Luister naar

Lef op Urk is wel heel zwart-wit

Nieuws
Het dorp van mijn jeugd is weer eens in het nieuws. Is heel Nederland verlegen met zijn nationale verleden? Op Urk bouwen ze gewoon een Zeeheldenbuurt. Ik ben trots op mijn dorp – maar schaam me ook een beetje.
Rien van den Berg Rien van den Berg
donderdag 22 februari 2018 om 03:00
Beantwoord een vertekend beeld van het verleden niet met een ander vertekend beeld. Foto: actievoerders demonstreerden in 2015 tegen de heldenstatus van Michiel de Ruyter.
Beantwoord een vertekend beeld van het verleden niet met een ander vertekend beeld. Foto: actievoerders demonstreerden in 2015 tegen de heldenstatus van Michiel de Ruyter. anp / Remko de Waal

Schaamt het Mauritshuis in Den Haag zich zo voor zijn naamgever dat het zijn buste liet verwijderen uit de hal? Schaamt Hoorn zich zo voor haar grote zoon Jan Pieterszoon Coen dat ze zijn standbeeld wil laten neerhalen? Schaamt de Rotterdamse kunstinstelling Witte de With zich zo voor admiraal Witte de With dat ze een langdurige discussie is gestart over haar naam? Dan staan de Urkers op, en eren de helden uit het verleden. De eerstvolgende nieuwbouwwijk wordt – alsof de tijd heeft stilgestaan – een zeeheldenbuurt.

Een anonieme Urker kreeg de journalist van Radio1 stil. Hij nodigde de reporter uit eerst de balk uit zijn eigen oog te halen. ‘Als we alleen mensen mogen eren die alleen maar goed waren, meneer, dan eren we niemand meer. Want goed ben ik niet, en u ook niet.’ Je hoort de Heidelbergse Catechismus op de achtergrond meefluisteren: ‘Zelfs de allerheiligsten hebben in dit leven slechts een begin van de gehoorzaamheid.’

Een denkoefening. Stel dat Urk de straten in de nieuwbouwwijk zou vernoemen naar grote literaire helden. Een Dichterswijk, met een Gerrit Achterbergstraat en een Lucebertplantsoen. Zou daar dan landelijk ook een storm van protest over ontstaan? Zou Radio1 er een verslaggever heen sturen? Achterberg en Lucebert hebben toevallig dezelfde biograaf, Wim Hazeu. Hazeu schreef in 1988 nog wat verhullend over Gerrit Achterberg, maar vooral na #metoo is Achterberg echt niet langer te handhaven als held. Wat zijn literaire vriendjes aan seksueel onreins hebben verdoezeld om hem niet opnieuw in een een tbs-instelling te laten belanden, kan wedijveren met reflexen die de Katholieke Kerk momenteel zwaar aangerekend worden. O ja, en Lucebert, de Keizer der Vijftigers ... een jodenhater, schrijft Hazeu in zijn zojuist verschenen biografie. En niet zomaar een beetje meelopend met de meute, nee, actief en uit overtuiging.

Maar ja. Schrijvers hebben een andere status dan zeehelden. Ik heb althans nog geen Leidse of Spijkenisser actiegroep gezien die de bordjes van de plaatselijke Lucebertstraat hebben gesloopt. En al die Gerrit Achterbergstraten, die liggen er al decennia. Zelfs #metoo heeft geen protestbeweging op gang kunnen brengen.

Het protest tegen de zeehelden heeft daarmee iets willekeurigs. Het is de pijn die bij een deel van de Nederlanders opspeelt over het slavernijverleden die maakt dat Coen, De With en Johan Maurits van Nassau-Siegen onder vuur liggen. En Zwarte Piet.

In 2006 kon premier Balkenende nog pleiten voor een VOC-mentaliteit. Amper een decennium later is zo’n oproep ondenkbaar geworden.

schaamte

En toch schaam ik me ook een beetje. Want het is wel weer ongelooflijk zwart-wit. Als je echt beseft dat ook helden slechts een klein begin van gehoorzaamheid hebben, zou je dat juist open ogen moeten geven voor hun slechte kanten. Ik kan me voorstellen dat je, alles wikkend en wegend, een Admiraal de Ruijterstraat kiest, een Witte de Withplein, een Coenplantsoen en een Johan Mauritssingel. Maar dan zou er ook ruimte moeten zijn voor een Jan Ackersdijklaan – de staatkundige die in de negentiende eeuw het verzet tegen de slavernij organiseerde.

