Dag nadat Antwerpse gemeenteraad motie voor meer verkeersveiligheid verwerpt, wordt derde fietser in drie weken tijd doodgereden

© SaRe

In Hoboken is dinsdagochtend een fietser doodgereden. De derde al in evenveel weken tijd. De fietsersbond is behoorlijk kwaad. “Maandagavond nog werd een motie om versneld werk te maken van conflictvrije kruispunten en vrachtverkeer uit de buurt van scholen te houden op uren dat er veel kinderen zijn, van tafel geveegd door de gemeenteraad”, zegt Stef Leroy.

tg

Het was dinsdagochtend al het derde dodelijk ongeval op drie weken tijd. Een fietser die rechtdoor reed, botste tegen een auto die rechtsaf sloeg. De auto en de fietser hadden samen groen.

Op 3 oktober kwam een fietsster om op de hoek van de Plantin Moretuslei en de Simonsstraat.

Op 10 oktober werd een fietser levensgevaarlijk gewond op het kruispunt van de Lange Dijkstraat en de Oranjestraat. Hij overleed later die dag. En dinsdagochtend stierf weer een fietser.

“Elk ongeval is er een teveel”, reageert schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) die zegt dat de stad permanent bezig is met de verkeersveiligheid te verbeteren. “Alle kruispunten worden continu bekeken om te zien wat veiliger kan.”

Maar de Fietsersbond is het daar niet mee eens.

Dovemansoren

“Vanuit het middenveld en de academische wereld zijn al verschillende oproepen gedaan om de fietsveiligheid van kruispunten gevoelig te verbeteren. Die oproep viel blijkbaar in dovemansoren, want de Antwerpse gemeenteraad besloot maandagavond om een ingediende motie om versneld werk te maken van conflictvrije kruispunten en het invoeren van venstertijden voor het vrachtverkeer op schoolroutes te verwerpen. De volgende ochtend, vandaag dus, was het weer zover. Opnieuw een dode”, zegt Stef Leroy van de Fietsersbond.

“We gingen er nochtans van uit dat de Antwerpse gemeenteraad de motie zonder enige twijfel zou aannemen. Omdat het een volgens ons gemakkelijk te realiseren voorstel was. Het is niet definitief afgewezen, maar het wordt ook niet als prioritair beschouwd. Terwijl wij vinden dat er absoluut dringend moet worden opgetreden voor er nog meer slachtoffers vallen.”

Hoeveel doden nog?

Wat de Fietsersbond en OVK (Ouders van Verongelukte Kinderen) willen is dat er dringend werk wordt gemaakt van conflictvrije kruispunten, zodat fietsers en auto uit elkaars ‘vaarwater’ blijven. En van venstertijden voor het vrachtverkeer op schoolroutes. Dat betekent dat zware vrachtwagens geweerd worden in schoolomgevingen als kinderen daar ’s ochtends toe komen of ’s middags en ’s avonds naar huis vertrekken.

Volgens schepen Kennis is het onmogelijk om een volledig conflictvrije stad te creëren.

Net als voor de Fietsersbond is ook voor Groen de maat vol, zegt Freya Piryns. “Zowel de Fietsersbond, als Ouders van Verongelukte Kinderen als verschillende experts roepen al jaren op om maatregelen te nemen om de veiligheid van voetgangers en fietsers te verhogen”, zegt Piryns. “Jaar na jaar doen ze concrete voorstellen om kruispunten conflictvrij te maken of om vrachtverkeer in de buurt van waar veel mensen wandelen en fietsen te vermijden. Ook Groen heeft al tal van maatregelen voorgesteld. Maar er gebeurt amper iets mee. Hoeveel doden moeten er nog vallen voor de verantwoordelijken wakker worden?”

Taskforce

Groen herhaalt haar oproep die maandag op de gemeenteraad werd afgekeurd om dringend een ‘taskforce minder verkeersslachtoffers’ op te richten met als doel om zo veel mogelijke zwarte kruispunten conflictvrij te maken, om grote vrachtwagens tijdens het begin en einde van schooltijd niet te laten rondrijden in de buurt van belangrijke fietsassen en scholen en om een plan uit te werken om grote vrachtwagens in de binnenstad, in districtskernen, of in de buurt van scholen, te weren.

“Wij zijn verbijsterd dat de meerderheid deze motie opnieuw heeft verworpen. Volgende maand komen we opnieuw met het voorstel”, aldus Piryns.

De Fietsersbond Antwerpen nodigt iedereen uit voor de Critical Mass Bike Ride op 27 oktober 2017 om 18 uur aan het Theaterplein. Tijdens de maandelijkse fietstocht door de stad zal eens te meer aandacht worden gevraagd voor de zwakke weggebruiker.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen