Luister naar

Vrijplaats: Sjirk Kuijper

Nieuws
In deze rubriek verlaten de journalisten van het Nederlands Dagblad hun gangbare paden om te beschrijven, tonen of bejubelen wat ze maar willen.
Sjirk Kuijper Sjirk Kuijper
zaterdag 24 februari 2018 om 03:00
Examenklas van Sjirk Kuijper in 1985.
Examenklas van Sjirk Kuijper in 1985. nd

De jongste in ons gezin is zojuist meerderjarig ­geworden, en doet dit voorjaar eindexamen. Dat wordt dan de afsluiting van totaal achttien jaar ervaring met primair en voortgezet onderwijs, vanuit de beleving van een ouder.

Vanaf die eerste voorjaarsdag in het jaar 2000, toen onze oudste als kleuter naar groep 1 ging, moest ik meningen herzien en ingesleten afkeer overwinnen. Als scholier had ik het onderwijs een verschrikkelijk dwangsysteem gevonden. Jarenlang hunkerde ik naar de dag dat het over zou zijn. En toen ik later zelf een paar jaar leraar was, bleek de ­docentenkamer nog benauwder te zijn dan het klas­lokaal. Want daar zaten ze in de pauze aan de koffie en hun bammetjes: ­collega’s die niet anders gewend waren dan dat zij in hun domein het hoogste en laatste woord hadden, de waarheid en de zeggenschap.

Maar dat was in de vorige eeuw. Toen ik als ­vader terugkeerde, op de ene na de andere school, voor ­ouderavonden en tienminuten-gesprekjes, bleek alles anders te zijn. Ik zag er docenten met liefde voor hun vak en hart voor de jeugd. Uit hun verhalen bleek hoezeer de kinderen door hen gezien werden, opgemerkt, erkend in hun individualiteit. Soms raakte ik haast ontroerd door de waarneming, empathie en professionaliteit van deze liefdevolle vakmensen. Beste meesters, juffen, leerkrachten (de middelmatige niet te na gesproken), ik hou van ­jullie! Bedankt! Zegen op jullie werk!

Enfin, tot zover de veranderingen in het onderwijs. Of, althans, in mijn beleving daarvan. De reikwijdte van deze gewaarwording is breder. Mijn liefde voor de leerkrachten van de 21e eeuw drijft iedere hang naar conservatisme uit. Want het is gewoon waar, wat de Prediker ons aanraadt: ‘Zeg niet: hoe komt het dat de dagen van ­vroeger ­beter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zou u dat vragen.’

Dit geldt op alle levensterreinen. En het is een belangrijke boodschap aan iedere romanticus die geneigd is zichzelf in melancholie en nostalgie te verliezen; die zwijmelt bij Sonnevelds Langs het tuinpad van mijn vader (‘Blijkbaar leefden ze verkeerd; het dorp is gemoderniseerd’) of De zomer van 1910 (‘Die dag is voorbij en die zomer vergaan; onherroepelijk’). Foto’s in sepia of zwart-wit, van zandweggetjes en ratelende karren op de keien, kunnen een intense heimwee oproepen naar het ongemotoriseerde ­Nederland waarin mijn ouders kind waren. In nauwelijks mindere mate geldt dat voor foto’s uit mijn eigen, prille jeugd, met slechts een ­enkele VW Kever of Volvo Amazon langs de stoeprand.

Maar als ik dan bedenk wat één zo’n wagen verbruikte en uitstootte, en hoeveel ­dodelijke slachtoffers er langs die nog rustige lanen vielen (3460 in 1972), wijkt alle weemoed voor dankbaarheid. In diezelfde jaren zeventig kon je in de Loosdrechtse Plassen niet ­veilig zwemmen vanwege de smerigheid. Dus ook de voormalige ­waterschapper in mij kan slechts diep erken­telijk zijn voor de verbetering van water- en luchtkwaliteit sinds mijn kindse jaren.

