“De keuze tussen de Giro en de Tour was eenvoudig voor mij”: waarom deze Ronde van Italië een festijn is voor de sprinters

De eerste dans was voor Tim Merlier, maar het sprintersbal in deze Giro is nog maar net geopend en gaat nog door tot de slotdag in Rome. Naast de jacht op het roze van Tadej Pogacar is deze Ronde van Italië er ook vooral eentje van de spurters. Slechts twee van de 22 teams op de startlijst hebben geen snelle man meegenomen naar de Laars.

Stijn Joris

Waarom zijn er zoveel sprinters in de Giro?

Alleen bij Ineos Grenadiers en EF Education ontwaren we geen noemenswaardige snelle man op de startlijst van deze Giro. Alle 20 andere teams hebben iemand meegebracht die zich in de sprints kan mengen. De eerste 17 (!) renners in de uitslag van de derde etappe waren stuk voor stuk spurters. Zelfs UAE Team Emirates vond het opportuun om naast Pogacar ook Molano af te vaardigen.

Het parcours dat de sprinters genegen is en het feit dat er in de Tour straks minder kansen liggen voor snelle mannen zijn allicht de belangrijkste redenen waarom zoveel spurters de Giro rijden. “Ik vraag me ook af hoe het komt dat er zoveel sprinters in deze Giro zitten”, zegt Danny van Poppel. “Misschien heb je in de Tour meer renners met klassementsambities, waardoor er sneller spurters afvallen.”

Behalve Philipsen, Groenewegen en Cavendish tekent nagenoeg iedereen met een stel snelle benen present. “Het blijft een belangrijke koers”, zegt Fabio Jakobsen. “Een ritzege in een grote ronde blijft één van de grootste zeges die je als spurter kan pakken. De top in het sprintersveld is iets breder geworden en er zijn genoeg kansen voor ons. Dat zal de doorslag gegeven hebben. Doordat er zoveel sterke sprinters zijn, geeft dat een eventuele overwinning alleen maar meer glans.”

Fabio Jakobsen.© BELGA

Hoeveel sprintersetappes zijn er?

Giro-organisator RCS Sport bedient de spurters op hun wenken, met op z’n minst een drietal pannenkoekvlakke etappes. Daarnaast zijn er ook nog een aantal ritten waar de snelle mannen mits ze één of meer klimmetjes overleven alsnog voor ritwinst kunnen knokken. “Het is leuk om te lezen hoeveel kansen andere ploegen zien”, lacht Jakobsen. “Je hebt er die het over 4 of 5 sprints hebben, anderen tellen er 8 of 9. Ik denk dat de waarheid tussenin ligt. Er blijven er nu nog 5 of 6 over, denk ik.”

Caleb Ewan hoopt zichzelf opnieuw uit te vinden. Zijn laatste zege in een grote ronde dateert intussen alweer van drie jaar geleden. Hij rekent exact zoals Jakobsen. “In deze Giro gaan we in totaal aan 6 of 7 massasprints komen. Dat maakte het voor mij ook een eenvoudige keuze om niet naar de Tour te gaan, waar we met Groenewegen een andere spurter hebben. Tot dusver heb ik de Giro nog nooit uitgereden omdat ik telkens ook naar de Tour zou gaan. Nu dat niet het geval is, wil het wel eens tot in Rome uitzingen. En daar wacht nog een laatste kans op ritwinst.”

Caleb Ewan, nu in dienst van Jatyco AlUla.© AFP

Wie mikt er op de puntentrui?

Vooraf sprak er bijna niemand openlijk de ambitie uit om voor de maglia ciclamino te gaan. Toch zagen we er intussen al heel wat zich mengen in de tussensprints. Vooral Kaden Groves, maar ook onder meer Milan, Kooij en Van Poppel probeerden onderweg al punten mee te graaien. “Kooij is één van de gegadigden”, zegt koersprofessor Marc Sergeant. “Een Girmay in topconditie moet ook ver kunnen komen en de oude Ewan zou hier ook lang meegaan. Doorgaans steekt er één sprinter bovenuit die drie ritten wint. Dat kan bijvoorbeeld Merlier zijn. Dan kom je ook automatisch in de buurt van de puntentrui.”

Girmay steekt het niet onder stoelen of banken: hij zet zijn zinnen op het puntenklassement. “Wie weet? Een puntentrui in een grote ronde betekent veel voor mij. Het is iets waar ik van droom. Ik ben best hongerig om het puntenklassement eens te winnen en dus is het ook zeker de bedoeling om deze Giro uit te rijden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen