Luister naar

Ruimtetripje met Lynx blijkt dure droom

Nieuws
Twee jaar geleden al zouden de eerste ruimtetoeristen hun excursie buiten de dampkring maken. Die deadline werd niet gehaald. En nu is het ruimtereisbureau zelfs failliet. De al verkochte tickets van 70.000 euro zijn in een klap waardeloos geworden.
Gidi Pols redactie vk
donderdag 16 november 2017 om 03:00
Impressie van het tweepersoons Lynx-raketvliegtuig waarmee het nu failliete XCOR ruimtetoerismevluchten buiten de dampkring wilde maken.
Impressie van het tweepersoons Lynx-raketvliegtuig waarmee het nu failliete XCOR ruimtetoerismevluchten buiten de dampkring wilde maken. nd

Amsterdam

Tientallen Nederlandse ruimtetoeristen zien hun buitenaardse droomreis in rook opgaan. De astronauten in spe betaalden ruim 70.000 euro voor een kort verblijf buiten de dampkring. Door het faillissement van het Amerikaanse ruimtereisbedrijf XCOR zijn de amateurastronauten naast hun droom ook dat geld kwijt.

‘Vandaag is het mijn droevige plicht u te informeren dat XCOR heeft gefaald’, schreef topman Michael Blum vorige week aan zijn ‘mede-astronauten’. De eerste ruimtevlucht voor toeristen had twee jaar geleden al moeten plaatsvinden, maar het Lynx-raketvliegtuig dat de XCOR-klanten moest vervoeren was nog steeds niet af. XCOR verkeerde al enige tijd in financiële problemen en zocht naar nieuwe investeerders. Tevergeefs, blijkt uit de brief van Blum.

Door het bankroet van XCOR is het voor ruimtetoeristen een stuk moeilijker geworden de aarde te verlaten. Tot voor kort waren er drie bedrijven die toeristen door de dampkring heen wilden loodsen. XCOR gooit het bijltje er nu bij neer en sinds de mislukte testvlucht van het ruimtebedrijf Virgin Galactic in 2014 bestaan er twijfels over de capaciteiten van dit bedrijf van miljardair Richard Branson.

Blue Origin van Amazon-oprichter Jeff Bezos en SpaceX van Tesla-baas Elon Musk lijken sindsdien de beste papieren te hebben voor de eerste ruimtereis voor particulieren. Musk denkt eind volgend jaar al twee toeristen rondom de maan te kunnen vliegen. De ruimtedienstregeling van Bezos moet in april 2019 beginnen. De buitenaardse vakanties van XCOR zijn bedacht door de Nederlandse ondernemer Michiel Mol. In april 2011 zette hij het bedrijf Space Expedition Corporation (SXC) op. Het bedrijfsplan was om binnen een uur vanaf Curaçao naar een hoogte van 103 kilometer boven het aardoppervlak te vliegen, net over de grens tussen de dampkring en de kosmos. De ruimtereizigers zouden daarboven dan enkele minuten gewichtloosheid ervaren. Drie jaar na de oprichting nam raketvliegtuigbouwer XCOR het bedrijf uit Blaricum over. Dat leek de kans op een Nederlands succes in de burgerruimtevaart flink te verhogen.

In totaal wisten ongeveer 260 mensen tickets voor het tweepersoons Lynx-raketvliegtuig te bemachtigen. Het Nederlandse fotomodel Doutzen Kroes, Martinair-oprichter Martin Schröder, dj Armin van Buuren en presentatrice Erika Terpstra kregen een gratis kaartje. Zij werden uitverkoren vanwege ‘hun Nederlandse identiteit’, vertelde Mol in 2012 aan RTL Z.

De helft van de resterende zitplaatsen waren al betaald door particulieren en bedrijven toen XCOR failliet ging. KLM en Philips kochten er een paar om te verloten onder hun klanten. Unilever zette een wereldwijde loterij op bij wijze van promotie voor het mannenmerk Axe (dat in sommige landen Lynx heet). De 23 winnaars kregen een training in onder andere een gevechtsvliegtuig en een G-krachtsimulator. ‘Tot onze spijt zal de ruimtereis niet doorgaan’, zegt een woordvoerder van Unilever in reactie op het faillissement van XCOR. In plaats daarvan krijgen de winnaars nu een ‘aanzienlijke geldsom’. De financiële schade voor het bedrijf valt mee. ‘Unilever had een voorwaardelijke overeenkomst. Daardoor zijn we alleen een klein voorschot kwijt.’ De veertien Nederlandse ruimtetoeristen die zelf hun vliegticket betaalden, hebben minder geluk. Door het faillissement zijn zij het volledige aankoopbedrag van 70.000 euro kwijt. <