En een Tulastraat? Tula was geen zeeheld, maar een ontwikkelde slaaf, die zijn talen sprak en zijn Bijbel kende, en die met vijftig medeslaven het werk neerlegde om met hun heer het gesprek aan te gaan. Het leidde tot een slavenopstand, en natuurlijk keerde Tula zich daarmee tegen het wettig gezag. Maar is hij daarom geen held?

Het gaat misschien wat ver, maar een straat voor paus Paulus III op Urk? Zou best mogen. Deze kerkvorst schreef in 1537 de bul Sublimus Deus, een onverkorte veroordeling van slavernij. Ze mogen best een straat hebben op Urk. Of ... Of laat ik die zeehelden nu toch framen in die slavernijdiscussie? Jawel, vrees ik. Maar ook dat zegt iets. Je kúnt heden en verleden niet kunstmatig scheiden. Je kijkt altijd terug vanuit het nu. Je kunt geen oogkleppen opzetten, alsof je op een eiland leeft, al was het maar een eiland in de tijd. Vergeet, lief Urk, gerust dat ik dit schreef. Maar alsjeblieft: beantwoord een vertekend beeld van het verleden niet met een evenzeer vertekend beeld van het verleden. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
'Ik zou wensen dat Europa weer bestuurd zou worden vanuit het geloof in God.'

Stemmen op een christelijke partij in Europa? 'Het gaat om wat mensen doen, niet wat ze belijden'

Neemt het belang van de Europese verkiezingen voor u toe nu CU en SGP misschien beide geen zetel bemachtigen? Welke overwegingen maken acht ND-lezers als ze gaan stemmen?

In de rubriek 'Van de redactie' schrijft een lid van de hoofdredactie over de journalistieke keuzes van het Nederlands Dagblad.

De verhalen van Daphne Wesdorp maken ons tot getuigen van oorlog

Daphne Wesdorp is 26 jaar oud, maar heeft meer oorlog gezien dan de meeste mensen. In de afgelopen paar jaar reisde ze voor het Nederlands Dagblad naar landen als Oekraïne, Irak en Ethiopië.

Vaak zitten in verhalen over religieverlating ook complexe onderhandelingen met de tradities en gemeenschappen waar je vandaan komt.

Reken af met luie en oneerlijke vooroordelen over mensen die hun religie verlaten

Veel religieverlaters gaan niet over één nacht ijs. Het is vaak een pijnlijk proces waarbij er veel op het spel staat: je geloof, familie, werk en vriendschappen. Luister eerlijk naar hen, schrijft Nella van den Brandt.

Arbeidsmigranten vallen buiten onze vangnetten van empathie, en hebben weinig verdedigers. Ze worden gezien als economische noodzaak.

Wij, die van jongs af leerden voor onszelf op te komen, weten niet hoe het is arbeidsmigrant te zijn

Er worden in ons land massaal mensen uitgebuit: arbeidsmigranten. We voelen ons vaak weinig met hen verbonden. Schrijfster Anna Looije: 'Maar elke daad van goedheid voor deze kwetsbare groep wordt door God gezien.'

Protest tegen het verdwijnen van normale kassa's bij dit Albert Heijn filiaal in Utrecht.

Afrekenen bij een kassadame of -heer is er nauwelijks nog bij. Ik mis contact bij de zelfscankassa

Thijmen Sprakel doet bij de zelfscankassa van Albert Heijn een ontdekking: hij mist iets. Contact! Met een mens. En nu zoekt hij een supermarkt met een menselijk gezicht.

Mosab Hassan Yousef, een ex-Hamas strijder die nu christen is. 'Ik ben de zoon van de oprichter van Hamas - opgevoed en opgeleid met als doel om Israël te vernietigen. Ik ben tot een keerpunt gekomen en heb Joden van harte lief.

Er zijn hoopvolle voorbeelden in Israël en Gaza: mensen met een trauma die elkaar willen liefhebben

David Verboom begrijpt steeds minder van wat er in Israël gebeurt. Maar een messiasbelijdende voorganger in Israël en een ex-Hamas strijder uit Gaza geven hem hoop.