Daarnaast hebben niet alle praktijken een huisarts die binnen vijftien minuten bij een spoedgeval kan zijn. Maar ook buiten de spoedzorg gaan er dingen mis. Zo zijn sommige praktijken überhaupt niet bereikbaar voor "gewone" zorgvragen of het inplannen van een afspraak.
Co-Med heeft dertien huisartsenpraktijken in onder meer Amsterdam, Den Haag, Helmond en Breda. De commerciële keten koopt praktijken op van particuliere huisartsen die bijvoorbeeld geen opvolger hebben kunnen vinden. Co-Med zegt met een vaste bezetting van huisartsen en andere medisch specialisten te werken.
Maar in de praktijk blijken dingen mis te gaan. Zo gaven patiënten aan dat ze niemand konden bereiken voor vragen. Daarnaast werd een praktijk in het Brabantse Reusel ineens voor langere tijd gesloten omdat er geen arts was en is de praktijk in het Noord-Hollandse Anna Paulowna al weken dicht.
Na dat soort signalen richtte de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd het vizier op Co-Med en gaf de keten na onderzoek een zogenoemde aanwijzing. Dat betekent dat Co-Med een half jaar lang elke maand een rapport moet inleveren. Daaruit moet onder meer blijken hoe de keten ervoor zorgt dat er altijd een huisarts beschikbaar is.
Die maatregel geldt al sinds februari, maar mocht nu pas openbaar worden gemaakt omdat Co-Med naar de rechter was gestapt. Co-Med zegt woensdag "per direct al het mogelijke" in het werk te stellen om de zorg en bereikbaarheid te optimaliseren bij zijn dertien huisartsenlocaties in Nederland.
Onduidelijkheid door gedeeltelijk faillissement
Tegelijkertijd hangen er donkere wolken boven het bedrijf zelf. Een deel van Co-Med is dinsdag failliet verklaard. Het gaat om het zogenoemde PCC Tele-Services Amsterdam BV, dat bijvoorbeeld de telefonische bereikbaarheid van praktijken regelde.
Co-Med zegt dat faillissement te betreuren, maar benadrukt dat het bedrijf zelf financieel gezond is. Toch is het nog onduidelijk wat het faillissement precies betekent voor alle praktijken.
Het ministerie van Volksgezondheid zei dinsdag dat het "belangrijkste op dit moment is dat de continuïteit van zorg gewaarborgd blijft en dat alle patiënten gewoon terechtkunnen bij hun huisarts, ook telefonisch". Het heeft daarom aan de Nederlandse Zorgautoriteit gevraagd de situatie in beeld te brengen.
Stel een vraag
Beter toezicht nodig
Zorginstanties zitten sowieso met vragen over hoe ze moeten omgaan met dit soort commerciële huisartsenpraktijken. Die kunnen nuttig zijn, zeker nu er een groot tekort is aan huisartsen.
Die commerciële bedrijven kunnen, omdat ze groot zijn, bijvoorbeeld centraal administratieve taken regelen. Dat scheelt weer werk voor de huisarts.
Tegelijkertijd wordt de zorg kwetsbaarder. Als een huisartsenketen omvalt, kan dat betekenen dat er in bepaalde regio's ineens meerdere huisartsenpraktijken sluiten.
De NZa en Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd trokken vorige maand al aan de bel omdat zij de situatie beter in de gaten willen kunnen houden. Ze willen een uitgebreidere manier om overnames van huisartsenpraktijken te kunnen toetsen.
De instanties geven aan dat er bijvoorbeeld geen normen zijn voor digitale zorg, waar dit soort bedrijven vaak gebruik van maakt. "In de praktijk lopen we tegen de grenzen van toezicht aan", schreven ze in het rapport.
NUjij: Uitgelichte reacties