Luister naar

Gerard de Korte: Sterfelijk in november

Nieuws
Gerard de Korte
donderdag 23 november 2017 om 03:00
De natuur helpt in de herfst om stil te staan bij onze sterfelijkheid.
De natuur helpt in de herfst om stil te staan bij onze sterfelijkheid. anp / Koen van Weel

In Nederland is november de maand waarin de natuur zich opmaakt voor de winter. Iedere dag worden vele bladeren van de kastanjebomen aan de Parade in ’s-Hertogenbosch bij elkaar geblazen en opgeveegd. Nog heel even en de bomen zijn kaal.

De natuur in ons land helpt christenen om stil te staan bij onze sterfelijkheid. Christenen staan juist in november nadrukkelijk stil bij de dood.

In de rooms-katholieke traditie wordt op 2 november Allerzielen gevierd. Gelovigen bidden dan voor de dierbaren die hen zijn voorgegaan. Ikzelf vierde dit jaar de allerzielenmis twee keer: eerst in de Sint-Jan en daarna in de kerkhofkapel van Orthen. In de crypte onder de kapel liggen de meeste gestorven bisschoppen en een aantal priesters van het bisdom ’s-Hertogenbosch begraven. Na afloop van de eucharistie heb ik hun graven gezegend en hun inzet voor het evangelie van Christus dankbaar gememoreerd.

In veel protestantse gemeenten worden komende zondag, de laatste zondag van het kerkelijk jaar, de doden herdacht. Deze zondag heet dan ook Eeuwigheidszondag. In de katholieke traditie wordt dan het feest van Christus Koning van het heelal gevierd.

Als je erover nadenkt, kunnen beide thema’s prachtig met elkaar worden verbonden. Gelovigen herdenken hun doden immers in verbondenheid met Christus, die Heer is over levenden en doden. Nadenken over onze sterfelijkheid en onze dood doen wij in het licht van de paasmorgen. De gemartelde en gekruisigde Jezus is niet in de dood achtergebleven, maar heeft nieuw en ander leven ontvangen. Niet voor niets wordt Hij in de Schrift de eersteling genoemd die uit de doden is opgestaan. Onze eigen dood wordt omsloten door koning Christus.

Als de dood in ons bestaan komt, zijn gelovigen even bedroefd als ongelovigen. De dood heet niet voor niets bij de apostel Paulus onze laatste vijand. De dood rooft dierbaren weg en slaat bijna altijd flinke wonden. Mensen moeten verder met een lege plaats aan tafel. Maar als het goed is, leidt de dood bij een christen niet tot hopeloosheid. In het licht van Pasen zijn christenen zo eigenwijs om het feit dat ons leven omsloten is door de dood, om te draaien en te zeggen én te zingen: ‘Midden in de dood zijn wij in het leven’. Het fundament voor die eigenwijsheid vormt het geloof dat er Eén is die met ons het brood breekt om met ons te leven midden in de dood (Liedboek voor de kerken, gezang 359).

In principe vier ik iedere dag de eucharistie. Op weekdagen om half negen in de kathedraal van ’s-Hertogenbosch en op zondag in een van de bijna driehonderd kerken van het bisdom. In de eucharistie vieren wij dat God ons in Christus rakelings nabij is gekomen – om ons met zichzelf te verzoenen, maar ook om de macht van de dood te breken.

Dat geloof kan, als de dood dichtbij komt, stevig worden aangevochten. Maar gelukkig is de mens die, als het bestaan getekend wordt door de dood, het licht van Pasen kan zien schijnen en durft te hopen op een thuiskomen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.

CU-leider Mirjam Bikker en minister Carola Schouten van Armoedebestrijding op uitslagenavond van de laatste Tweede Kamerverkiezingen.

ChristenUnie peilt de geest van de tijd onvoldoende: kiezer ziet niet waar de partij verschil kan maken

Zijn er thema’s waarvan de Nederlander zegt ‘dat is typisch de ChristenUnie’? Nee, stellen drie partijgangers uit zuid-Nederland. Zij analyseren de tegenvallende verkiezingsuitslag.

Afbeelding

Twee vrome protestanten die goed waren in de oorlog? Het was een kerkgemeenschap die Joden redde

Israëls president Isaac Herzog noemde bij de opening van het Nationaal Holocaust Museum Kees en Amanda Vissers-van der Linden uit Bussum. George Harinck zocht uit hoe zij Joden hadden gered.