Duitsland en Frankrijk willen "Europese kampioenen" in de industrie creëren
Duitsland en Frankrijk hebben hun initiatief voor een Europese industriële strategie en bijhorende hernieuwde regels uit de doeken gedaan. Berlijn en Parijs willen "nieuwe kampioenen" in de Europese industrie creëren. De plannen volgen op het njet van de Europese Commissie tegen de fusie van de treintak van het Duitse conglomeraat Siemens met de Franse treinbouwer Alstom.
"Dit is een belangrijke dag, na maanden werk zijn we het eens geraakt over de definitie van een industriële strategie voor Europa, die we aan onze Europese partners gaan voorstellen", zei de Franse minister van Economie, Bruno Le Maire, op een persconferentie in Berlijn. "We moeten onze krachten bundelen en sterker tezamen vooruitgaan", voegde zijn Duitse confrater Peter Altmaier toe.
Batterijen voor elektrische auto’s
Een eerste concreet samenwerkingsproject draait rond de productie van batterijen voor elektrische auto's. Het initiatief staat open voor andere Europese landen. Duitsland en Frankrijk hopen op een antwoord van de Europese Commissie op hun plannen voor 1 april. Volgens Altmaier valt in de komende weken ook een beslissing over de creatie van een nieuw consortium rond die "sleuteltechnologie". Duitsland stelt alvast 1 miljard euro steun ter beschikking, Frankrijk 700 miljoen.
"Het is de eerste keer in jaren ... misschien zelfs in decennia dat we zo'n belangrijk initiatief lanceren en dat Frankrijk en Duitsland het eens zijn over een gemeenschappelijke strategie rond de industrie voor de 21ste eeuw", dixit le Maire.
Het memorandum dat beide landen voorstellen, steunt op drie pijlers. Zo is er innovatie en het vinden van de nodige financiering en anderzijds, het aanpassen van de Europese regels - die zijn "verouderd, zoals het fiasco van de fusie Siemens-Alstom aantoonde", aldus Le Maire. Het beter beschermen van de Europese industrie, met spitstechnologie die in Europa moet blijven, vormt de derde as.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
-
PREMIUM100
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen
Arabische oliesjeiks zijn van plan om met een speciale ingreep de prijs van ruwe olie drastisch te doen dalen. Voelt een tankbeurt bij ons dan eindelijk niet meer als een financiële aderlating? En hoe willen ze de prijs zomaar laten zakken, terwijl het Midden-Oosten in lichterlaaie staat? We vroegen het aan Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België. “Alleen Oekraïne kan de pret nog bederven.” -
Jobat
De winstpremie: wie krijgt het? Wanneer? En om welk bedrag gaat het dan gemiddeld?
Deed jouw werkgever het vorig jaar goed? Dan zit er voor jou als werknemer misschien wel een winstpremie in. Hoor je het donderen in Keulen bij het lezen van die term? Geen probleem: Jobat.be ging bij juridisch expert Ellen De Blende van Acerta Consult na wat je over dit topic moet weten. -
-
Spaargids.be
AXA Bank verdwijnt volgende maand definitief: hoe gebeurt de overname door Crelan concreet?
-
Marc Van Hool wil verkoop trailerafdeling Van Hool ongedaan maken: “Ons bod was op alle vlakken beter”
De Belgische investeringsmaatschappij CIM Capital wil het biedingsproces voor de afdeling ‘Industriële Voertuigen’ van busbouwer Van Hool uit Lier laten heropenen. CIM Capital is gedeeltelijk in handen van Marc Van Hool, deel van de familietak die geen aandelen in het busbedrijf bezat. -
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
In de lijst van CEO’s van beursgenoteerde bedrijven die in 2023 het meest verdienden, staat Ilham Kadri, de CEO van Solvay/Syensqo, op kop na een premie van – hou u vast – 12 miljoen euro. Ook opvallend: de twee voorbije jaren was Michel Doukeris, topman van bierproducent AB InBev, de grootverdiener. Maar toen blunderde hij en dat liet zich voelen. Waarom moest hij 1,6 miljoen euro inleveren? -
“Minstens kwart van Europarlementariërs heeft betaalde bijbaan”
-
CO2-uitstoot Belgische industrie nooit zo laag, met dank aan financiële crisis
-
Honderden palletten Perrier vernietigd uit voorzorg na “zeer zware regenval” vorige maand
Producent Nestlé heeft flessen met water van het merk Perrier vernietigd wegens de verslechterde waterkwaliteit in een van de bronnen. Het water van die bron zal tot nader order niet meer gebruikt worden, zo meldt het voedselconcern. -
PREMIUM
“Laatste euro’s worden zwaarder belast.” Wat betekent de overschreden spilindex voor je loon?
De inflatie, het cijfer dat aangeeft hoe snel de prijzen toenemen, stijgt naar 3,4 procent. Als gevolg zullen de uitkeringen en pensioenen in mei met twee procent stijgen. In juni volgen de lonen bij de overheid. Maar hoe zit het met de andere salarissen? Wie houdt het meeste over van die indexering? En kunnen onze lonen ook dalen? HLN-werkexpert Stijn Baert geeft uitleg: “Wie een lager loon heeft, kan in hogere belastingschijven terechtkomen.” -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerJohan Billiet