© Getty Images/iStockphoto

Onderzoek naar lief en leed op de werkvloer: 1 op de 3 mannen wordt verliefd op een collega

Collega’s worden steeds vaker verliefd op elkaar. Dat blijkt uit een onderzoek dat het uitzendbureau Randstad heeft uitgevoerd onder 1.802 Belgen. Dat onderzoek laat ook zien dat onze tolerantie tegenover religieuze kledij op het werk flink is afgenomen.

christof willocx

Randstad deed tien jaar geleden een onderzoek naar relaties tussen collega’s op de werkvloer. Vorig jaar deed het uitzendbureau dat onderzoek nog eens over, om te kijken welke ontwikkelingen er hebben plaatsgevonden. De resultaten van dat onderzoek zijn nu bekendgemaakt.

Uit de studie blijkt dat de relaties tussen collega’s zakelijker zijn geworden. Bijna vier op de tien ondervraagden vindt dat de relatie met zijn collega’s louter functioneel is. Ze bouwen nauwelijks of geen band buiten het werk op. Tien jaar geleden was dat maar voor drie op de tien mensen het geval.

“Die zakelijkheid komt voor een stuk door de sociale media”, zegt Kris De Meester, specialist welzijn bij het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). “Een dom incident kan bijvoorbeeld op Facebook belanden en achteraf nog een tweede of derde leven krijgen. Er wordt ons ook ingepeperd dat we onze privacy moeten beschermen. Daarom zijn mensen meer op hun hoede voor elkaar.”

“Een bedrijf moet vandaag dus meer moeite doen om het vertrouwen tussen zijn werknemers te verhogen dan tien jaar geleden”, voegt De Meester toe.

Sterker nog: een vierde van de ondervraagden zegt dat hij een vijand heeft op de werkvloer. “Managers besteden gemiddeld 14% van hun tijd aan het oplossen van conflicten tussen hun werknemers”, zegt Jan Denys, woordvoerder van Randstad.

“Hoe langer iemand in dienst is van een bedrijf, hoe groter de kans dat hij een of meerdere vijanden heeft. Dat is een verontrustend cijfer. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om een klein conflict tussen werknemers. Het gaat om een zwaar probleem, dat meestal voorkomt uit jaloezie, wraak of rivaliteit.”

1 op de 3 mannen wordt verliefd op een collega

Er is ook een omgekeerd fenomeen te zien. Naast de toenemende vijandigheid doet Koning Tortelduif steeds vaker zijn intrede op de werkvloer. Liefst 26% van de ondervraagden zegt dat ze ooit verliefd zijn geweest op een collega. Tien jaar geleden was dat nog maar 20%.

Cupido schiet zijn pijlen wel beduidend vaker op mannen af. Een op de drie venten is al eens verliefd geweest op een collega. Bij de vrouwen gaat het ‘maar’ om een op de vijf. Het is niet zo dat die liefde altijd wordt beantwoord, want slechts een op de tien collega’s heeft zijn of haar lief op de werkvloer gevonden.

“Die stijgende verliefdheid op de werkvloer hoeft niet te verbazen”, zegt Kris De Meester. “We brengen zo’n 38 uur per week op ons werk door en ook onze vrije tijd wordt steeds meer bepaald door wat anderen willen: we moeten allemaal een bepaalde serie hebben gezien, onze Facebookpagina updaten, fitnessen en andere zaken doen die de reclame en de sociale media ons voorschrijven. We krijgen dus meer prikkels en hebben het allemaal drukker dan ooit, waardoor we minder tijd hebben om elkaar in onze vrije uren beter te leren kennen. Daardoor vinden meer mensen tegenwoordig vaker een partner op de werkvloer. Want met die mensen zit je sowieso het grootste deel van de week samen”, zegt De Meester.

1 op de 3 Antwerpenaren wil de hoofddoek weg

Randstad stelde ook vragen over de tolerantie van Belgische werknemers voor tatoeages en piercings. Die kunnen op meer begrip rekenen dan tien jaar geleden. Enkel over de minirok blijven de meningen verdeeld. 52% van de mannen vindt dat een minirok op het werk moet kunnen. Bij de vrouwen is maar 30% daarvan overtuigd.

En dan is er nog die ene zeer gevoelige vraag. Is de Belg voor of tegen religieuze kledij op het werk? Het antwoord is duidelijk: twee op de drie werknemers is tegen. Datzelfde cijfer geldt voor de ondervraagden in de provincie Antwerpen.

“Laat ons daar niet flauw overdoen. Als de Belg het over religieuze kledij heeft, spreekt hij over het dragen van een hoofddoek”, zegt Jan Denys. “In 2007 vond 40% van de werknemers dat een hoofddoek op het werk moest kunnen. Vandaag is dat nog maar 33%.”

Volgens socioloog Erik Henderickx (Universiteit Antwerpen) is dat een zorgwekkende evolutie. “Mensen versimpelen de realiteit veel te graag. Er zijn aanslagen in Brussel, en we maken meteen de connectie met de islam. Maar die aanslagen hebben natuurlijk niets met een hoofddoek te maken. Er zijn heel veel verschillende versies van de islam. Je kunt een hoofddoek niet zomaar gelijkstellen met aanslagen of fundamentalisme.”

Ook volgens Kris De Meester is het verbieden van de hoofddoek op de werkvloer een slecht idee. “Een werkgever die zijn werknemers iets tegen hun wil laat dragen of verbiedt te dragen, kan de productiviteit van zijn personeel verlagen. Het heeft dus weinig zin om iemand te verbieden een hoofddoek te dragen, als die persoon zich daardoor onzekerder voelt. Als uw baas u verplicht om in een pak en een das te gaan werken, terwijl u liever een T-shirt aandoet, zal dat uw geluk op de werkvloer niet bevorderen. Met de hoofddoek werkt dat hetzelfde.”

“Het is begrijpelijk dat er een hoofddoekenverbod wordt ingevoerd in openbare functies waar een strikte neutraliteit geldt. Maar in het algemeen presteert een bedrijf het best als er diversiteit is bij de werknemers. Als iedereen zichzelf kan zijn, stijgt de productiviteit”, aldus nog De Meester.