© Mia Uydens

“Ik kan mijn kostbare ervaring nu aan jonge leerlingen doorgeven”

Peter was operation director, maar wil leraar fysica worden, Jeroen is een bankbediende die een andere uitdaging zoekt en voor Facilca is het een kleine stap van vertaler naar leerkracht Frans en Duits. Ze kregen allemaal een SLO@school-opleiding.

Guy Van Nieuwenhuysen

SLO@school is een combinatie van een lerarenopleiding en werkplekleren in een middelbare school. Het project is het resultaat van een samenwerking tussen de Thomas More-hogeschool, het Centrum voor Volwassenonderwijs HIK Geel en twee werkplekscholen, het Sint-Pietersinstituut in Turnhout en het Sint-Claracollege in Arendonk. In die scholen stonden de studenten voor de klas.

Voor de meeste studenten was het al vijftien jaar of langer geleden dat ze zelf nog op de schoolbank hadden gezeten. “Ik kom uit het bedrijfsleven”, zegt Peter Ramsdonck. “Maar ook mijn vrouw heeft een belangrijke functie in een bedrijf en we hebben kleine kindjes, voor wie ik wat meer tijd wil vrijmaken. Ik moest voor mijn werk vaak op reis.”

Voorloper

Peter is wetenschapper en kon met SLO@school in één jaar tijd zijn ervaring inzetten om leerkracht wetenschappen en economie te worden. “In het bedrijfsleven heb ik altijd tussen de mensen gestaan. Tussen de leerlingen voelde ik me ook thuis. Maar in het maken van lesvoorbereidingen kruipt wel veel tijd.”

Veel jonge leerkrachten geven er binnen de vijf jaar al de brui aan. Er dreigt een groot tekort. SLO@school probeert daar een antwoord op te zijn. “Opnieuw is de regio Turnhout een voorloper”, zegt Willy Brion (CVO HIK Geel). “Met dit project slaan we de brug tussen de theoretische opleiding en de biotoop van de leerkracht. Een lerarenopleiding bestaat uit drie pijlers: kennis, vaardigheden en attitude. We voegen er een vierde aan toe: de context.”

“We waren een spring-in-’t-veld”, beaamt Facilca Haneveer. “We zijn meteen in het veld gesprongen. In mijn geval was dat mijn ankerschool Sint-Pieter, waar ik Frans en Duits kon geven, maar ook een korte stage in Kaapstad.” Facilca is vertaler en heeft altijd in een internationale omgeving gewerkt. “Daar deed ik kostbare kennis op die ik nu aan de leerlingen kan doorgeven.”

Waardevolle ervaring

Griet Wens, de directrice van het Sint-Claracollege, benadrukt de waarde van die ervaring. “Deze studenten hebben het profiel dat ik graag als leerkracht zou aanwerven. Hopelijk zetten in de toekomst ook technisch geschoolde mensen die stap.”

De studenten zijn meestal mensen die een jaar uit de mallemolen zijn gestapt om een opleiding tot leerkracht te krijgen voor de klas zelf. “We werden zelfs gevraagd om een onverwachte vervanging te doen, wat toch een erkenning van onze mogelijkheden is”, zegt Jeroen Van der Loop, een journalist met een carrière als bankbediende. “Het was wel zwaar. Want intussen moet er thuis ook brood op de plank komen. Ik heb veel weekends opgeofferd. Maar het was het waard.”

SLO@school wordt na een geslaagd proefjaar voortgezet. De docenten van Thomas More geven graag meer toelichting op de infodag die komende zaterdag van 10 tot 14u plaatsvindt.