Waarom social media waardeloos zijn
Is je telefoon het eerste wat je oppakt als je wakker wordt, en het laatste wat je neerlegt voor het slapengaan? Wat begon als een belofte van efficiëntie en tijdsbesparing blijkt ons geheugen, onze focus en ons denkvermogen aan te tasten. Misschien wil je minder tijd aan je telefoon besteden, maar weet je niet waar je moet beginnen. Prijswinnend journalist Catherine Price biedt met haar boek 'Ik maak het uit! Een gezonde relatie met je smartphone in 30 dagen' een praktisch en uitvoerbaar plan om het uit te maken met je telefoon en vervolgens weer bij te leggen. In dertig dagen vorm je een nieuwe, gezonde relatie. Hieronder lees je exclusief haar hoofdstuk over sociale media en waarom die volgens Price Waardeloos zijn.
Als ik mensen vraag met welke apps ze de meeste problemen hebben, blijken dat meestal de social media-apps. Net als met junkfood is het moeilijk om het consumeren van de inhoud van deze apps een halt toe te roepen, ook al ben je je ervan bewust dat je er misselijk van wordt.
En dat misselijke gevoel heb je niet voor niets. Social media, met hun doelbewust verslavende opzet en hun op spionage gebaseerde businessmodel, zijn een perfect voorbeeld van het ‘Trojaanse paard’; ze zijn bedoeld om ons zodanig te manipuleren dat we dingen doen en delen die we anders niet zouden doen en delen – vaak met negatieve gevolgen voor onze geestelijke gezondheid en voor de samenleving als geheel. En wanneer je eenmaal beseft welke krachten er achter social media aan het werk zijn, ga je misschien ook anders denken over veel andere apps en functionaliteiten op je telefoon.
Heb je je ooit afgevraagd waarom alle social media-apps gratis zijn? Dat is niet omdat hun makers gedreven worden door een filantropische drang om de wereld selfies te helpen delen. Het is omdat wij eigenlijk niet de klanten zijn, en het social media-platform eigenlijk niet het product is.
De adverteerders zijn de klanten. En het product dat wordt verkocht, is onze aandacht.
Denk er maar eens over na: hoe meer aandacht we aan Facebook, Twitter, een datingapp of andere social media besteden, hoe meer mogelijkheden het programma in kwestie heeft om ons gesponsorde posts te laten zien. En hoe meer informatie wij vrijwillig posten, hoe meer gepersonaliseerd de gesponsorde posts en apps kunnen zijn, hoe meer ze onze aandacht kunnen kapen en hoe meer winst ze voor het social media-bedrijf opleveren.
Ramsay Brown, de oprichter van Dopamine Labs, zegt het als volgt: "Jij betaalt niet voor Facebook. Adverteerders betalen voor Facebook. Jij mag het gratis gebruiken omdat jouw oogbollen de koopwaar zijn."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
3
GETEST. Met nieuwe Samsung S24 kun je telefoneren in andere taal: hoe goed werkt dat?
-
Independer
Vooral grote operatoren voerden prijzen op: dit betaal (en krijg) jij vandaag meer voor je telecomabonnement
De voorbije jaren maakte de telecomsector flink wat prijsstijgingen mee. Cijfers die het BIPT ons bezorgde, wijzen uit dat sommige formules daarbij merkbaar interessanter werden, andere net niet. De kans bestaat dus dat je niet alleen meer betaalt dan twee jaar geleden, maar ook dat jouw formule niet meer de goedkoopste is voor jouw telecomnoden. Independer.be vergelijkt enkele huidige tarieven met die van het eerste kwartaal van 2022. -
OpenAI beschuldigt The New York Times van “hacken” ChatGPT
OpenAI beschuldigt The New York Times van het “hacken” van zijn chatbot ChatGPT. Daarmee zou de Amerikaanse krant misleidend bewijs willen verzamelen in een rechtszaak die is aangespannen tegen het AI-bedrijf om het schenden van auteursrechten. OpenAI heeft de rechter daarom gevraagd om delen van de aanklacht te verwerpen. -
-
Facebook krijgt bakken kritiek over zich heen: zo bescherm je je privacy, of verwijder je je profiel
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
KIJK. ‘Oatzempic’ is nieuwe wonderdrankje om af te vallen, maar is de TikTok-hype zo gezond? Diëtiste Sanne legt uit
Na Ozempic is nu Oatzempic de nieuwe hype op TikTok. Het is een drankje met havermout en limoensap dat je op een lege maag drinkt. Het drankje zou je hongergevoel wegnemen, waardoor je afvalt, maar volgens diëtisten is het een zoveelste crashdieet. -
Muziek
Geen Taylor Swift of The Weeknd meer: grootste platenfirma van de wereld trekt muziek terug van TikTok
-
“Apple stopt ontwikkeling elektrische auto”
-
Elon Musk wil concurrentie aangaan met YouTube: X gaat tv-app lanceren
Het sociaal netwerk X van miljardair Elon Musk gaat een tv-app lanceren. Het wil zo inzetten op video en entertainment, en de concurrentie aangaan met platformen als YouTube van Google-moederbedrijf Alphabet. X gaf nog geen datum, maar zei dat ze “binnenkort beschikbaar zal zijn op de meeste smart-tv’s”. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNoël Van De Meutter
linda thinks
Bernd Vaes
Jef Denijs
Titine d' Oléron