Direct naar artikelinhoud
ConcertrecensieTate McRae

In haar allerbeste vorm tikt Tate McRae de paardenstaart van Ariana Grande ★★★☆☆

Tate McRae (archief)Beeld Billboard via Getty Images

De tram naar halte Sport was gevuld met jonge opwinding. Ik had ze allemaal een vriendschapsbandje willen geven, de tieners die hun veters knoopten en hun lippen stiftten. Eens op hun bestemming aangekomen, zouden ze hopen op Haar blik en wachten op Haar hits. Om alle redenen dat popconcerten heerlijk zijn, beloofde ook dat van Tate McRae dat te worden.

McRae draait al mee in de zwiermolen van de roem sinds ze op haar dertiende brons won in So You Think You Can Dance. Ze danste bij Justin Bieber, mag Olivia Rodrigo haar bestie noemen en schreef haar eerste hit ‘tear myself apart’ met Billie Eilish. Ze danst op YouTube en speelt met TikTok. Op dat laatste platform gooide ze wekenlang korte hapjes van ‘greedy’, waardoor het nummer op de dag van release al een hit was

Met ‘greedy’ zette McRae ons weer op de tram, een goed uur nadat ze met de titeltrack van haar laatste plaat THINK LATER was afgetrapt. We kregen onheilspellende stadionpop met bassen in de buik, gestut door twee muzikanten die op een enkele gitaarsolo na verborgen bleven onder led-kubussen. McRaes vier dansers kregen dan weer wel de volle schijnwerper op zich, zelf liet ze hele lappen tekst over aan de meelopende tape. ‘What’s your problem?’ vroeg ze uitdagend in het gelijknamige nummer. Dat dit een vrij matig begin was, maar met die gedachte stonden we alleen in deze van extase zwangere arena.

Beterschap lonkte. Het drama van ‘hurt my feelings’ deed aan nillieskanon T.A.T.u. denken en gaf de avond meteen meer reliëf, ‘uh-oh’ flirtte slim met de sound van Britney Spears. In tragere songs als ‘feel like shit’ schurkt McRae dan weer tegen de warme hezigheid van Miley Cyrus aan. Zou een countryplaat niks voor haar zijn, dachten we bij het persoonlijke ‘calgary’, genoemd naar de plaats waar ze opgroeide en het punt waarop McRae ons finaal overtuigde.

Tate McRae (archief)Beeld Todd Owyoung/NBC via Getty Image

Zes nummers gedaan, nog twaalf te gaan. Met ‘stay done’ sneed McRae haar favoriete thema aan: het liefdespad en wie haar daar al op liet uitglijden. ‘Yeah, I know we should break up / But I just can’t stay done with you,’ zong ze bovenop haar led-box. Meteen daarna, in ‘messier’: ‘You’re the only one / Who can boil my blood / And make that shit cut / ‘Cause you know that I’m always yours.’ Muzikaal een makke popballad, maar het is heerlijk om te zien hoe een volle zaal het vitriool opvangt dat uit McRaes gebroken hart gutst.

Voor ‘rubberband’ gingen zangeres en gevolg in snel opgehangen touwen hangen, als ware het een boksring. Met de powerpop van ‘guilty conscience’ en ‘we’re not alike’ kregen we visueel en muzikaal het coolste moment van de avond, met een momentje voor de gitarist, salto’s van de dansers en McRae die op de grote schermen lekker opzichtig met haar ogen rolde. Maar vooral, zoals de discuswerper zei tegen de blinde: ‘Dit zijn schijven!’

Met wereldhit ‘exes’, één keer raden waarover die kraker gaat, zit McRae vandaag net boven Anne-Marie, en in haar allerbeste vorm tikt ze de paardenstaart van Ariana Grande. Hoger, beter en vooral origineler zal het moeten om het verschil te blijven maken in dit grand cru popjaar, met in vijf maanden tijd releases van Ariana, Beyoncé, Taylor, Dua en Billie. Er zaten knappe momenten in deze loeistrakke popshow - achttien nummers in een dik uur!-, maar wanneer het er op aankomt, mist McRae nog gusto.