Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM5
Nu banken wél hengelen naar uw spaargeld: toch maar kiezen voor een termijnrekening of wachten op de staatsbon?
-
8
Bedrijf verlaagt waarde van maaltijdcheques voor huishoudhulpen die vaak afwezig zijn
Dienstenchequebedrijf XLG Home, actief in Brussel en Wallonië, verlaagt de waarde van de maaltijdcheques van huishoudhulpen die vaak afwezig zijn. De vakbonden spreken van discriminatie en sluiten acties niet uit. -
Booking.com “blijft consumenten misleiden”: “Vakantiegangers worden opgejaagd met leugens”
Boekingwebsites Booking.com en Agoda.com, allebei onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden. Dat oordeelt de Nederlandse Consumentenbond, de tegenhanger van Testaankoop. De websites tonen nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is. Nochtans had Booking in 2020 beloofd om die punten aan te pakken. -
-
Spaargids.be
Waarom betaalt het ziekenfonds het ene wel en het andere niet terug?
-
PREMIUM
Linda en Luc gingen in 2023 met pensioen. Fiscaal expert: “Premies voor pensioensparen kan je niet meer inbrengen, maar er zijn alternatieven”
Zowel Linda als haar partner Luc (beiden 65) gingen in de loop van 2023 met pensioen. Welk effect heeft dat op hun belastingaangifte … en het aanslagbiljet, vroegen ze zich af. Fiscaal expert Stijn Hulstaert van Vivium schiet hen te hulp én geeft nuttige tips, ook voor wie nog niet met pensioen is. “Dit kan nog jarenlang de weggevallen aftrek voor pensioensparen vervangen.” -
PREMIUM
Welke attesten, fiches, overzichten en bijlagen heb je nodig voor jouw belastingaangifte?
Klaar voor je belastingaangifte of om jouw Voorstel van Vereenvoudigde Aangifte te controleren? Check eerst of je wel alle cruciale attesten, fiches en rekeninguittreksels bij de hand hebt. Belangrijk bijvoorbeeld als je kinderopvang betaalde, een laadpaal plaatste of dienstencheques uitgaf. Onze journalist verheldert per vak op je aangifte wat je nodig hebt en waar je het vindt. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
De stroom- en aardgasprijzen liggen vandaag een pak lager dan tijdens en na de energiecrisis. Als consument wil je die gedaalde prijzen mogelijk voor een lange tijd vastklikken. Alleen lijkt het erop dat de energieleveranciers niet meteen willen helpen. Mijnenergie.be vond één leverancier met een contract voor twee jaar én een buitenbeentje op de markt. Maar zijn die opties wel interessant? -
PREMIUM
Lukt het niet meer om je belastingaangifte zelf in te vullen? Dit zijn de mogelijkheden
Belastingen zijn één van de weinige zekerheden in het leven. Hoe oud je ook bent, je ontsnapt er niet aan. Is het door omstandigheden echter te ingewikkeld geworden om de aangifte in te vullen? Door een verblijf in een woonzorgcentrum bijvoorbeeld, of vanwege dementie? Dan zijn er enkele manieren om je belastingaangifte ‘uit te besteden’. -
Jobat
Vier vijfde werken voor een betere werk-privébalans? Dit is de impact op je loon en extralegale voordelen