NS breidt achteraf betalen uit
Utrecht
Rover vindt het vooral handig dat reizigers zich geen zorgen hoeven te maken over het saldo op hun ov-chipkaart. Vonk: ‘En je betaalt aan het eind van de maand voor de trajecten die je gereisd hebt en krijgt daar een mooi overzicht van.’
De NS start volgende maand een proef met vijftig reizigers. ‘Op basis van hun ervaringen gaan we de groep en de mogelijkheden uitbreiden’, zegt Hessel Koster van de NS. De vervoerder merkt dat het minimum saldo op de ov-chipkaart van twintig euro voor sommige mensen een hindernis is om in de trein te stappen. ‘De euro’s die op je kaart staan, kun je niet gebruiken voor andere dingen. Verder merkten we dat reiziger flexibeler willen zijn en inzicht willen hebben in de kosten die ze maken.’
Daarom wordt NS Flex ontwikkeld. Met een bijbehorende app kunnen reizigers de kosten in de gaten houden en opties aan en uitzetten. Koster: ‘Je kunt bijvoorbeeld op het perron nog wisselen tussen eerste- en tweedeklas.’
schulden
De NS is zich ervan bewust dat achteraf betalen schulden in de hand kan werken. Koster: ‘Daar moeten we scherp op zijn. Er zal een vorm van kredietcheck zijn. We beginnen met reizigers die al een abonnement hebben en van wie we weten dat ze hun betalingen nakomen.’ Wie straks kiest voor NS Flex moet tien euro aanmeldkosten betalen. Koster: ‘Je gaat tenslotte wel een verplichting aan.’ De Nederlandse Spoorwegen hebben al ervaring met het achteraf betalen. ‘Het principe lijkt erg op de businesskaart en het traject-vrij-abonnement.’ Het traject-vrij-abonnement geeft recht op het onbeperkt reizen op een traject, maar de abonnementhouders mogen ook op andere trajecten reizen en daar later voor betalen. ‘Het gaat om een beperkte groep reizigers, maar we hebben goede ervaringen met het achteraf betalen. Daar wordt veel gebruik van gemaakt en de techniek werkt’, zegt Koster.
Het is de bedoeling dat reizigers die NS Flex gaan gebruiken uiteindelijk met alle vervoerders, ook die van bus- , tram- en metrolijnen, meekunnen. Ook kunnen ze hun fiets in de betaalde fietsenstalling zetten of een ov-fiets huren. In de toekomst kunnen daar nog andere diensten aan worden toegevoegd, zoals het huren van een auto of een taxirit.
De manier van reizen blijft hetzelfde. Er moet gewoon in- en uitgecheckt worden. De reiziger krijgt een factuur aan het eind van de maand. Wie niet achteraf wil betalen, kan op de huidige wijze blijven reizen. <