De strenge Europese regels waaraan grote internetbedrijven als Google, Apple en Amazon zich moeten houden, gelden nu ook voor Booking.com. Brussel vindt dat het boekingsplatform voor bijvoorbeeld hotels net zo'n poortwachtersrol heeft als de andere internetreuzen en daar horen bepaalde verplichtingen bij.
De regels van de zogeheten Digital Markets Act (DMA) gelden al voor zoekmachines, sociale media, besturingssystemen en online marktplaatsen van de grootste internetbedrijven. Hun sleutelrol in de toegang tot veel diensten maakt de achterliggende bedrijven zeer machtig.
Gebruikers zijn soms tot ze veroordeeld en concurrenten komen in de knel. Daarom schrijven de regels voor dat de poortwachters concurrenten moeten toelaten tot hun platforms.
Booking.com vormt volgens de Europese Commissie een belangrijke verbinding tussen bedrijven en consumenten. Het bedrijf krijgt een half jaar de tijd om aan de regels van de DMA te voldoen.
Regels stimuleren concurrentie
"De regels waaraan Booking.com zich moet houden, moet mensen die hotels boeken meer keuze en vrijheid geven", zegt de Europese Commissie. "Daarnaast moeten de regels ervoor zorgen dat zakelijke gebruikers eerlijke toegang tot de poortwachtersdiensten van Booking.com krijgen."
Sommige voorschriften, zoals de Commissie inlichten als Booking.com een fusie of overname overweegt, zijn direct van kracht. Op overtredingen van de DMA staan hoge boetes die kunnen oplopen tot 10 procent van de jaaromzet.
Brussel spreekt van een poortwachter als een platform minstens 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft. Daarnaast moet een bedrijf een omzet van minstens 7,5 miljard euro en een marktwaarde van boven de 75 miljard hebben.
Wie daar niet aan komt, maar wel een "diepgewortelde en duurzame positie" op de markt heeft, kan het etiket poortwachter ook krijgen. De EU heeft tot dusver 7 bedrijven als poortwachter betiteld en 24 van hun diensten aan de regels onderworpen.