlijk

Volgens Apple-watchers is het opmerkelijk dat een groot bedrijf als Apple op deze manier terugkomt op een reclame. Dat gebeurt niet zo vaak. Maar het bedrijf neemt verder geen stappen. De advertentie met de titel 'Crush' is inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken op het YouTube-kanaal van Apple. Topman Tim Cook heeft het filmpje ook gedeeld op socialemediaplatform X, en daar is het spotje nog steeds te zien. 

Meest gelezen