De eerste aanwezigen worden rondgeleid langs de deelnemende winkelpanden © Dirk Kerstens

Gitschotel Popt laat creatief talent los op leegstaande winkels

De districten Borgerhout en Berchem slaan de handen in elkaar voor Gitschotel Popt. Het evenement laat jonge creatievelingen tot eind november los op de Gitschotellei. De winkelstraat meer animo bezorgen is de boodschap.

Dominique Piedfort

Nu zaterdag start Gitschotel Popt. Het evenement moet de Gitschotellei nieuw leven inblazen. Want de winkelstraat die de jongste jaren met te veel leegstand kampt, kan wat reanimatie best gebruiken. Daarom duiken elf creatievelingen er tot 25 november onder. 27 vitrines kregen een kunstzinnige invulling. Allemaal te bewonderen tussen de Borsbeekbrug en het Te Boelaerpark. Een zone die de districten Berchem en Borgerhout omvat. Vandaar de invulling van een leegstand pand in Berchem (nr. 82) en één in Borgerhout (nr. 250).

"Dit is het resultaat van een duidelijk engagement tussen de twee districten", sprak Luc Moerkerke (onafhankelijke), schepen voor middenstand van Borgerhout. "We willen niet meer apart over de Gitschotellei waken, we slaan de handen in elkaar. Maar dit is ook een resultaat van een mooie samenwerking tussen buurtbewoners en winkeliers. Zij willen heel graag dat de Gitschotellei een levendige as blijft."

Zo zetten de jonge buurtbewoners Thomas Boydens en Bea Jacobs de schouders onder de braderij die zaterdag Gitschotel Popt mee moet lanceren. "We wonen hier een paar jaar en vernamen dat de braderij niet meer zou doorgaan. We hebben zelf geen zaak, maar willen dat de beleving hier blijft. Daarom organiseren we samen met de handelaars allerlei activiteiten", vertelt Bea Jacobs. Verwacht meer dan een hamburgertent, signerende stripauteurs en graffiti voor kinderen moeten bewijzen dat de Gitschotellei lang niet uitgestorven is."

Info: Na de opening nu zaterdag is Gitschotel Popt open van donderdag tot en met zaterdag van 11u tot 18u. Meer informatie op berchem.be/gitschotelpopt of borgerhout.be/gitschotelpopt.

© Dirk Kerstens