Waarom er nog maar eens een nieuwe appel in de winkel ligt. Zijn we de Jonagold of Pink Lady dan al beu?

Magic Star. Onder die “hippe” naam ligt in Colruyt een nieuwe appelsoort die de concurrentie moet aangaan met Jonagold of Pink Lady. En straks ligt daar ook nog eens de nieuwe Coryphée naast. Zijn onze Jonagold of Pink Lady dan niet meer goed genoeg?

Silke Remmery

Intens rood of zachtgroen, groot of klein, een crunchy bite of zachte hap: heeft u het al ervaren, keuzestress aan het appelrek in de supermarkt? En om het u nog moeilijker te maken, ligt er sinds kort nóg een nieuwe soort in de winkel. De eerste oogst van de Magic Star wordt sinds deze maand verkocht in OKay-winkels, de zusterketen van Colruyt. Vanaf volgend jaar wordt hij nationaal verkocht.

© *

De meest gegeten fruitsoort blijft zichzelf heruitvinden. “Achter de schermen worden tienduizend nieuwe soorten per jaar ontwikkeld”, zegt Kris Jans, bedrijfsleider van de BelOrta-fruitsite in Borgloon. “Maar slechts enkele uitverkorenen halen het ook op de markt.” Zo heeft BelOrta zelf er nog een aantal in de pijplijn zitten voor de volgende vijf jaar. Ook bij Colruyt zitten ze niet stil: volgend jaar biedt de winkel nog een nieuwe soort aan: de Coryphée. Die werd ontwikkeld door fruitveredelaar ZOUK uit Sint-Truiden. “Daarvoor hebben we 3.000 kruisbestuivingen gedaan, waar uiteindelijk één appel uit komt”, zegt medezaakvoerder Vincent Nicolaï. “Die hebben we geselecteerd op textuur, smaak, sappigheid en uitzicht. Dat heeft in totaal twaalf jaar geduurd, alleen al omdat pas na drie jaar een boom appels draagt.”

© *

Nóg beter

Hebben we dan niet genoeg aan onze Jonagold of Kanzi? “Een appel is nooit volmaakt”, zegt appelexpert Wannes Keulemans (KU Leuven). “Zelfs Jonagold niet. Nu geraakt de meerderheid nooit in de winkel omdat ze te groot zijn voor verkoop. En Pink Lady kan dan weer niet iedereen telen. Het blijft dus een zoektocht naar een appel die net beter is. Eén die iets resistenter is tegen beestjes, of gemakkelijker te telen.”

Bovendien evolueert ons smaakpatroon, zegt Jans van BelOrta. “Nu lusten we heel zoet, maar dat kan langzaam weer evolueren.”

© *

En aangezien een boomgaard en dus ook de appelsoort tot vijftien jaar meegaat, moeten producenten ver vooruit proberen te kijken om op die nieuwe trends in te spelen. Dat weet Nicolas Stevens, algemeen directeur van Better3Fruit, uit ervaring. Zijn Vlaams-Brabants bedrijf ontwikkelt die nieuwe appelsoorten. “We moeten altijd denken op lange termijn. Bij tomaten gaat dat bijvoorbeeld veel sneller. De trostomaten die vandaag in de winkel liggen, zijn al andere dan die van vijf jaar geleden.”

© *

Aangeboden door onze partners

Meer lifestyle

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Keuze van de redactie