Honderden Duitse Tesla-eigenaren moeten subsidie terugbetalen
Ruim duizend Duitse eigenaren van een Tesla moeten een overheidssubsidie van 2.000 euro terugbetalen. Hun elektrische auto blijkt duurder dan de maximumprijs van 60.000 euro die gold als grens voor de vergoeding. Dat heeft het overheidsorgaan Bafa, dat de milieusubsidies beheert, aangekondigd.
Tesla zal het bedrag voor zijn Duitse klanten terugbetalen en zal de uitspraak aanvechten
De regeling is bedoeld om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren. Maar voertuigen boven de 60.000 euro waren uitgezonderd. Tesla bood een uitgeklede versie van zijn Model S aan voor minder dan dat bedrag, maar volgens Bafa was deze uitvoering in de praktijk niet leverbaar, waarop de subsidie is ingetrokken. De 1.050 eigenaren ontvangen een brief waarin staat dat ze het ontvangen bedrag moeten terugstorten.
Tesla zegt dat het de auto wel heeft aangeboden en dat het model ook gewoon aan Duitse klanten is geleverd. Het bedrijf zegt niet om hoeveel exemplaren het gaat. Tesla gaat tegen de uitspraak in beroep. Klanten die na 6 maart een Tesla hebben gekocht, komen wel in aanmerking voor de subsidie, aldus Bafa. Waarom deze klanten wel gebruik kunnen maken van de regeling, is niet duidelijk.
Volgens de Amerikaanse automaker is de grens van 60.000 euro ingesteld om de verkoop van concurrenten voor Duitse e-auto’s te ontmoedigen. Tesla zal het bedrag voor zijn Duitse klanten terugbetalen en zal de uitspraak aanvechten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Toyota verkocht 11,2 miljoen wagens in 2023: een nieuw wereldrecord
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
GM en Honda willen zelfrijdende taxi’s inzetten in Tokio in 2026
De zelfrijdende taxi’s van GM-dochterbedrijf Cruise zullen in 2026 in de straten van Tokio ingezet worden. GM werkt daarvoor samen met het Japanse autoconcern Honda, zo hebben beide bedrijven aangekondigd. De wagens hebben geen stuur en geen pedalen. -
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Nog een nieuw Chinees automerk te koop in Europa, te midden van controverse
Een nieuw automerk is te koop in Europa. Zeekr, een producent van elektrische wagens uit de Geely-stal, maakt de oversteek vanuit China. Daarmee wordt de invloed van de Chinezen op onze automarkt alweer een beetje groter. -
Chinese automerken OMODA en JAECOO komen in zomer naar ons land
De Chinese autogroep Chery wil zijn automerken OMODA en JAECOO deze zomer lanceren op de Belgische markt. De autobouwer wil van start gaan met 10 showrooms in ons land, op termijn moeten dat er 20 worden. Chery mikt voor het eerste jaar op een marktaandeel in België van 1,5 procent, of al snel zowat 6.000 wagens. Dat heeft Derek Du, managing director voor de Benelux, gezegd in een gesprek met Belga. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Dit automodel staat voor het eerst bovenaan de verkooplijsten in Europa
-
20
Crisismanager Marc Zwaaneveld moet busbouwer Van Hool uit slop trekken: “Coronacrisis en annulatie van bestelling van De Lijn laten sporen na”
Crisismanagement is zijn ding. De Nederlandse manager Marc Zwaaneveld, die de afvalophaler Van Gansewinkel en de groothandelaar in groenten en fruit Greenyard al op het goede spoor hielp, mag dat huzarenstukje nog eens herhalen bij busbouwer Van Hool. Het bedrijf voelt nog de gevolgen van de coronacrisis. Zwaaneveld werd er aangesteld als co-CEO naast Filip Van Hool. -
“Wie al zo'n Tesla had, betaalt de rekening”: fikse kortingen op elektrische wagens zorgen voor frustraties
Er lijkt voorlopig geen einde te komen aan de prijzenoorlog op de markt van elektrische wagens. Zowel Tesla als Toyota pakken uit met fikse kortingen op respectievelijk hun Model 3 en bZ4X. Maar die kortingen zijn niet voor iedereen goed nieuws, waarschuwt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
PREMIUM73
Waarom de batterij voor elektrische auto’s plots zoveel goedkoper wordt. En dat niet noodzakelijk goed nieuws is
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Landsman
Abdel Nasser
Matt Casters
LUC USEWILS
Jan Tielens