Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
24
Schoenenwinkelketen Bristol, met 117 filialen in ons land, vraagt gerechtelijke reorganisatie aan en houdt uitverkoop
-
PREMIUM
“9 dagen Parijs aan 200 euro per nacht, dat moesten we nu níét betalen”: Ine en Walter besparen slim op hun citytrips
Ine en Walter maakten vorig jaar 5 citytrips zonder voor hun logement te betalen. Net als 16.000 Belgen doen ze aan huizenruilen, zo maken ze unieke reizen én besparen ze er flink op. Via welk platform regelen ze hun tripjes? En wat met de mensen die ‘in ruil’ in hún huis komen wonen? Het koppel deelt alle praktische details: “Onze eerste gasten waren niet meteen van het type dat we verwacht hadden.” -
Livios
“Bron van luizen en ander ongedierte dat je niet wil verspreiden”: zo ziet de tuinkalender in juni er uit
Deze maand is extra druk voor (hobby)tuiniers: de moestuin draait op volle toeren, het onkruid plant zich razendsnel voort én er moeten hagen gesnoeid worden. Daarbovenop kan zomerdroogte al voor problemen zorgen. Bouwsite Livios vertelt hoe je deze klussen best aanpakt. -
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Livios
Renovatieverplichting ligt onder vuur: terecht? “Met het huidige ritme zijn we nog honderd jaar bezig”
Door de huidige wooncrisis en de nakende verkiezingen staat de renovatieverplichting onder druk. Volgens sommigen zijn we beter af zonder renovatieplicht. Een terechte opmerking of een uitspraak met oogkleppen voor de realiteit? Bouwsite Livios vroeg Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen, om een genuanceerde reactie. -
Een sneetje brood eten of al een koekje uit de verpakking nemen tijdens het winkelen: mag dat?
Het is elke ouder wel eens overkomen: winkelen met een hongerig kind dat niet kan wachten tot thuis om een boterham te verorberen. Dan kan je je kleine telg een sneetje geven van het brood dat in je winkelkar ligt. Maar mag dat wel? Of gaat het dan om diefstal? We vroegen aan enkele supermarkten welk beleid ze hanteren en gingen na wat de wet zegt over eten en drinken in de supermarkt. -
Spaargids.be
Grootbanken geven amper info over hun termijnrekeningen: “Ze bewaren je centen liever op een spaarrekening”
-
PREMIUM
Na het huwelijksfeest in ‘Nonkels’: trouwen, hoeveel kost dat eigenlijk?
-
Jobat
Huwelijk, ziek kind, verkiezingen: waarvoor mag je (geen) klein verlet aanvragen bij je werkgever?
Is er een niet-alledaagse gebeurtenis in je familie? In bepaalde gevallen kun je daar klein verlet voor aanvragen bij je werkgever. Wanneer kan het wel en wanneer niet? En wat met de nakende verkiezingen? Jobat.be kreeg antwoorden op zes van de door werknemers meest gestelde vragen van Anneleen Verstraeten, juridisch adviseur bij hr-specialist SD Worx. -
PREMIUM
Willem (34) verdient 3.463 euro bruto. Onze werkexpert neemt zijn loon onder de loep: “Schoolvoorbeeld van promotieval”
Hoe weet je of je genoeg verdient? Professor arbeidseconomie van de UGent en HLN-werkexpert Stijn Baert neemt elke week het loon van een HLN-lezer onder de loep. Vandaag is Willem aan de beurt, een prille dertiger die als administratief bediende werkt. Met tien jaar ervaring op de teller verdient hij netto 2.353 euro, met daarbovenop maaltijdcheques en een gsm-abonnement. “Het brutoloon is erg mooi, maar één gesprek kan hem veel opleveren”, tipt Baert. -
Spaargids.be
Tot 240 euro terugvorderen via de belastingen? Vergeet dan deze info niet in te vullen op je aangifte