dinsdag 21 augustus 2018 - Hasselt
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Zo’n 560 mensen verhuizen mee naar het nieuwe stadhuis, dat volgende week opent. Het uitzicht krijgen ze er gratis bij. Boumediene Belbachir

Stad Hasselt trekt in nieuw stadhuis ’t Scheep

560 mensen verhuizen in 5 dagen

Hasselt

Vanaf zeven stadskantoren, gehuurde gebouwen en magazijnen hebben ze gisteren de verhuizing ingezet: in een week tijd verhuist de stad Hasselt zo goed als alle personeel naar het nieuwe stadhuis aan de kleine ring. Zo’n 560 mensen (OCMW inclusief) trekken mee, goed voor 54 verhuiswagens. De hele week kunnen mensen nog wel terecht in de oude kantoren, de stad sluit niet. “Vanaf 27 augustus gaan dan hier de deuren open voor het grote publiek”, toont burgemeester Nadja Vananroye (CD&V).

Dirk JACOBS/Caroline VANDENREYT

Stad Hasselt verhuist (Bobe). Het Belang van Limburg

“Dit is de grootste verhuizing in de geschiedenis van het Hasseltse stadsbestuur”, knikken Nadja Vananroye en stadsingenieur Marc Swyngedouw. De diensten aan de Thonissenlaan kregen gisteren de primeur (en taart). Eindigen doen ze vrijdag met het personeel dat tot nog toe werkt aan het Groenplein. “Voor sommige medewerkers zal het wennen worden, we werken niet meer met vaste bureaus maar werkplekken naargelang de taak die je op dat moment hebt. Straathoekwerkers hebben hier bijvoorbeeld geen vaste stek omdat ze veelal op de baan zijn.”

Toiletzeep

Kinderziektes zijn er bij de verhuizing zoals verwacht. Zo blijken de plattegronden op de dienst Welzijn allemaal ondersteboven te hangen. Of iemand dat al gezien heeft? “Ja, ze hangen bewust zo, om de bureaus juist aan te geven. Een foutje bij het printen...”, klinkt het. Wachten is het ook nog even op de zetels voor de informele hoekjes, spiegels en zeepdispensers voor de toiletten.

Maximaal twee boxen mag elk personeelslid meenemen, met lopende dossiers, bureaugerief en persoonlijke spullen. “Het is wel niet de bedoeling dat die hier worden uitgestald, we werken met clean desk en flexibele werkplekken. Iedereen moet aan dat bureau kunnen werken, ’s avonds moet het allemaal opgeruimd worden”, benadrukt Koen Deconinck, algemeen directeur van de stad. Het meubilair is nieuw, de oude bureaus vertrekken naar de sporthallen, biebs, domein Kiewit,... “Die waren zeker vragende partij.”

En wat gebeurt er nu met die zeven locaties waar het stadspersoneel tot nog toe zat? Vananroye: “Dat zijn we nog aan het bekijken. Sommige huurden we, andere waren onze eigendom. Maar het was duidelijk dat we iets moesten doen: verschillende gebouwen waren helemaal versleten en we wilden ook de stadsdiensten samenbrengen om efficiënter te kunnen werken.”

Zuileiken

Tot verdieping 3 kunnen inwoners, boven is voor de back office. In een hoek van het stadhuis is ook een kantoor voor de politie om kleine aangiftes te doen of raad te vragen, dat wordt vanaf midden oktober bemand. Een aantal kantoren en vergaderruimtes in de nieuwbouw gaan verhuurd worden, in het gerestaureerde rijkswachtgebouw trekt Radio 2 maar ook daar zoeken ze bijkomende huurders en een horeca-uitbater. “Dat loopt nog, we wilden eerst de stad zelf verhuizen. Op 25 september is alvast de eerste gemeenteraad in de nieuwe raadszaal in het rijkswachtgebouw. De beschermde hekken worden later teruggeplaatst, de aanplanting is voor november. Dat is de laatste fase. Mensen die bezorgd zijn over de verdwenen bomen: de zuileiken komen terug.”

Vanaf volgende maandag kan iedereen er terecht, maar voor de Hasselaren zelf wordt er nog gezocht naar een datum om het nieuwe stadhuis feestelijk te openen. “We krijgen wel al veel vragen van verenigingen om het hier te bezichtigen. Zelfs vanuit Antwerpen.”

Verhuis stadhuis Hasselt begonnen (sd). Het Belang van Limburg

“De enige airco in het oude gebouw was een raam dat eruit dreigde te vallen”

“Voor sommige personeelsleden was het inderdaad effe wennen: mensen die al jaren een vaste bureau hebben en nu opeens op een flexibele werkplek terechtkomen”, lachen Ellen Renson (41, coördinator wijkmanagement) en Gunter Van Aert (45, huisvestingsambtenaar). “Voor velen is dit ook het eerste, nieuwgebouwde kantoor waarin ze werken. Hoe belangrijk klimaatregeling zoals hier is, hebben we de voorbije weken wel gemerkt. Aan de Thonissenlaan was er geen airco. Buiten hier en daar een raam dat eruit dreigde te vallen.”

“Dit gebouw is zeker een grote verbetering. Ook omdat je nu samen zit met alle collega’s, je moet niet meer de fiets op om dossiers te bespreken”, klinkt het. Geen probleem dat ze geen foto’s of persoonlijke dingen op hun bureau meer kunnen zetten? “Ze hebben ons aangeraden om die foto’s gewoon op de screensaver te zetten, dat gaat ook perfect.” (dj/cv)

  • 46 miljoen euro heeft het nieuwe stadhuis gekost
  • 560 mensen zullen hier werken, van de 1.300 stadspersoneelsleden
  • 3 kilometer archief vertrekt naar het stadsarchief (bouwvergunningen, burgerlijke stand, financiële stukken)
  • het OCMW draagt 1,2 km dossiers over aan de archieven
  • 10.000 ‘verse’ dossiers verhuizen mee, goed voor 54 verhuistrucks
  • 1.150 verhuisdozen met persoonlijke spullen en lopende dossiers worden vervoerd
  • 4.656 meubels van de vroegere kantoren gaan naar de musea, sporthallen, biebs,... (cv/dj)

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws