Op de laatste dag van de multiculturele week genoten de leerlingen van Daltonschool in ’t Groen van lekkers uit verschillende landen.© Elke Lamens

Daltonschool in ’t Groen zoomt week lang in op verschillen tussen culturen: één op de drie leerlingen heeft andere nationaliteit

Sint-Lenaarts -

Met een wereldbuffet sloten de 169 leerlingen van GO! daltonschool In ’t Groen hun multiculturele week af. Ze leerden 28 verschillende landen en culturen kennen. Zoveel nationaliteiten telt de school ook.

 “Eén leerling op de drie heeft zelf een andere nationaliteit, of heeft een ouder van een andere afkomst”, weet directeur Simon Ruys. “We hebben hier 57 leerlingen van 28 nationaliteiten. Als Daltonschool zijn we dan ook neutraal qua levensbeschouwing. We vinden het belangrijk om die multiculturaliteit positief te benaderen.”

“Dat is zeker geen overbodige luxe in deze spannende tijden. In de media hoor en lees je nu heel veel over spanningen tussen verschillende landen en culturen. Deze week toonden we aan de kinderen dat andere landen en culturen leren kennen, verrijkend is, dat het erg boeiend is om elkaars gewoonten goed te leren kennen.”

Het multiculturele project werd in alle vakken betrokken. Zo leerden de kinderen heel wat woorden in andere talen. “Op school spreken we allemaal dezelfde taal, het Nederlands, maar dat is niet altijd de thuistaal. Ze spelen op school samen, maar als ze bij elkaar thuis spelen, horen ze wel eens een andere taal, horen andere muziek of proeven ander eten.”

Ook ouders vertelden over hun afkomst in de klas.© Elke Lamens

Verschillen aanvaarden

Leerlingen toonden voorwerpen van andere landen en traditionele kledij. De zesdejaars maakten prachtige presentaties over verschillende landen en in het eerste leerjaar leerden ze de wereldkaart kennen. Maar ook ouders kwamen over hun afkomst vertellen.

“Ze horen veel thuis, maar kunnen dat nog niet nuanceren. Dit kan leiden tot spanningen op school. Die verschillen leren begrijpen helpt om deze te aanvaarden. En dat versterkt dan weer de band tussen de kinderen”, stelt de directeur vast.

Het was nog maar de derde keer in twintig jaar tijd dat de school een multiculturele week organiseerde. Directeur Ruys wil er een vaste traditie van maken: “We willen dit elke zes jaar herhalen, zodat elke leerling het project eenmaal meemaakt.” (ella)

De zesdejaars gaven spreekbeurten over verschillende landen zoals Servië.© Elke Lamens

Deze leerlingen uit het zesde leerjaar zijn van Indische origine en vertelden over typische gerechten.© Elke Lamens

In het eerste leerjaar zoomden ze in op de wereldkaart.© Elke Lamens

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners