donderdag 13 december 2018 - Muziek & cultuur
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

“We willen een gids zijn voor onze luisteraars, want die hebben tegenwoordig alle muziek binnen handbereik”, aldus netmanager Jan Van Biesen. Filip De Smet

Radio

Studio Brussel krijgt facelift

Studio Brussel krijgt in het voorjaar van 2019 een ander kleedje. Naast een nieuw logo worden er ook inhoudelijk andere accenten gelegd. Netmanager Jan Van Biesen wil nog niet in detail gaan, maar bevestigt wel dat het muziekaanbod diverser moet en online profilering belangrijker wordt.

“Je moet aan je dak werken als de zon schijnt”, vindt netmanager Jan Van Biesen. De hertekening van Studio Brussel vertrekt dus niet vanuit een identiteitscrisis of paniekvoetbal omdat de luisteraars afhaken. Integendeel: uit de meest recente luistercijfers (inzet), die gisteren werden bekendgemaakt, blijkt dat de zender met 21,7 procent marktaandeel leider is binnen het doelpubliek van 25 tot 44 jaar. Er is zelfs een lichte stijging, met 0,4 procent.

Maar Van Biesen wil anticiperen en de toekomst veiligstellen. “Want de context van de media verandert razendsnel. Kijk maar naar de komst van spelers als Spotify en YouTube. En het mediagebruik is tegenwoordig mobile first, met de gsm als venster op de wereld. En dan moet je mee.” Daarom begon de zender net voor de zomer aan een grote denkoefening. Om de inhoud te hertekenen en die komend voorjaar met een nieuwe, prikkelende look and feel in de etalage te zetten.

Van Biesen noemt het “een reboot”. “We zullen niet bruuskeren, want een groot deel van de programma’s en formats komt terug. Maar er zullen ook nieuwigheden zijn.” Dat er dus een stoelendans aankomt in het zendschema en onder de presentatoren, lijkt evident. Maar daar wil hij liever nog niet op ingaan.

Meer schuren

Studio Brussel mag scherper, vindt Van Biesen. “Meer schuren”, ook. Muziek blijft de absolute prioriteit, maar het aanbod wordt diverser. “We worden uiteraard geen jazz-zender, maar er komt meer variatie. Er zullen ook vaker nieuwe dingen te ontdekken zijn. We willen een gids zijn voor onze luisteraars, want die hebben tegenwoordig alle muziek binnen handbereik. Het kaf van het koren scheiden en breed gaan: metal, hiphop en de nieuwste gitaarplaat zullen elkaar meer dan ooit afwisselen. Het gevoel leefde dat we nu iets te veel aan de verwachtingen voldeden, maar wij willen geen passe-partout-radio zijn die gewoon een afspeellijst afhaspelt.”

Belangrijk is ook dat het nieuwe logo niet gewoon een sticker wordt die je overal opplakt, maar eveneens een merknaam die verder gaat dan de radiozender alleen. Crossmediaal, zoals dat heet met een nette marketingterm, en heel dynamisch. Want de sociale media, het wereldwijde web en evenementen worden minstens even belangrijk. En dat vraagt deels om andere content.

Verrijking

“We willen geen flauw infotainment brengen, maar ook geen nieuwszender worden zoals Radio 1. We zullen de actualiteit ook niet uitleggen, zoals MNM doet. We gaan ervan uit dat de Studio Brussel-luisteraar mee is met de wereld en de krant leest. Wel willen we vaker minder evidente thema’s uitwerken. Zoals we deden met onze videoreeks ‘18 in ’18’, over jongeren die voor het eerst moesten gaan stemmen. En we zullen ook vaker onderwerpen op de agenda zetten door samen te werken met de nieuwsdienst. Het leven van onze luisteraars verrijken, noem ik dat.”

Luistercijfers: Nostalgie stijgt

De nieuwe radiocijfers van het CIM geven verlies aan voor de Openbare Omroep. Radio 2, Klara en MNM moeten terrein prijsgeven. De winst gaat niet naar Medialaan, waar zowel Qmusic als Joe zakken. Nostalgie stijgt van 6,8% naar 7,2%.

Het goede nieuws voor de VRT is dat er geen enkele zender dramatisch scoort. Radio 1 blijft met 7,8 procent op hetzelfde niveau, en Radio 2 scoort met 30,1 procent (-0,6 procent) nog steeds torenhoog. Maar omdat ook MNM (van 10,4 naar 8,8 procent) en Klara (van 2,7 naar 2,4 procent) zakken, en Studio Brussel (10,6 procent) slechts een kleine winst maakt, komt de totaalscore van de zes VRT-netten uit op slechts 59,7 procent.

“Dagelijks blijven ruim 3 miljoen luisteraars afstemmen op ons aanbod”, zegt Els Van de Sijpe van VRT. “Radio 2 heeft meer dan 1,3 miljoen luisteraars per dag en bereikt ook alle leeftijdsgroepen. MNM bereikt een kwart van de jongeren van 12 tot 24 jaar. Studio Brussel is bovendien met voorsprong de best beluisterde radiozender op het werk.”

Medialaan beperkt de schade. Qmusic haalt 12,4 procent, wat slechts een verlies is van een tiende van een procent. Joe zakt terug tot 8,2 procent, bij de vorige metingen werd nog 8,6 en 9,3 procent genoteerd. 

Nostalgie zit al een poos in een goede flow, en bevestigt met 7,2 procent. De laatste vier metingen zat de zender steeds boven 6 procent, vroeger was dit vaak minder. (tove)

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws