Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Hoe maak je komaf met onkruid in je tuin? “In het voorjaar is het niet zo sterk en heeft het nog geen zaden”
-
PREMIUM
In één dag waren deze huizen verkocht. Makelaars en expert geven gouden tips: “Laat kandidaten dromen”
De vastgoedmarkt heeft het moeilijk. Huizen staan gemiddeld zo’n honderd dagen te koop en soms zelfs nog langer. Maar er zijn ook woningen die wél snel een nieuwe eigenaar vinden. Wat kun je zelf doen om kandidaat-kopers sneller tot een aankoop te verleiden? Vier makelaars en HLN-vastgoedexpert Bjorn Cocquyt delen hun succesformule: “Kijk verder dan de bekende vastgoedplatformen en je eigen sociale media.” -
Jobat
Een premie om een collega aan te brengen? Zo scoor je die en dit houd je er netto van over
In hun zoektocht naar nieuw talent zijn werkgevers bereid best ver te gaan. Een gangbare praktijk om nieuwe medewerkers aan te trekken, is het inschakelen van het bestaande personeel. Niet gewoon via mond-tot-mondreclame, maar via een officiële bonus: de wervingspremie. Jobat.be vroeg aan Els Vanderhaegen, legal expert bij Securex, wat de premie inhoudt en wat ervan overblijft eens de fiscus is gepasseerd. -
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
PREMIUM
Nu zelfs vliegmaatschappijen uitpakken met vakantiegeld-promo’s: 5 bespaartips om nog meer uit je reis te halen
Staat jouw vakantiegeld ook al op je bankrekening? Gemiddeld bedraagt dat in ons land 1.488 euro per werknemer. Dat doet vast de reiskoorts stijgen, en daar spelen reisorganisaties momenteel gretig op in, met bijvoorbeeld Corendon dat een ‘Vakantiegeldvoordeel’ lanceert tot 200 euro per boeking. Maar er zijn nog meer manieren om het meeste uit je vakantiegeld te halen. HLN-reisexpert Johan Lambrecht deelt vijf bespaartips voor je volgende reis. “Voor de drie eerste weken van juni zijn er nog behoorlijk wat last minutes.” -
Mijnenergie
Laadpalen in mede-eigendom: wat zijn de regels en wie betaalt de kosten?
De kans dat minstens één bewoner van een appartementsgebouw elektrisch rijdt, is nu al heel groot en neemt in de toekomst nog verder toe. Maar waar je bij een laadpunt voor een individuele woning naar niemand hoeft om te kijken, heb je bij een appartementsgebouw te maken met mede-eigenaars. Mijnenergie.be ging na of je zomaar een laadpaal kunt plaatsen en hoe je de kosten verdeelt. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
PREMIUM
Wordt je woonlening nu nog duurder? Experts over de hogere langetermijnrente: “Schandalig wat de banken doen”
-
Independer
Vanaf september schakelt Telenet 3G uit: wat betekent dat voor jou?
Aandachtige gebruikers zullen al gemerkt hebben dat er af en toe nog eens ‘3G’ verschijnt bovenaan het scherm van je smartphone. Voor klanten van Telenet en BASE zal dat vanaf september minder en minder het geval zijn: hun operator zal het 3G-netwerk vanaf dan uitfaseren en dat is niet altijd zonder gevolgen. Independer.be legt uit waar je op moet letten. -
PREMIUM25
HLN ONDERZOEK. Honderden Vlamingen gedupeerd nadat installateurs zonnepanelen plots failliet gaan: “Ik ben 6.000 euro kwijt”
“Ik betaalde een voorschot van 6.000 euro aan een bedrijf dat zonnepanelen zou komen leggen, maar dat ging recent failliet. Dat geld ben ik kwijt”, vertelt Steve Vandamme (52). Hij is een van de honderden Vlamingen die duizenden euro’s betaald hebben voor een zonnedak dat er nooit kwam. Dat komt omdat plots heel wat installateurs van zonnepanelen de boeken moeten neerleggen. Wat is er aan de hand? HLN-consumentenexperte Safia Yachou legt uit wat er aan de hand is en wat je kan doen als je zelf getroffen bent. -
Independer
Nu Telenet zijn prijzen alweer optrekt: is er een goedkoper, evenwaardig alternatief?