Facebook en Google engageren zich om fake news harder aan te pakken
Fake newsVerschillende internetgiganten gaan beter samenwerken met factcheckers en duidelijker aangeven wanneer boodschappen een politieke inhoud hebben. Dat blijkt uit een stappenplan dat Facebook, Google, Mozilla en Twitter voorgelegd hebben.
Het stappenplan komt er nadat de Europese Commissie bij de internetbedrijven had aangedrongen op een systeem van zelfregulatie om de verspreiding van valse nieuwsberichten op het web tegen te gaan. De Commissie dreigde er ook mee zelf nieuwe regels op te leggen als het niet tot zelfregulatie zou komen. Het verzoek van de Commissie kwam er met het oog op de Europese verkiezingen, die in mei 2019 zullen plaatsvinden.
Gedragscode
Wat er zoal uit de bus kwam? Hulpmiddelen moeten het politieke karakter van bepaalde reclameboodschappen weergeven. Er komen ook meer versterkte samenwerkingen met factcheckers.
De internetbedrijven ondertekenden samen met verschillende Europese reclameplatformen ook een gedragscode. Daarin engageren ze zich om aan te geven wanneer een post publicitaire inhoud bevat.
“Nog maar een begin”
Ze verbinden zich er ook toe een duidelijk beleid te hanteren over het gebruik en de identificatie van ‘bots’, computerprogramma's die automatisch berichten verspreiden. Voorts zeggen ze geen betalingen te zullen aanvaarden van websites die systematisch fake news publiceren.
Mariya Gabriel, de Europese Commissaris voor Digitale economie, benadrukt dat de Commissie nog altijd bijkomende voorstellen kan formuleren of regels kan opleggen. "Dit is nog maar een begin", zegt ze. "We zullen de uitvoering van het stappenplan tegen het eind van het jaar evalueren. Maar we willen zichtbare en meetbare resultaten zien vóór de Europese verkiezingen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
5
Nieuw videoplatform van Amazon moet alternatief worden voor TikTok
Streamingdienst Twitch van Amazon heeft een nieuw videoplatform onder de naam Discovery Feed gelanceerd. Discovery Feed moet uitgroeien tot een alternatief voor TikTok, dat verboden dreigt te worden in de VS. Net als op TikTok kunnen gebruikers op Discovery Feed korte video’s delen. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
-
10
Verslavend en schadelijke inhoud? Europa opent onderzoek naar TikTok
-
10
Europa treedt op tegen Facebook en Instagram uit angst voor manipulatie verkiezingen
De Europese Commissie neemt stappen tegen Facebook en Instagram om manipulatie van de verkiezingen te voorkomen. Moederbedrijf Meta voldoet volgens de commissie niet aan de eisen van de nieuwe Europese Digitale Dienstenwet (DSA). -
KIJK. Taalapp Duolingo deelt bizarre video op social media: mascotte krijgt ‘Braziliaanse Butt Lift’
Absurde beelden op het officiële sociale media-kanaal van Duolingo, een populaire app om talen te leren. Duo, hun groene mascotte, ondergaat een Brazilian Butt Lift (BBL). De operatie wordt uitgevoerd door Instagram-ster en plastische chirurg Dr. Michael Salzhauer, ook wel Dr. Miami genoemd. Het bedrijf wilde een ‘wat heb ik nu gezien’-moment crëeren en daar lijken ze alvast in geslaagd. -
8
Oekraïense youtuber ontdekt Chinese deepfakes van zichzelf: “Ze praten over goede relatie tussen China en Rusland”
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
Braziliaanse rechter gelast onderzoek tegen Elon Musk na beschuldigingen van censuur
Een Braziliaanse rechter van het Hooggerechtshof heeft zondag een onderzoek gelast tegen Elon Musk, eigenaar van het X-platform, die hem beschuldigde van “censuur”. De ondernemer had ook opgeroepen tot zijn ontslag. -
7
Van boycots tot likeknop: 20 jaar Facebook in 7 diepte- en hoogtepunten
Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg op 19-jarige leeftijd ‘TheFacebook’ vanop de campus van de universiteit van Harvard. Die website groeide de afgelopen 20 jaar uit tot Meta, een imperium van sociale media. Dat ging niet zonder horten of stoten. We zetten de twee decennia geschiedenis van Facebook op een rijtje. -
Independer
Bij welke operatoren kan je rekenen op de snelste internetverbinding, zowel vast als mobiel?
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFreddy De Vos
Rob Lenaerts
Robert Tijsmans
patrice montbelui
dani Mertens