‘mijn droom is niet vervlogen’

naam:Rowin Hellings (23)

functie:restauranthouder

doel:betaalde zijn kaartje zelf

‘Van jongs af aan keek ik al naar de sterren. Dus toen Media Markt vijf jaar geleden tijdens een reclameactie tickets voor de Lynx verkocht, heb ik er gelijk een gekocht. De reis kostte ruim 70.000 euro. Of ik dat geld kwijt ben, weet ik nog niet. Ik was me ervan bewust dat ik dat risico liep. Toch is het heel jammer dat de reis niet doorgaat. Mijn droom is nog niet vervlogen. Ik ben afhankelijk van de markt. Maar als het een bedrijf lukt om de ruimte in te gaan, ga ik ook. Ik wacht wel eerst af tot de raketten met ruimtetoeristen eenmaal echt vliegen. Dan is een kaartje vast ook goedkoper.’

‘ik had de oudste kunnen zijn’

naam:Martin Schröder (86)

functie:oprichter Martinair

doel:had een gratis kaartje

‘Dit is een heel grote teleurstelling. Met mijn 86 jaar had ik misschien wel de oudste astronaut ooit kunnen zijn. Als het tegenzit, moet je niet zeuren, maar ik had me er wel erg op verheugd. Ik ga het niet bij Blue Origin of een andere aanbieder proberen. Dit boek sluit voor mij nu. Het ticket voor de reis in de ruimte had ik gekregen vanwege de overname van de Nederlandse club SXC door de Amerikanen. Ik heb nog een oorkonde waarop staat dat ze me op 12 april 2011 uitgenodigd hebben mee te gaan op ruimtereis. Waarschijnlijk vanwege mijn achtergrond in de luchtvaart.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Boxie24 haalt de spullen via ‘pick-ups’ op en brengt ze ook weer terug wanneer dat gewenst is. De klant kan thuisblijven.

Kleine huizen zijn gat in de markt voor een bedrijf dat 24 uur per dag spullen ophaalt en opslaat

Als het huis gaat knellen, bieden opslagbedrijven uitkomst. Boxie24 bouwde in korte tijd een opslagimperium op. Het heeft wereldwijd inmiddels 74 vestigingen. ‘Veel huizen zijn te klein voor een racefiets en droogtrommel.’

Het schip waarmee Wim de Vries richting Engeland gaat.

In de haven van Harwich is het zichtbaar wennen aan de grenscontroles. De truckers wachten geduldig

Ruim vier jaar na de Brexit heeft het Verenigd Koninkrijk afgelopen week de langverwachte grenscontroles op goederen weer ingevoerd. Dat raakt truckers die Nederlandse planten vervoeren.

Rits de Boer, inspecteur-generaal van de Arbeidsinspectie: ‘Bij arbeidsmigratie zijn er allerlei kosten die niet worden ingeprijsd.’

Hoofd Arbeidsinspectie: 'Meer arbeidsmigranten kunnen we niet aan'

Rits de Boer ziet in de praktijk welke invloed de grote groep arbeidsmigranten heeft op de leefomgeving en de migranten zelf. Hij is stellig: ‘Nog meer arbeidsmigratie leidt tot nog meer miserabele woon- en werkomstandigheden.’

Dankzij een lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Geldverstrekker sluit deal met Blokker, verkoop van de baan

Blokker heeft een akkoord bereikt over een belangrijke herfinanciering, waardoor de toekomst van de winkelketen is veiliggesteld. Dankzij de lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Dankzij een lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Gordon Brothers, redder van worstelende keten Blokker, heeft een 'geweldige track record'

Een Amerikaanse investeringsmaatschappij die in het verleden onder meer het Britse modeconcern Laura Ashley redde, schiet nu Blokker te hulp. Met een lening van Gordon Brothers is een verkoop van de Nederlandse winkelketen voorlopig afgewend.

Kees en Dries Vahl.

Dankzij aardwarmte zijn de komkommers van de gebroeders Vahl extra groen

De komkommers en paprika’s van Tuinderij gebroeders Vahl worden verwarmd met ‘gratis’ energie uit een diepe aardlaag. Heel rendabel is dat nog niet, maar het tij lijkt nu te keren.