Direct naar artikelinhoud

Foutje bij ABN Amro: 12 duizend dubbele rekeningnummers verstrekt

Stel je voor: het nummer van je nieuwe bankrekening blijkt al elders in gebruik. Dat is klanten van ABN Amro overkomen, meldde de Telegraaf dinsdag. De bank heeft 12 duizend rekeningnummers verstrekt die al bestonden. De fout werd eind vorige maand ontdekt door een geblokkeerde spoedoverboeking, bevestigt ABN Amro.

Geld opnemen was gelukkig wel mogelijk.Beeld Joost van den Broek/de Volkskrant

Het betreft oude rekeningnummers van Fortis Nederland. Die bank had ze niet nodig, dus werden ze overgedragen aan de Europese betalingsverwerker Equens. Inmiddels worden ze gebruikt door andere banken, waaronder Knab. Maar bij het opgaan van Fortis Nederland in ABN Amro, na de crisis van 2008, is er waarschijnlijk iets administratief mis gegaan. Met als gevolg dat de oude nummers opnieuw zijn uitgegeven, dit keer door ABN Amro.

Volgens een woordvoerder van de bank heeft dat uiteindelijk maar in een 'heel klein aantal gevallen' fouten opgeleverd. Dat komt doordat de voor elke rekening unieke 9 cijfers vooraf worden gegaan door zowel een land- als een bankcode. Bovendien controleren Nederlandse banken sinds kort bij betalingen of het opgegeven Iban-nummer en de naam van de begunstigde wel bij elkaar horen.

ABN Amro is deze week begonnen met nieuwe rekeningnummers te verstrekken aan de betreffende particuliere en zakelijke klanten. Over vergoedingen voor eventuele extra schade - zoals briefpapier waarop nu het verkeerde rekeningnummer gedrukt staat - wil de bank geen uitspraken doen. 'Maar we gaan dit samen met onze klanten oplossen.'