Wat ook tegen conservatieve reflexen helpt, zijn ouders die eerlijk waren over vroeger. Een vader die uitlegde dat de universiteit onbereikbaar was, hoe goed je cijfers op de hbs ook waren. Een moeder die wegens eigenzinnigheid van school was verwijderd, en bad dat haar kleindochters kansen zouden krijgen die zij nooit kreeg. Ouders die als kind leerden dat roken bij het gereformeerde leven hoorde, maar die daar later niet naar terugverlangden; die met overgave psalmen zongen, maar niet minder ­trouw werden toen de kerkcultuur zich verbreedde.

Nee, ik geloof niet in vooruitgang zonder meer. Als ik ’s avonds aan de tablet gekluisterd op de bank zit en kijk naar geërfde kasten vol boeken die ik nooit gelezen heb, verlang ik naar de tijd en concentratie die mijn vader daar wél voor had. Maar die meerderjarige dochter is beslist verstandiger dan mijn achttienjarige zelf.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
'Ik zou wensen dat Europa weer bestuurd zou worden vanuit het geloof in God.'

Stemmen op een christelijke partij in Europa? 'Het gaat om wat mensen doen, niet wat ze belijden'

Neemt het belang van de Europese verkiezingen voor u toe nu CU en SGP misschien beide geen zetel bemachtigen? Welke overwegingen maken acht ND-lezers als ze gaan stemmen?

In de rubriek 'Van de redactie' schrijft een lid van de hoofdredactie over de journalistieke keuzes van het Nederlands Dagblad.

De verhalen van Daphne Wesdorp maken ons tot getuigen van oorlog

Daphne Wesdorp is 26 jaar oud, maar heeft meer oorlog gezien dan de meeste mensen. In de afgelopen paar jaar reisde ze voor het Nederlands Dagblad naar landen als Oekraïne, Irak en Ethiopië.

Vaak zitten in verhalen over religieverlating ook complexe onderhandelingen met de tradities en gemeenschappen waar je vandaan komt.

Reken af met luie en oneerlijke vooroordelen over mensen die hun religie verlaten

Veel religieverlaters gaan niet over één nacht ijs. Het is vaak een pijnlijk proces waarbij er veel op het spel staat: je geloof, familie, werk en vriendschappen. Luister eerlijk naar hen, schrijft Nella van den Brandt.

Arbeidsmigranten vallen buiten onze vangnetten van empathie, en hebben weinig verdedigers. Ze worden gezien als economische noodzaak.

Wij, die van jongs af leerden voor onszelf op te komen, weten niet hoe het is arbeidsmigrant te zijn

Er worden in ons land massaal mensen uitgebuit: arbeidsmigranten. We voelen ons vaak weinig met hen verbonden. Schrijfster Anna Looije: 'Maar elke daad van goedheid voor deze kwetsbare groep wordt door God gezien.'

Protest tegen het verdwijnen van normale kassa's bij dit Albert Heijn filiaal in Utrecht.

Afrekenen bij een kassadame of -heer is er nauwelijks nog bij. Ik mis contact bij de zelfscankassa

Thijmen Sprakel doet bij de zelfscankassa van Albert Heijn een ontdekking: hij mist iets. Contact! Met een mens. En nu zoekt hij een supermarkt met een menselijk gezicht.

Mosab Hassan Yousef, een ex-Hamas strijder die nu christen is. 'Ik ben de zoon van de oprichter van Hamas - opgevoed en opgeleid met als doel om Israël te vernietigen. Ik ben tot een keerpunt gekomen en heb Joden van harte lief.

Er zijn hoopvolle voorbeelden in Israël en Gaza: mensen met een trauma die elkaar willen liefhebben

David Verboom begrijpt steeds minder van wat er in Israël gebeurt. Maar een messiasbelijdende voorganger in Israël en een ex-Hamas strijder uit Gaza geven hem hoop.